Danska arkitektkontoret Norm Architects är lika fokuserat på det yttre som det inre. Sommarhuset Archipelago House vid havet norr om Göteborg ger först intrycket av ett antal fiskebodar som fått ett moderniserat uttryck. På insidan möter däremot skandinaviskt hygge en förfinad japansk elegans med en helt igenom skräddarsydd inredning.

Du kan läsa artikeln här: Sommarhus i skärgården norr om Göteborg
 
Vore intressant att höra om entrepenörerna. Upphandlade i sverige eller danmark? En av de svåraste sakerna i sverige är ju kompetensen och vanan hos dessa. Även om själva hantverkskunnandet eventuellt finns så är det få som har vad som krävs för att följa ritningar, planera och samarbeta på ett sätt som ger bra resultat.
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
PeterFalun
stilfullt

intressant text
 
Innåtgående tak, inga takutskjut, brädfodring som går ner till marken, takfönster. Panelen ser obehandlad ut och några locklister har man såklart inte så att man med 100% säkerhet ska få problem med inträngande fukt. Givetvis har man gips på väggarna också.

Hållbarhets och klimattänk inte existerande. Blir provocerad på rika knösar som bygger bokstavlig skit för att dom har råd och vill sticka ut. Det där kommer att vara bara att riva om tio år.
 
  • Gilla
Lajmen och 2 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Innåtgående tak, inga takutskjut, brädfodring som går ner till marken, takfönster. Panelen ser obehandlad ut och några locklister har man såklart inte så att man med 100% säkerhet ska få problem med inträngande fukt.
Det mesta du beskriver är verkligen inget som garanterar problem. Jag tycker estetiken är 20 år gammal men det är ok att gilla det ändå.

Sakerna du nämner som fuktproblem går att lösa. Risken kommer från dåliga hantverkare och dålig projektledning. Vill du bara smälla upp något med minsta insats bör de undvikas. Det ser ut som ett noggrant projekterat och genomfört projekt så de har förmodligen säkerställt att det ska fungera.

Att trä som ligger nära mark påverkas är garanterat men är fasadens tekniska funktion löst handlar det om estetik. Alla vill inte att fasaden skall se ny och fläckfri ut.
 
  • Gilla
MinimalistWannabe och 3 till
  • Laddar…
Väldigt fint. Stilfullt. Och samtidigt lite dött. Allting undanplockat för fotografering såklart vilket påverkar. Men får den där känslan som när man läser ”övergivna platser” av Jörnmark
 
  • Gilla
Lajmen och 2 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Danska arkitektkontoret Norm Architects är lika fokuserat på det yttre som det inre. Sommarhuset Archipelago House vid havet norr om Göteborg ger först intrycket av ett antal fiskebodar som fått ett moderniserat uttryck. På insidan möter däremot skandinaviskt hygge en förfinad japansk elegans med en helt igenom skräddarsydd inredning.

Du kan läsa artikeln här: Sommarhus i skärgården norr om Göteborg
Fantastisk hus, det står att betonggolvet är behandlade med magnesit…är det ett pigment som blandas i betongen innan gjutning?
 
  • Gilla
MinimalistWannabe
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:
Väldigt fint. Stilfullt. Och samtidigt lite dött. Allting undanplockat för fotografering såklart vilket påverkar. Men får den där känslan som när man läser ”övergivna platser” av Jörnmark
Det var min tanke också. Ser mer ut som ette hotell. Men med några moderna tavlor och böcker i hyllorna så blir det nog bra.
 
Rickard.
Lite trist att taket inte kunde kostas på likvärdigt med resten, en snyggare svart helst med lister hade gjort mycket tycker jag. Visserligen lite knepigt med takfönsterna men fullt lösbart.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Lite trist att taket inte kunde kostas på likvärdigt med resten, en snyggare svart helst med lister hade gjort mycket tycker jag. Visserligen lite knepigt med takfönsterna men fullt lösbart.
Jag är ganska övertygad om att valet av papptak inte var en kostnadsfråga eller handlade om tätning vid takfönstrena. Jag tror det var ett rent estetiskt och upplevelsemässigt val.
 
  • Gilla
MinimalistWannabe
  • Laddar…
Rickard.
makhno_ makhno_ skrev:
Jag är ganska övertygad om att valet av papptak inte var en kostnadsfråga eller handlade om tätning vid takfönstrena. Jag tror det var ett rent estetiskt och upplevelsemässigt val.
Inget av det jag skrev handlade om att byta bort pappen utan bara att göra den lite snyggare.

Modern röd trävilla med skulptural arkitektur och snyggt underhållen fasadpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.