Hej!

Håller på att bygga om en buss till husbuss för tillfället och behöver lite kött på benen ang strömförsörjning.

Kommer behöva köra:
Kyl
Frys
Ugn
Spishäll
Diskmaskin
Tvättmaskin
Vattenpump
Micro
Stationär dator (Kanske 2)
Lampor (Led)
Ac/Värme
Tv
osv.

Vill kunna använda överflödigt med apparater utan oro.

Tänkte köra solpaneler till ett par fritidsbatterier, som i sin tur går till en inverter (eller flera, beroende på watt som dras) som sedan går ut till diverse vägguttag.
Nu är min fråga!

Jag är värdelös på el och undrar helt enkelt vad allt detta kan dra?
 
Är tanken att använda Husvagnsgrejer typ 12-voltkyl, gasspis osv eller är det 230v-utrustning? Ska du ha ett elverk eller räknar du med att vara inkopplad till fast el större delen av tiden. Att köra hushållsmaskiner på solceller och batteri låter väldigt optimistiskt.

www.husbilsklubben.se är också ett aktivt forum som kanske ger bättre svar!
 
all utrustning kommer vara 230v.
Vill bli självförsörjande med solceller ja.

Vet att det kommer bli dyrt. Men vill veta om det ens är möjligt att bli så pass självförsörjande.
 
Spontant låter det helt orealistiskt att köra allt det där på batteridrift. Det första du ska stryka från batteridrift är nog diskmaskin och tvättmaskin. Det skulle säkert gå att lösa, men jag tror inte det är värt priset. Ett elverk är nog ett bättre alternativ om du vill vara helt oberoende av "landström".

Edit:
Om du har tillräckligt mycket solceller och bara kör de strömslukande apparaterna när solen lyser så blir det bättre förutsättningar.
 
Redigerat:
Vill hellst skippa elverk pga ljudnivå samt bränsleförbrukning.
 
Får man fråga vad f-n du ska med två stationära datorer till 2013 och samtidigt bli självförsörjande?
Ska du ha värstingdatorer och spela senaste fps-spelen på högsta kvalitet drar de säkert 500W.
Ska man bli självförsörjande så är steg ett att bli av med sina onödiga "behov"

Här är en tråd som kanske kan ge lite mer kött på benen http://swedishsurvivalist.egetforum.com/eget-vindkraftverk-t1158-15.html
Finns annars lite andra trådar inom änmet på det forumet.

Solen ger lite drygt 1kW/m2 och verkningsgraden är väl runt 20% på solceller, så 200W/m2 kan du få ut när solen skiner för fullt.

Kolla upp ett par maskiner på prisjakt och se vad de drar helt enkelt.
Jag mätte min kyl/frys, Whirlpool fullhöjd hälften kyl hälften frys, en vecka och kom fram till ca 300kWh/år.

Finns en sida som säljer lågenergigrejor, minns inte vad den heter för tillfället, något med sol tror jag...
 
Redigerat:
Det är en turnebuss. Så kommer finnas studio osv i den. Sen är det ju 5 pers + tourmanager som kommer bo i den. Så kommer befinna sig 2 stationära till studiodelen och säkert 5-6 bärbara datorer osv.
 
Du har sannolikt för lite takyta på bussen och förmodligen blir batteribanken så tung att bussen blir överlastad.
 
Takytan är 28m2.
Och överlastad blir den icke. Kört 2 personbilar i den innan ombygget påbörjades.
 
M
Tänk på också att beroende på hur mycket norrut du befinner dig blir det ett visst antal månader som praktiskt taget ger noll. Här hemma är vi självförsörjande på el (ungefär samma breddgrad som nyköping) med ca 12kw solpaneler, 2 batteripack med 20 och 30 batterier (ej nya dock) och bästa regulator och inverter, och 2-3 månader om året måste vi köra dieselgeneratorn för att ladda batterierna och köra tvättmaskin och andra energislukande maskiner då solen inte är framme mycket.

Jag skulle satsa på ett stort tystgående typ kipor ig6000 eller så. Inget kul att precis ha satt världens tagning med jazztrion och så slår invertern ifrån för batteriena ligger under 12,2 volt...
 
Då är nog takytan marginellt för liten.
Batteribanken du behöver väger nog inte mer än 1 till 2 ton beroende på vilken typ av blybatteri du köper.
 
Du får skaffa stora truckbatterier från eltruckar och laddare till det.
När ni är framme på spelningsstället får ni ladda batterierna med 380volts kabel och laddaren.;)
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Bussen kommer även användas som hem i något år för mig. Så problemet med elverk är ju att om man är borta ett par dagar, så kommer ju inte strömmen räcka. Och är det -30 ute så fryser ju vattentanken osv. Vilket skulle förstöra vattenpump osv.
 
M
fryser inte vattentanken om du har solpaneler då? En doppvärmare drar sketamycket och på vintern när inte solpanelerna ger något blir det nog ändå problem. Varför inte både solcellsystem och elverk som kompletterar varandra bra?
 
Ok, med 30m2 blir det ca 6kW ni kan få ut under fullt solsken. Det kommer man ju rätt långt med, men bara om solen verkligen skiner för fullt.
Enligt http://data.smhi.se/met/climate/time_series/year/vov_pdf/SMHI_vov_precipitation_sunshine_12.pdf verkar solen skina ca 1000-2000 timmar/år, alltså ca 15-25% av tiden. Det innebär ungefär 1kW från era solceller och därmed vad ni får förbruka i snitt.

Med reservation för ev. räknefel!

Se till att isolera bussen ordentligt om den ska klara -30! Det kommer vara väldigt avgörande.

Med lite ansträngning tror jag det kan gå. Men satsa på lågförbrukare!
http://www.sunwind.se/produkter/produkter-foer-fritidshuset/koek-och-gasol/12v-kylskaap/sw-110
12V kylskåp som drar 1.2-2A => <24W => 210kWh/år, inte så mycket bättre än mitt vanliga.
Det blir ju en del förluster att med 12VDC-230AC så det som ska köra konstant hade jag nog försökt hitta i 12VDC-utförande (eller 24VDC)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.