Då behöver man inte skotta då....
 
Det var väl sotarens uppgift? :D

(ja, jag kände för att vara lite dryg då det behövs 136 inlägg för att besvara frågan om huruvida det är rimligt att fakturera för utebliven sotning på grund av tveksam säkerhet på taket. Framförallt där TS inte varit aktiv sedan 10 sidor tillbaka)
 
Torr snö ökar i vikt över tid för den binder fukt
 
Det beror ju på väder, den kan torka bort också.
 
Varför i hela friden sotar man på vintern för?!
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
För att då kan man debitera de som inte skottat taket en massa pengar utan att behöva stå i kylan?
 
  • Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
Har man vedpanna ska det sotas flera gånger per år. 2-3 Och då med kortare intervall på vintern.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Varför i hela friden sotar man på vintern för?!
Hmmm.....få se nu :thinking:
 
  • Gilla
[SH] och 2 till
  • Laddar…
Fortsättning på mitt inlägg nr "121".
Efter att ha fått lite på påhopp för mitt förra inlägg så ringde jag mitt sotningsföretag idag och sotaren kommer inte 27/2 som utlovat pga sjukdom. Jag frågade om jag måste skotta fram min takstege innan sotaren kommer. Personen svarade att "jag måste inte skotta innan sotaren kommer för de vill inte att kunden ska falla ner från taket". När jag kom hem idag så skottade jag fram takstegen så den blev synlig.
Jag vill ha en bra relation till sotaren för han gör ett bra jobb tycker jag.
 
  • Gilla
skutten11 och 1 till
  • Laddar…
R rickard1 skrev:
Vad är det för skydd vi pratar om ?

Alla papptak med 11 graders lutning ser likadana ut Sen om man ändå inte vill klättra upp pga snö då kommer man väl inte i Feb och dessutom har det snöat innan.
/K
Sök på nätet på taksäkerhet så får du fram ett 40-50 tal sidor med lagtext!
 
T Tompa01 skrev:
Jag har inga problem med sotaren generellt. Och principen att de debiterar även om de inte kan utföra arbetet pga att jag brustit i att ha föreskriven säkerhetsutrustning har jag heller inga problem med. Vad jag däremot har svårt att acceptera är två saker. Dels att det är ett monopol, jag kan inte välja någon annan sotare om jag inte kommer överens med den som har monopolet. Detta leder till min invändning nummer två, ingen kundservice. Jag får ett brev ca två veckor innan sotning. Där står ett datum och ett tidsintervall på 3 timmar som de tänker sig att komma innom. Här finns ingen flexibilitet att få ett annat datum eller annan tid, eller mer exakt tid. Med mitt arbeta kan jag inte frigöra mig riktigt hur som helst, och inte sitta hemma tre timmar och vänta. Det är 1/3 arbetsdag. Att de behöver jobba effektivt och innom ett område i taget är givet. Men de skulle mycket lätt kunna meddela att de ska sota i mitt område under en eller två veckor, och sedan låta mig boka ett datum och tid som funkar. Ungefär så som övriga samhället funkar. Men monopolet gör det ointressant och oviktigt gör sotarna att tänka i dessa banor.

Detta är lite av maktmissbruk anser jag, kunde monopolet släppas och konkurans råda skulle det förmodligen inte bli billigare, men mer kundorienterat.
Det finns inget monopol på sotning längre. Det är upp till fastighetsägaren att se till att det utförs. Nu har jag ej läst hela tråden så det kanske redan påpekats.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
De kan använda en kranbil eller lift. Så gör fönsterputserna hos oss på jobbet.
Tycker frågan spårat ur nu till komik.
 
  • Gilla
[SH]
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är absolut ett seriöst inlägg. Jag är konsument och därmed inte expert på arbetsmiljön.
Jag vill inte behöva klättra taket för att sotaren tycker det är för farligt. Och om jag behöver köpa in takskottning pga sotning vill jag köpa in det hos sotaren.

En liknande sak är steget. Kan sotaren inte ta med ett stege för att komma upp på taket?

Och skulle jag vara sotare, då ville vara ansvarig för min egen säkerhetsrutrustning
harry73; du har inte läst vilka regler som gäller.
 
S Squall Leonhart skrev:
Om inte annat borde det vara lite störande att ha flera kubik med snö på taket. Blir det plusgrader kommer väl taket ner en våning. :p
"Då blir det kanske lättare att komma åt för att sota" :sleep:
 
J jugge37 skrev:
Har ni bokat sotaren eller har han själv bestämt sotningsdatum? Sotarna i mitt onrådenvill gärna komma lite när dom själva vill och varje år! Enlig reglerna behöver ni inte köpa in tjänstem av sotaren och framför allt inte varje år!
Detta stämmer inte. Om du har en eldstad som används så måste den sotas. För att få göra det själv eller låta någon annan än den av kommunen upphandlade göra det måste man ha en godkänd ansökan om egensotning, annars är man skyldig att släppa in dem. För att få detta krävs det i regel att man inte har några anmärkningar från senast utförd brandskyddskontroll, vilket bl.a. omfattar uppstigningsannordningar.
Hur ofta det görs beror på vilken typ av eldstad man har, hur mycket man eldar och hur man eldar. Fristen sätts av sotaren och alltså inget man själv bestämmer, såvida man inte själv vill att de kommer oftare än vad som krävs. För braskaminer o.d. (lokaleldstäder) är det varje eller vart tredje år.
Att de kommer "när de själva vill" beror på att taxan för sotning förutsätter att man aviserar sotning områdesvis för att slippa köra så långt mellan husen och därmed hålla nere kostnaden för kunden. Hade alla fastighetsägare med en eldstad kunnat bestämma helt själva när de ville ha sotning inom ordinarie frist hade det kostat avsevärt mycket mer än vad det gör idag.
 
  • Gilla
[SH]
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.