R
Plåtslagare och hantverkare får inte jobba ifrån landbryggor med stege som uppstigningsform..
Utan det är bara sotare och i viss mån typ vaktmästare som får använda en enkelstege i sitt yrke..
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Här finns några tillverkare som erbjuder lösningar till papp och pappshingel:

[länk]

[länk]
Mataki godkänner inte att något monteras på deras shingel tyvärr.
 
  • Wow
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
S Styrman_jansson skrev:
Mataki godkänner inte att något monteras på deras shingel tyvärr.
Ha ha, WTF, vilka rövare! Det gör ju i praktiken produkten nästan oanvändbar.
En svensk produkt dessutom.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Mataki godkänner inte att något monteras på deras shingel tyvärr.
Dom säljer ju cwl takstege?
 
I vår lilla småstad på 30k blev det fullt sjå hos plåtslagare mfl när det kom en ny ansvarig på kommun som plötsligt krävde allt enligt boken. Tidigare räckte det med några stegjärn.

Kravet var steg på taket som går rakt upp till skorstenen, de får inte gå snett eller på tvären. Så vi fick lägga om dem till framsida. Stegkrok så klart. Vid skorstenen skall det finnas stege med lejdare och krok för säkerhetskarbin. Det skall därtill finnas en plattform längst upp och stå på. Stegen skall vara typgodkänd och det var ett himla sjå innan plåtslagare och skorstensfejare var överens om hur denna skulle sättas fast för att kunna godkännas.

Allt som allt kostade det oss kring 20k om vi exkluderar att skorstenens översta sju skift underkändes och först fick muras om. Många hus står hos oss nu med vilande kaminer.
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Vi har "mysbrasa" och får sotning rätt sällan (vart 5:e år kanske?) och det har aldrig tidigare varit några problem men i år vägrar sotaren gå upp på taket för att jag inte har "halkskydd".

Vet inte om han menade för stegen bara eller uppe på taket eftersom han fick bråttom iväg när han inte såg någon orsak att gå upp.
Vi har ganska flackt tak (25 graders lutning kanske) och jag upplever inte det som "svårt" att gå på (två kupiga tegel).

Jag hittar itne någon information på kommunens sidor, eller på sotarens... Vad gäller egentligen?
Det ska sitta halkskydd för stegen (Ska sitta fast i råsponten)sedan stege eller steg till skorstenen ,när du står vid skorsten så får ej arbetshöjden vara högre än 1.20cm
Annars en stege till eller landgång
Är det högre än 4meter till halkskydd får du ordna väg inifrån, är det högre än 8 meter till nocken ska du ha landgång (platå)
Viktigaste Du ansvarar för säkerheten , händer det något ,lossar med dessa saker och olyckan är där åker du på paragraf underhållsansvaret ,misskötsel
Dessa saker är lätta att installera själv och finns på blocket att köpa billigt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag hade sotning nyligen och stressade med att få fram stegen strax innan han skulle komma. Det visade sig var helt i onödan, då han nu kunde sota nedifrån. Dock kunde de inte alltid göra det sa han, det måste vara ett rakt rör. Sen behövde de komma upp på taket när det var besiktning. Så man kan nog inte helt släppa det att de ska upp på taket.
Hej
Jag har en skorsten som går utanpå huset, den är 9 meter hög.
För att göra en lång historia kort räcker det med att filma underifrån.
Min andra skorsten filmar de ovanifrån och kollar utanpå skorstenen genom huset, så det är nog olika.
För övrigt tycker jag glidskyddet är en utmärkt ide till mig själv när jag sotar, som ett bilbälte ungefär :)
För de som inte begriper glidskyddets funktion så är det inget krav att förstå, kravet däremot är att det ska monteras, enkelt ;-)

/Workingclasshero
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ha ha, WTF, vilka rövare! Det gör ju i praktiken produkten nästan oanvändbar.
En svensk produkt dessutom.
Kanske finns en anledning till att man inte ser så många shingeltak? Jag har faktiskt inte skickat någon fråga till dem rakt ut utan bara läst databladen och monteringsinstruktionerna.
D Dilato skrev:
Dom säljer ju cwl takstege?
Mjo och det kanske får bli en sådan ändå. Jag har ju bara ett undertak av pärlspont (och pappp) som shinglet ligger på så om det skulle läcka lite syns det ju direkt och är ingen katastrof. Jag funderar också på att sätta lite solceller på det och har hittat en produkt för papptak som skulle kunna funka.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ökande krav på säkerhet gör att ”det som fungerade smidigt igår inte längre är tillåtet idag”.

I min kommun (Norrtälje, sommarstuga, öppen spis) gjorde ändringen att sotaren inte ville klättra upp på taket på den gamla löst liggande stegen (med nockkrok). Han kan dock genomföra sotningen nerifrån (inne i huset). Kolla om din sotare inte kan göra det också ?

Det var värre med brandskyddsinspektionen (som jag tror görs vart 6 år). Denna kräver att inspektören gör en kontroll av skorstenen uppifrån/utifrån … och därför fick jag lägga >10 ksek på en fast stege (6 infästningar), halkskydd (takfot), takbrygga (plattform att stå på uppe vid skorstenen) och byta ut takbeläggningen där infästningen av stege/takbrygga skulle ske.

Surt sa räven … men det är så fantastiskt härligt att kunna elda i öppna spisen en höstkväll.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Meyo skrev:
Ökande krav på säkerhet gör att ”det som fungerade smidigt igår inte längre är tillåtet idag”.

I min kommun (Norrtälje, sommarstuga, öppen spis) gjorde ändringen att sotaren inte ville klättra upp på taket på den gamla löst liggande stegen (med nockkrok). Han kan dock genomföra sotningen nerifrån (inne i huset). Kolla om din sotare inte kan göra det också ?

Det var värre med brandskyddsinspektionen (som jag tror görs vart 6 år). Denna kräver att inspektören gör en kontroll av skorstenen uppifrån/utifrån … och därför fick jag lägga >10 ksek på en fast stege (6 infästningar), halkskydd (takfot), takbrygga (plattform att stå på uppe vid skorstenen) och byta ut takbeläggningen där infästningen av stege/takbrygga skulle ske.

Surt sa räven … men det är så fantastiskt härligt att kunna elda i öppna spisen en höstkväll.
Om du ser att det är löst så har du oförsäkrat om olyckan är där (bristande underhållsansvar) det kan bli jäkligt tragiskt
Tänk på det du ansvarar vägen på taket ska hålla att gå på
 
C cpalm skrev:
Ha ha, WTF, vilka rövare! Det gör ju i praktiken produkten nästan oanvändbar.
En svensk produkt dessutom.
Ganska säker på att fästet ska sättas först och sedan klistras in medans man lägger shinglet. Var länge sedan jag monterade en sån stege.
 
A AG A skrev:
Problemet är att nu 90-talisterna kommit ut på arbetsmarknaden. De har väl aldrig behövt gå uppför en trappa, och absolut inte upp i några stegar. "Det är ju jättejobbigt, och läskigt".
Det är bara en tidsfråga innan det krävs hiss upp på taket, samt plattform med dubbla staket vid skorstenen.
Jag tror inte att det handlar så mycket om 90-talister som inte använt stegar utan om ett ökat säkerhetstänk överlag, även hos de som är äldre. Och ökade krav i lagstiftningen.

Men du är kanske av den gamla genren som anser att ”lite svinn får man räkna med” och ”det händer inte mig då jag har aldrig otur”
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
F Fagelbla skrev:
Jag tror inte att det handlar så mycket om 90-talister som inte använt stegar utan om ett ökat säkerhetstänk överlag, även hos de som är äldre. Och ökade krav i lagstiftningen.

Men du är kanske av den gamla genren som anser att ”lite svinn får man räkna med” och ”det händer inte mig då jag har aldrig otur”
Han behöver åxå inse att 90-talisterna faktiskt har jobbat rätt länge nuförtiden..
Tillomed -00 finns på arbetsmarknaden nu....😂🤣
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Plåtslagare och hantverkare får inte jobba ifrån landbryggor med stege som uppstigningsform..
Utan det är bara sotare och i viss mån typ vaktmästare som får använda en enkelstege i sitt yrke..
Nu tror jag du blandar ihop saker...
Fasta monterade stegar och bryggor är ju liksom till för underhåll
Backa gärna upp det uttalandet med lite källor...
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.