Nu är äntligen bygglovshandlingarna inskickade efter ca 2 års planering. Stugan byggd på 60-talet ombyggd/tillbyggd på 80-talet ska få smaka på släggan och tigern ordentligt. Från ca 70m2 till 125m2 BOA med "åretruntstadard". Det mesta är planerat eller i slutplaneringsstadiet, behöver kanske er hjälp med några saker dock. Uppvärmning blir LLVP, täljstenskamin som går varm ofta samt några få oljeradiatorer. Frågetecken på F eller FTX-system, vad skulle ni satsat på? Utgå från att huset blir bebott 365d/år framöver. Bifogar planlösning, bilder kommer efterso., Funderar på att sätta upp en web-kamera på ett av de andra husen, någon som har tips på detta? Behöver inte sända live, räcker med hyggliga bilder med jämna intervall.
 
Såg bra ut! Enda Jag egentligen är lite fundersam till är planeringen i sovrum/badrumsdelen. 2.61m är ganska så smalt för det stora sovrummet? Och korridoren utanför hade jag nog själv antingen använt på ett sätt där jag antingen kunnat göra sovrummet bredare eller haft en klädkammare.

Sen i badrummet så hade jag tagit väck väggen mellan badkar/handfat (känns väldigt krångligt att ta sig i och ur badet som det är nu?) och satt handfatet mot det andra sovrummet så att badkaret blir fritt.

I övrigt ser det ut att bli ett trevligt hus! :)
 
Rummet bredvid stora sovrummet blir klädkammare, lite otydligt på ritning.
Offrar lite av sovrummet för att få plats med bra förvaring, det går dock att vrida sängen, sänggavel mot klädkammaren också, vi får se när innerväggarna skall byggas upp. Vägg mot badkar är inte tänkt att gå hela vägen upp mot taket men du har en poäng i klumpigheten att klättra in i badet via kortsidan.
 
Aha! Då missade jag detta :)

Men badet tror jag ni kommer ångra om ni inte byter vägg på handfatet :)
 
Ändrade lite i planlösningen i badrummet, vi får testa sedan när innerväggarna är på plats vilket som känns bäst. Nu är badkaret mer tillgängligt och duschen får en egen lyxig stor hörna där man tex kan bygga in en sittplats från väggen :)

Visa bilaga ritningStugan.pdf
 
harry73
Nu kikade jag lite på var din stuga ligger, och om jag hittade rätt stuga har du sjötomt i underbart läge, och då förstår jag placeringen av dina två nya trädäcken. Men jag förstår inte varför du har en liten infraröd bastu som ligger på andra sidan huset utan bra möjlighet att ta sig ut och hoppa ner i vattnet.

Badrummet ser ut att bli påkostad med alla bekvämligheter, så antagligen är det viktig för dig. Och då skulle jag planera den i närheten ett trädäck med dörr utåt, så att man skapar en reläxavdelning med utemöjligheter. Kan senare kompletteras med badtunna eller vedeldad bastu bredvid bryggan.
 
harry73
Bara för att kolla om jag har rätt, är detta din stuga? sommarstuga.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nästan rätt Herr Snok :) Vi har redan ett hus på tomten närmare havet med vanlig bastu i. Den infraröda används inte i samband med havsbad. Den är mest för morsan som har behov för sin gamla "slitna" kropp.
 
harry73
Jonatan79 skrev:
Nästan rätt Herr Snok :)
Då får jag gratulera dig med en jättefin tomt. Oavsett vad du gör med huset kommer det att bli underbar.
(om du vill att jag tar bort flygbilden, kan jag försöka det)

//Herr Snok
 
Redigerat:
Tackar. Familjen köpte den för 10 år sedan. Har hunnit bli ett litet gästhus med bastu och loft för ca 5 år sedan med uteplats såklart. Bry dig inte om bilden, det var ju inte bullseye direkt :)
 
Idag kom beviljad strandskyddsdispens efter ca 9 månader. Heja Länsstyrelsen friskt humör, något hänger utanför :( Vi har hunnit rita om utbyggnaden pga Byggahus artikel om det vackra huset från Dalarna som var med i ett reportage tidgare i sommar. Är väl inne på ritning nr 8 eller så men nu börjar det likna ett konstverk. Bara arkitektens ändringar och komplettera bygglovsansökan innan vintern. Pga LS snigelhastighet skjuts bygget upp till våren :( Lägger ut egna ritningar inom kort.
 
  • Gilla
Fredh Holma
  • Laddar…
Såhär nästan ett år senare är bygget igång. Vi har funderingar gällande golvets läggriktning i v-rum/kök/matsal. Det lutar åt att lägga det längs med husets långsida så att säga, och på samma sätt i matsalsdelen. Någon som gjort liknande eller har andra idéer?
 
Gillar planlösningen skarpt! Sjukt snyggt med 27° vinklarna!

Angående golvet så vet jag inte riktigt.. vad har ni tänkt för golv i entrén? Ska det vara klinker hela vägen fram till v-rum/kök eller ska ni ha trägolv? Om ni ska ha trägolv så hade jag nog lagt golvet i samma riktning som takstolarna, om ni däremot har klinkers hela vägen till början så hade jag nog lagt det i längsgående riktning :)
 
Tack broder Jarlsgård! Det blir klinker i ungefär halva hallen och massivt furugolv annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.