Hade jag byggt nytt hade nog jag gått all-in för ett off-grid hus. Skulle vara en go känsla att vara oberonde av nätbolag och elbolag. Kör du 230V i huset eller kör du DC?
 
  • Gilla
sundin
  • Laddar…
Allt är 230v att köra 24v kan man kanske spara litet men en extra solpanel är det löst.
 
olli100 skrev:
Jag har en ved panna och en ved spis inne så det är inget problem med värmen. Jag har två batteribanker på 7.5 AH så 15 AH räcker ett bra tag, jag har delat det i 2, ett till huset och ett till verkstan och ute belysningen vattenpump och cirkulations pump mm.
Nej, du har nog inte batteribankar på 7.5 Ah... Det blir inte mycket energi? Och vi vill gärna veta spänningen också, är den 24V som du säger senare?

Men det är ju en intressant anläggning så du får gärna berätta fler detaljer!
 
Varför tror du inte att jag har 2X 7,5AH batteribank?? Det är 8st Lithium Cell LiFePO4 (3.2V/300Ah)så 24V 3,2V X 300AH X 8 = 7680AH
 
Nej, du har 300 Ah. Däremot har du 7680 Wh i ditt exempel vilket är en helt annan sak.
 
Redigerat:
du har rätt det skulle kanske ha varit 7,5kwh. det fina med dom är att all går in vid laddning jämfört med bly batterier som behöver 30% mer. om man har sol i 5h så förlorar man 30% av tiden för laddning av bly batterier.
 
olli100 skrev:
Varför tror du inte att jag har 2X 7,5AH batteribank?? Det är 8st Lithium Cell LiFePO4 (3.2V/300Ah)så 24V 3,2V X 300AH X 8 = 7680AH
Nej, du har 300Ah x 8. Alltså 2400 Ah vid 3,2V. Vid 24V så har du 300Ah, eftersom batterierna måste kopplas i serie. (Egentligen 25,6V för att så samma siffra).

I båda fallen så har du 7680 Wh som Guson skriver.

I inget av fallen så är det 7,2 någonstans. Vilket ju är en faktor tusen för lite... (Jag behöver bara ta fem av de 18650 li-ion cellerna som ligger här på bordet för att få 7,2 Ah... Det är lite för lite för en batteribank till ett hus, nästan oavsett vilken spänning man har. :))
 
du har säkert rätt, jag är nöjd så länge elen räcker och man slipper att diska för hand.
 
olli100 skrev:
Det är i golvet som det ackumuleras i. när jag värmer upp golvet till 24 grader och acc.tanken till 80grader så räcker det i 3 dagar. Jag bor off grid sen 2010 det har inte alltid varit OK. Med bly batterier har det inte räckt hela tiden med el. men föra året i mars bytte jag till SP-LFP300AHA - Lithium Cell LiFePO4 och har inte haft ett strömavbrott. Kl. 10 på morgonen brukar batterierna vara full laddade efter nattens förbrukning.
Blir det inte hemskt varmt inne om golvet ligger på 24 grader ? Bor du ensam om du klarar du dig 3 dagar på 300 liters tanken ?
 
Man får stå ut med det när det är -15- 20 grader ute acktanken är till för att förse golvet med värme.
 
Jag trodde du körde golvet 24 grader året om. Menar du att acktanken blir varm så det räcker även i december ?
 
nej nu är golvet 20 22 grader, acktanken räcker bra över natten på morgonen är det till att elda.
 
Till uppdatering så steg min 500 liter tank med 10 grader i den lilla solen jag hade i dag.
Håller på med uppdatering av en liten tank som har fått 3 st fler doppvärmare. Kommer slänga upp 3 solpanel i väst så jag får med morgon solen på vintern :)
Blir faktiskt som andra säger för mycket värme på sommaren med solfångare, och för lite när man behöver det på vintern..
 
hur stora doppvärmare har du ?
 
Jag skrev nog tidigare att jag hade 3 st 230 watt 24 volt doppvärmare, men dom är faktiskt på 175 watt x 3. Så totalt 525 watt har jag. Men dom är kopplad till 230 watts solpanel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.