Vattentanken är inomhus så, sålänge det är varmt i bussen så fryser inte tanken.
 
Enkelt kan man säga att 6 kWp ger ca 6000 kWh per år vilket borde få alla att inse orimligheten i ett sånt här projekt.
 
Man kunde ju haft uppfällbart solcellssystem som vecklades ut till kanske dubbla ytan!
På något sätt måste det nog ändå vinklas för att få ut max energi.
 
HansR skrev:
Enkelt kan man säga att 6 kWp ger ca 6000 kWh per år vilket borde få alla att inse orimligheten i ett sånt här projekt.
Det är mer än vad jag förbrukar i mitt hus på ca 50m2 nere + 30m2 ovanvåning. Är iofs. inte här på vintern, men har värmepumpen igång då på 16C. På sommaren ligger jag runt 200-300kWh/månad.
 
Skulle vilja göra en liten räkning på hur mycket kWh per år jag kommer göra mig av med! Hur räknar man detta?
 
MaxPax din hjälte! Tackar så mycket
 
M
men frågan återstår, vad gör du de månader då solen inte ger något? åker till marocko?

billigare att ha ett elverk i backup...
 
Redigerat av moderator:
Jag tror vi alla får vänta på att kunna bli självförsörjande på elen tills att Chalmers löst hur alla ska kunna använda "syntetisk el". Dom hade juh lyckats ladda ström via solceller som senare gick att använda efteråt, som jag förstod det så lagrade dom ström i en tank precis som en ackumulatortank fast utan förluster.

Finns en del som kopplar in solceller till huvudcentralen och så länge solcellerna generar tillräckligt med ström till huset så körs allt via dom och räcker inte detta till så använder man vanlig hushållsel från elbolaget.
 
Diesel driven värmare. Och lite extra batterier. Sedan får du förlita dig på el via kabel.

Att driva allt via solceller har du inte råd med...
 
  • Gilla
eddie_bergh
  • Laddar…
M
Hermannisse:

eller andrea rossi's e-cat...
 
Redigerat av moderator:
Kyl = 152kWh/år
Frys = 321kWh/år
Spishäll = 182kWh/år
Ugn = 187kWh/år
Spisfläkt = 73kWh/år
Dammsugare = 78kWh/år
Ac = 630kWh/år
Bärbar dator = 117kWh/år
= 1740kWh/år

Sen vet jag inte riktigt vad för värme jag ska satsa på än. Men för att överdriva så kan vi väll säga 2000kWh/år för det.

Och belysningen drar sammanlagt 360W (Vettifan hur man ska räkna om det till kWh/år. Någon?
 
Kommer självklart även ha ett redigt elverk för dom riktigt mörka månaderna. Men om jag kan klara mig mer än halva året på endast solcellerna så blir jag nöjd
 
M
Tikka skrev:
Kyl = 152kWh/år
Frys = 321kWh/år
Spishäll = 182kWh/år
Ugn = 187kWh/år
Spisfläkt = 73kWh/år
Dammsugare = 78kWh/år
Ac = 630kWh/år
Bärbar dator = 117kWh/år
= 1740kWh/år

Sen vet jag inte riktigt vad för värme jag ska satsa på än. Men för att överdriva så kan vi väll säga 2000kWh/år för det.

Och belysningen drar sammanlagt 360W (Vettifan hur man ska räkna om det till kWh/år. Någon?
360W i en timme = 0,36 kWh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.