P perarne123 skrev:
Jag går själv på taket flera gånger om året. Höst och vår för att rensa hängrännor från löv och barr, och ibland för att inspektera pappen eller justera tv-antennen. Taket har 22 grader lutning och är belagd med papp med yta av skiffer, avsedd att gå på. Mycket säkert och tryggt.
Bra 👍. Då behövs inga glidskydd för stegen? Det är ju bara du som kan falla o du är ju säker😉.
 
P perarne123 skrev:
När de kom vet inte jag, men jag fick vetskap om dem i februari förra året då det var dags för kontroll av brandsäkerheten i vår stuga. Kontrollanten som kom dit satte en blankett i handen på mig med de krav som skulle åtgärdas, och sen åkte han vidare med oförättat ärende.
Var det före eller efter du bytte takpapp och hängrännor?

Själv hade brandskyddskontroll förra året och fick ett påpekande på att jag måste flytta glidskyddet någon decimeter till vänster, då det satt nästan mitt för takstegen. En lite större plattform vid skorstenen var också ett önskemål men inget måste.
Person på tak arbetar med skorsten, lutande stege mot hus, klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har sotat tre gånger sen vi köpte huset 2019 och här kilar de upp och ner för stegen utan större krångel men taket blev bytt för drygt tio år sen och jag antar att glidskydd och takstege ordnades då, vilket jag tror var efter dåvarande regler.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Bra 👍. Då behövs inga glidskydd för stegen? Det är ju bara du som kan falla o du är ju säker😉.
För min del behövs inget glidskydd för stegen. Den står stabilt på verandagolvet, från vilket jag går upp på taket. Jag ramlar inte när jag går på marken och inte heller när jag går på taket. Men regler är regler, och för att få använda min kamin måste kraven för taksäkerhet vara uppfyllda. Annars blir det användningsförbud.
 
  • Gilla
Kling 1
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Arbetsmiljölagen. Kika i den, ingen ska behöva riskera att skada dig i sitt arbete.
P perarne123 skrev:
Man riskerar livet så fort man kliver ur sängen på morgonen. Det finns risker med allt, även om man förstås inte ska ta risker i onödan. Att vara sotare innebär risker, det måste man vara medveten om när man väljer det yrket.
Så bara för att man väljer ett yrke så ska man inte förvänta sig att arbetsmiljön ska bli säkrare på sikt? Fattar du ens själv hur idiotiskt det låter? Jag förmodar att du anser att oavsett vad man jobbar med så ska det inte behöva användas skyddsutrustning? Lite svinn måste man ju kunna räkna med och alla vet ju att det är farligt att gå upp på morgonen!

Är du även en av dom som helst inte saktar ner när du passerar vägbyggen/räddningstjänst/bärgare mfl som utför arbetet på vägarna, utan muttrar sitt och gasar på ”För de som jobbar med dessa yrken vet ju att det är riskfyllt att vistas nära trafik och de kände ju faktiskt till riskerna när de gick in i yrket!”?

Visst, det är en risk att leva och varje dag utsätts man för risker, men det betyder ju inte att man inte ska sikta på att minska riskerna och därmed öka sannolikheten för att man ska få bibehålla livet och hälsan man har.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
F Fagelbla skrev:
Så bara för att man väljer ett yrke så ska man inte förvänta sig att arbetsmiljön ska bli säkrare på sikt? Fattar du ens själv hur idiotiskt det låter? Jag förmodar att du anser att oavsett vad man jobbar med så ska det inte behöva användas skyddsutrustning? Lite svinn måste man ju kunna räkna med och alla vet ju att det är farligt att gå upp på morgonen!

Är du även en av dom som helst inte saktar ner när du passerar vägbyggen/räddningstjänst/bärgare mfl som utför arbetet på vägarna, utan muttrar sitt och gasar på ”För de som jobbar med dessa yrken vet ju att det är riskfyllt att vistas nära trafik och de kände ju faktiskt till riskerna när de gick in i yrket!”?

Visst, det är en risk att leva och varje dag utsätts man för risker, men det betyder ju inte att man inte ska sikta på att minska riskerna och därmed öka sannolikheten för att man ska få bibehålla livet och hälsan man har.
Vi vet ju hur det går med visioner. Trafikverkets tankar om Nollvisionen med noll döda i trafiken innebär ständigt nya regler, förbud och straff. Med samma resonemang inom taksäkerhet kommer vi få ständigt nya direktiv om hur taken ska utformas. Nästa steg blir fallskydd, säkerhetsselar och annat, allt på bekostnad av fastighetsägaren.
 
R
P perarne123 skrev:
För min del behövs inget glidskydd för stegen. Den står stabilt på verandagolvet, från vilket jag går upp på taket. Jag ramlar inte när jag går på marken och inte heller när jag går på taket. Men regler är regler, och för att få använda min kamin måste kraven för taksäkerhet vara uppfyllda. Annars blir det användningsförbud.
Vilken världsmästare🤓du är den ende på jorden som inte har ramlat, du verkar inte vara så insatt i hur vanligt det har varit med olyckor med stegar och fortfarande är i privata sammanhang…
Ingen ska behöva riskera sitt liv i jobbet…
 
  • Gilla
kortis och 3 till
  • Laddar…
P perarne123 skrev:
Vi vet ju hur det går med visioner. Trafikverkets tankar om Nollvisionen med noll döda i trafiken innebär ständigt nya regler, förbud och straff. Med samma resonemang inom taksäkerhet kommer vi få ständigt nya direktiv om hur taken ska utformas. Nästa steg blir fallskydd, säkerhetsselar och annat, allt på bekostnad av fastighetsägaren.
Aaaaaah….. nu förstår jag, du är ju bara en sån där gnällspik. Inget att göra åt.
Ber om ursäkt att det tog tid innan jag fattade.
 
P perarne123 skrev:
Vi vet ju hur det går med visioner. Trafikverkets tankar om Nollvisionen med noll döda i trafiken innebär ständigt nya regler, förbud och straff. Med samma resonemang inom taksäkerhet kommer vi få ständigt nya direktiv om hur taken ska utformas. Nästa steg blir fallskydd, säkerhetsselar och annat, allt på bekostnad av fastighetsägaren.
Ja vi vet ju att det går jättebra med visioner. Nollvisionen är ett jättebra exempel för där har det räddats hundratals liv varje år.
Du och dina nära och kära kommer fram levande, men resan tar några minuter längre. Väljer du att se det som ett straff så är det upp till dig
 
  • Gilla
Fagelbla och 3 till
  • Laddar…
P perarne123 skrev:
Vi vet ju hur det går med visioner. Trafikverkets tankar om Nollvisionen med noll döda i trafiken innebär ständigt nya regler, förbud och straff. Med samma resonemang inom taksäkerhet kommer vi få ständigt nya direktiv om hur taken ska utformas. Nästa steg blir fallskydd, säkerhetsselar och annat, allt på bekostnad av fastighetsägaren.
Utan alla dessa regler had du åkt omkring i din gamla folka utan säkerhetsbälte och ungarna sovande på hatthyllan eller i Tässla utan säkerhetsbälte och ungarna sovande på hatthyllan i 220km/h, jo det är ett helvete med regler och utveckling
 
  • Gilla
  • Haha
Kling 1 och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Utan alla dessa regler had du åkt omkring i din gamla folka utan säkerhetsbälte och ungarna sovande på hatthyllan eller i Tässla utan säkerhetsbälte och ungarna sovande på hatthyllan i 220km/h, jo det är ett helvete med regler och utveckling
Till slut blir regler till mer problem än nytta. Eftersom det inte går att uppnå total säkerhet kommer det alltid komma nya regler som begränsar vår tillvaro. Inte heller en takstege eller glidskydd kan garantera att ingen ramlar ned från taket. Hur löser vi det?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Ja vi vet ju att det går jättebra med visioner. Nollvisionen är ett jättebra exempel för där har det räddats hundratals liv varje år.
Du och dina nära och kära kommer fram levande, men resan tar några minuter längre. Väljer du att se det som ett straff så är det upp till dig
Trots Nollvisionen så envisas folk med att dö i trafiken. Så vad bli nästa åtgärd? Max 30 km/tim? Dubbla säkerhetsbälten? Livstids fängelse för rattfylla?
 
R Rejäl skrev:
Vilken världsmästare🤓du är den ende på jorden som inte har ramlat, du verkar inte vara så insatt i hur vanligt det har varit med olyckor med stegar och fortfarande är i privata sammanhang…
Ingen ska behöva riskera sitt liv i jobbet…
Att inte riskera sitt liv i jobbet innebär att alla ska ha möjlighet att sköta sitt jobb från soffan hemma, så fort man går utanför dörren lurar faran. Men vänta, man kan ju få en hjärtinfarkt där också!
Och hur ska poliser, soldater och t ex brandmän kunna sköta sina jobb om de inte är beredda att ta risker?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
R
Spärr på livstid mot att ta om körkortet hade inte varit fel mot en som kör rattfull…
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
R
P perarne123 skrev:
Att inte riskera sitt liv i jobbet innebär att alla ska ha möjlighet att sköta sitt jobb från soffan hemma, så fort man går utanför dörren lurar faran. Men vänta, man kan ju få en hjärtinfarkt där också!
Och hur ska poliser, soldater och t ex brandmän kunna sköta sina jobb om de inte är beredda att ta risker?
Håller inte med om din syn på dessa risker, att en sotare inte ska skadas på sitt jobb är självklart sedan kan alltid en olycka hända..
Allt är inte svart eller vitt, utan arbetsgivaren har ett långtgående ansvar för deras anställdas arbetstid..
Sedan finns det högriskyrken och dessa är med mera risker…
 
P perarne123 skrev:
Trots Nollvisionen så envisas folk med att dö i trafiken. Så vad bli nästa åtgärd? Max 30 km/tim? Dubbla säkerhetsbälten? Livstids fängelse för rattfylla?
Trots??
När nollvisionen klubbades i slutet av 90-talet så dog det ca 500 personer om året i trafiken.
I dagsläget ligger vi på ca 200 döda om året. Detta trots att trafikarbetet på våra vägar har ökat med nästan 25% under denna period.

Har du någon aning om systematiskt förbättringsarbete fungerar? Det känns som att du tycker att man ska lägga sig helt platt och sluta försöka, bara för att man aldrig kommer nå 100%?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.