Är på väg att bygga ett hus med vidbyggt garage med ett soldäck uppe på garagetaket. Ungefär som på detta hus: http://a-hus.se/web/Steninge.aspx

Nu funderar jag hur man bär sig åt med byggandet av själva taket? Soldäcket blir ju med trall vilket innebär glipor där vattnet rinner mellan. Vad har jag då lämpligtvis under trallen? Takpapp? Plåttak? Ska det vara någon lutning på taket under trallen?

Tacksam för input
 
Ola78
Lägg bandtäckt plåt som underlag, håller bra och är snyggt. Gjorde så på våran entré när vi gjorde en liten takterass på 10 kvadrat. Lutningen var ungefär 1,5°
Under plåten la jag takpapp som jag drog upp i bakkant mot fasaden under panelen och klistrade där med asfaltsklister, allt detta på inrådan från plåtslagaren.
 
Ola78
Hittade en länk till en gammal tråd jag skrivit i, där kan du se lite bilder på lösningar bl a http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/150506-snaella-hjaelp-anslutning-mellan-tak-och-vaegg.html Gör inte stolparna så att de blir genomgående i plåten, blir aldrig bra, en seriös plåtslagare kommer avråda dig från det. Det kan bli snyggt men förr eller senare kommer kragen av plåt runt stolpen börja läcka pågrund av temperaturväxlingar och då blir det inte kul. Trallen gjorde jag som kasseter så jag kan ta bort dem och rengöra under från smuts och dylikt.
 
Ett alternativ till bandtäckt dubbelfalsad plåt är gummiduk. Blir billigare och tätare.
Taket skall luta åt något håll för avrinningen och för att få trallen i våg kan man längsklyva reglar, eller palla under med ex plast distanser. Själv funderar jag på ett system liknande de då man bygger reglar innomhus mot cementplatta och vill ha luftning, är i plast och kan med skruvas upp och ned för att justera in i våg.

Oavsett material är det som Ola beskriver viktigt att få anslutningen till vägg tät.
Men taktäckning m.m är problem som skall lösas oavsett om du skall ha trall eler inte.
 
Ola78
Jag har gjort precis som pbengtsson beskriver, längdklyvt reglarna i samma vinkel som taket för att få golvet i våg, funkar alldeles utmärkt.
 
Tack för era tips. Förstår att förankringen till fasaden är en viktig punkt i detta bygge.

Sitter och funderar på möjligheten att göra taket helt klart med takpapp som yttersta skikt och sedan bygga trallen direkt ovanpå den. Skulle det bli en dålig lösning tror ni? Inte tillräckligt tätt?
 
Ola78
Finns alltid en risk att pappen går sönder när trallen ligger direkt på den, inte bra. Lägg plåt som yttersta skikt är mitt råd i alla fall, håller dessutom betydligt längre än papp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.