@Fondan
Vem har installerat hos dig ?
Vad har du betalt för anläggningen?

Be installatören montera effektoptimerare på de resterande 6st på 15-strängen, så ska du se att allt blir mycket bättre och även produktionkurvan.
 
Redigerat:
K
F Fondan skrev:
Jo, om jag följer kablarna är 16-söder-panelerna kopplade på PV1 och de andra 15 på PV2. Och med 9 optimerare enligt appen och installatörens "förklaring" sitter dessa på de 9 panelerna mot söder på PV2. De 6 panelerna mot väster har inga optimerare installerade.
[bild]
Men jag kan inte hitta någonstans i appen eller på PC'n där man kan se några grafer separerade per sträng. Det enda jag hittar är är totaleffektgrafen och realtidsvärdet (5-minuter?) för spänning och ström för PV1 & PV2. Nu vid kl 14.30 och molnigt väder är dessa ganska lika (se nedan) men innan lunch skiljde det hela tiden runt 2-2,5A mendans spänningen var ganska lika runt 500V på båda.
[bild]
Den enda separata informationen per sträng jag kan hitta verkar inte finnas tillgänglig, trycker jag på !-tecknet kommer följande info fram:
[bild]

Jag tycker fortfarande förklaringen att panelerna på PV2 inte skall ha optimerare för att "effektivisera mer produktion på kvällen" känns konstig mtp. det jag läst om syftet med dessa. Vad är det f.ö som säger att den vinsten skulle vara större än det man verkar förlora timmarna innan kl 12:45? Kanske under vissa specifika väderförhållanden men vad säger att dessa inträffar oftare än andra? Rent intiutivt känns det som molnigheten ofta ökar framåt dagen på sommaren men det kanske bara är något jag fått för mig...?
Under Historical Information på växelriktaren i portalen på datorn. Kryssa för att du vill se pv1 och pv2 med både spänning och ström. Och kryssa bort de som är default förkryssade. Då ser man hur slingorna presterar var för sig.

F Fondan skrev:
Det undrar jag ju oxå... För att "effektivisera mer produktion på kvällen" fick jag till svar.
Men den infon stod inte på offerten? För då känns det som en efterkonstruktion. För det är självklart att du får bättre produktion med optimerare på alla i slingan med dina förhållanden. Frågan är om kostnaden i inköp är motiverad kontra produktionen.

Förlusten med optimerare är den ökade inköpskostnaden och risken att de pajar då de är mer komponenter till i kedjan.

Det du får göra är att låta anläggningen rulla ett år och sedan jämföra med kalkylen du fick i samband med offerten på vad du ska producera. För då har du data som visar ett den inte håller vad de lovar
 
Solcellsmontören har ju rätt såvida att på kvällen belyses de 6 st västerpanelerna mer medan de 9 st söderpanelerna(har effektoptimerare) belyses litet mindre.
Nöjer han sig med att de 9 st effektoptimerarna på söderpanelerna endast ska göra nytta på kvällen, så är det riktigt. På morgon till lunch gör effektoptimerarna ingen nytta. Men bättre vore 6 st ytterligare effektoptimerare på västerpanelerna, ca 6 x 700 kr = 4200 kr, gissningsvis.
 
A Arnodt skrev:
Solcellsmontören har ju rätt såvida att på kvällen belyses de 6 st västerpanelerna mer medan de 9 st söderpanelerna(har effektoptimerare) belyses litet mindre.
Nöjer han sig med att de 9 st effektoptimerarna på söderpanelerna endast ska göra nytta på kvällen, så är det riktigt. På morgon till lunch gör effektoptimerarna ingen nytta. Men bättre vore 6 st ytterligare effektoptimerare på västerpanelerna, ca 6 x 700 kr = 4200 kr, gissningsvis.
... och sedan någon som ska dit och montera de. Ev. byggställning också och lite körkostnad.
Men troligen har TS fått ett lagom bra pris så marginalen för extra kostnaden finns där.
 
Fråga till TS:
Vad är avtalat att installera.
Är det specat hur många optimerare som ingår eller/och finns det en prognos för förväntad produktion?
 
A Arnodt skrev:
Solcellsmontören har ju rätt såvida att på kvällen belyses de 6 st västerpanelerna mer medan de 9 st söderpanelerna(har effektoptimerare) belyses litet mindre.
Jo men detta gäller väl bara de dagar under sommarhalvåret när solen lyser konstant hela dagen eller mer på kvällarna än på morgonen/fm? Och hur
S sblixten skrev:
Vad är avtalat att installera.
Är det specat hur många optimerare som ingår eller/och finns det en prognos för förväntad produktion?
Det finns inget detaljerat om utrustning men en simulering av effekt;
Simuleringsresultat för solenergi, installerad effekt, maximal AC-effekt och årlig produktion i kilowatt och megawattimmar.
Verkar som Max Achieved AC Power stämmer ganska bra och den är hittills 11,00 kW enligt appen. Men denna topp kommer (vid klart väder) alltid precis när och efter att grafen hickar till uppåt vid kl 12:45. Det är av den anledningen jag tror att vi kunnat få ut (på totalen) några ytterligare kWh på förmiddagen och innan 12:45 mha panelerna mot väster som då redan har ökande direkt instrålning.

Beräknad årsproduktion kan man ju inte säga något om bara 3 månader efter driftstart och i år verkar det som t.ex dessa månader enligt andra har producerat lite bättre än snittet (?).
 
Jag kan bara instämma i att det skulle gå att få ut lite till av anläggningen.
Dock tror jag inte det går att räkna hem kostnad för installation optimerare i efterhand och det ska även tas hänsyn till att någon kan gå sönder under anläggningens livslängd. Du måste också räkna med att de extra Kwh du skulle kunna få förmodligen har ett lägre pris, eftersom priset varierar under dagen.
Jag kan gissa att de som installerat använt sig av ett beräkningsprogram som föreslagit denna konfiguration och att de själva inte har helt koll.
Det är inte alltid fördelaktigt att maximera produktionen då det ibland "kostar mer än det smakar".
Men har de uttryckt att du inte ska tappa någon produktion under en solig dag, så borde det åtgärdas/ersättas.
 
Fondan,

Din totaleffektkurva skulle förmodligen se ut som bifogad bild, om en solig dag, och om du även skulle haft effektoptimerare på de 6 st panelerna på västertaket. På förmiddagen skulle kurvan lyftas upp till rödstreckade linjen. Skulle ge grovt ca 10 % högre produktion(kWh) varje solig dag.

Däremot en molnig dag, belyses alla dina panelerna lika mycket, och då ökar inte effektoptimerare(ej heller de 9 st du har) produktionen alls.
 
  • Linjediagram visar KW över tid, ökning och topp mitt på dagen.
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Skulle ge grovt ca 10 % högre produktion(kWh) varje solig dag.
A Arnodt skrev:
Däremot en molnig dag, belyses alla dina panelerna lika mycket, och då ökar inte effektoptimerare(ej heller de 9 st du har) produktionen alls.
Tack @Arnodt, ja och med detta resonemang borde det väl då ge mer på totalen också de halvdagar det är soligt fram till runt 13-tiden.

Jag skall prata med säljaren och be honom om en bättre förklaring än den jag fått tidigare.
 
Nej, en molnig dag ger inte de 9 st effektoptimerarna på södertaket några flera kWh alls för den strängen med totalt 15 paneler jämfört om du inte skulle ha några effektoptimerare alls på södertaket. Vid molnig himmel belyses nämligen västerpanelerna och söderpanelerna ungefär lika mycket, och det under hela dagen. Det är vid molnig himmel nämligen så att diffusa ljuset som kommer från alla himmelsriktningar och därmed bestrålas alla paneler lika, oberoende vilket väderstreck de är mot.

Fondan,
i ditt inlägg Nr 21, där det är beräknade max. AC-effekt m.m. Det ser ut som om vore det från en SolarEdge-rapport. Är det SolarEdgeanläggning du har, var det inte kines-anläggning huahej?

I Sverige är ca hälften av årets alla 365 dagar, mulna dagar.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Nej, en molnig dag ger inte de 9 st effektoptimerarna på södertaket något mera alls jämfört om du inte skulla ha några effektoptimerare alls på södertaket. Vid molnig himmel belyses nämligen västerpanelerna och söderpanelerna ungefär lika mycket, under hela dagen. Det är vid molnig himmel nämligen diffust ljus som kommer från alla himmelsriktningar.
Ok, tänkte att även västerpanelerna med optimerare borde kunna producera iaf lite (mer?) effekt på morgonen eftersom de "direktbestrålas" (om än i dålig vinkel) av solen redan runt kl 9 när solen står högt på sommaren. Alltså även dagar med strålande sol fram till lunch och därefter mulnande resten av dagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.