Hej
Har ett sutterränghus med dubbelgarage. Nu har jag tänkt bygga en carport som även ska fungera som terrass.
Måtten är ca 6x6 m och höjden ca 2,60. Hur ska jag dimensionera? Är dimensionerna på skisserna overkill eller behövs det grövre doningar? Är jag rätt ute när det gäller konstruktionen eller finns det bättre/billigare sätt att göra det på?
Stolparna kommer att fästas i jordankare (inte julas, utan riktiga jordankare)

/jesper
 
  • terass framifrån.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • terass från sidan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina två ören:

Dimensionerna ser "normala ut" Fast förhållandet mellan dimensionerna på bjälkar och bärlinor känns lite fel.
Använd i vilket fall som C24 till bärlinorna oavsett om du kan räkna hem det med C14.

All horisontell stabilisering tas av garaget via däcksplanken? Har du löst infästningen här?
Övriga infästningar? Det blir ganska många byggbeslag om du går den vägen.

Jordankare? Menar du den typ man har till staketstolpar o.dyl?
Det är ju huvudsakligen vertikal last du får av pelarna och då är det anliggningsyta mot marken du behöver, inte styrka mot stjälpning.
 
Redigerat:
Golvbjälkarna har jag tänkt fästa mot en syll med balkskor. Syllen i sin tur fäster jag med expander mot betongväggen. För att ytterligare styva upp konstruktionen tänkte jag sätta strävor diagonalt på undersidan som stagar upp konstruktionen i sidled. Läste om det tidigare idag. Övriga infästningar blir med vinkeljärn och plattjärn/spikbleck.
C24, är det samma sak som K24?

Med jordankare menar jag riktiga grejer. Snackade med en entreprenadgubbe som var och dränerade grannens grund och han rekommenderade jordankare. Det skulle tydligen vara betydligt bättre än plintar. Läs mer här:

http://www.btcab.se/jordankare.aspx?menuID=42
 
Jag håller på med ungefär exakt samma sak som du gör.

Jag bygger en dubbelcarport på 7.5x6.5 m (yttermått) med terass ovan, bygger dock ej ihop med boningshuset.
Har än så länge grävt ur slänten, anlagt ny infart, gjutit sula och murat väggarna.

Använder 2st limträbalkar i dim. 140x270, med pelare om 140x140.

Använde mig där av Moelvens balkprogram för beräkningen, och tog i överkant med snölast osv.
Bärlinor ovan det är 45x220, C24.

De jordankare som kommit på tal är bra grejor, här uppe i Östersund kostade det ca 2000kr/st, sist jag kollade.

Om du har andra konstruktionsfrågor eller så, så kan du PM:a mig, har även massor av bilder på hur vi löst allt hittills.
 
Tack för input Bystrom, jag har inget emot PM men håller gärna diskussionen här i trådarna så att andra i samma sits också kan få ta del av resonemangen. Hoppas det är ok?

Antar att du har tre pelare per balk om du har de spännvidderna? Är den 7,5 m bred och 6,5 m djup? Vilken spännvidd får du för 45x220 C24? Hur har du konstruerat taket för att få det tätt?
Lägg gärna ut bilder om du kan. Spännande att få se hur du har gjort.



2000 kr per jordankare....då går det fetbort för min del. Det här blir nog dyrt ändå. Då gjuter jag plintar.
 
Bild 011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Självklart helt ok att hålla det i tråden.
Som sagt, jag har inte kommit så väldans långt ännu, vi grusade upp till färdig nivå igår så kortet här är premiär/provparkeringen igår kväll.
Bara för att känna så storleken verkligen räckte till. :)

Du kan se skon för stolpen i mitten, skall stå en 140x140 pelare där.
Ja, 7.5m bred och 6.5 djup, yttermått - så innermåtten blir 6.9 x6.2, med panel och allt.
220cm upp till balken, vilket blir lägsta punkten, kommer lägga asfalt inne i carporten också.
Takbjälkarna kommer skarvas över limträbalken och spännvidden blir då runt 3.2m.
Med tanke på att takpappen jag tänkt använda - Trebolit Glaciär3 - endast fanns i 70cm bredd, så blir takbjälkarna 50cc, hade annars tänkt mig 65cc, men...så blir det.
Vilken spännvidd jag skulle kunna ha om jag utnyttjade virket till fullo vet jag ej, men jag är långt över på den säkra sidan iaf.


Har lite svårt att förklara takkonstruktionen, men principen bygger på att man lägger råspont tvärs mellan takbjälkarna, med fall.
Jag kommer bygga fall bakåt och framåt, med hängränna framtill och hängränna + bra dränering baktill..
Jag ska då få ett fall på runt 4-5grader åt båda håll, vilket är fullgott då takpappen håller ner till 3 graders lutning.
Lägger in en snabb Paint skiss... ;)
123.jpg

Om du tänker dig att du där ser en takbjälke från sidan, där det rödbruna är en limmad/skruvad list, och det gröna råspont lagd tvärsöver.
Det svarta är då takpappen.
Pappen läggs i hela våder från "nock" till fot, med uppvik på drygt 5cm upp på takbjälken.
Sen lägger du papp över takbjälken ner i vinkeln på råspont/takbjälke, som överlappar uppviket helt.
Droppbleck i slutet av rännan, ner i en hängränna.
Done.
Så lägger jag trall över det hela, och får mig en underbar terass på 48kvm. :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Jöjjis
  • Laddar…
Låter lysande med 48kvm terass!!

Jag planerar en terass ovanpå en befintlig utbyggnad om 8x4m men letar fortfarande efter svar på hur infästningen eller anslutningen mellan takbeläggning och terassen skall göras utan att förstöra tätskiktet. Vore intressant att höra hur ni planerar det i era projekt.
 
Redigerat:
adamavail skrev:
Låter lysande med 48kvm terass!!

Jag planerar en terass ovanpå en befintlig utbyggnad om 8x4m men letar fortfarande efter svar på hur infästningen eller anslutningen mellan takbeläggning och terassen skall göras utan att förstöra tätskiktet. Vore intressant att höra hur ni planerar det i era projekt.
Ahaa, du funderar över hur man ska fästa, som i mitt fall - trallen för att inte punktera takets tätskikt?
Ja jag har faktiskt inte funderat så hårt över det, finns väl två, möjligtvis tre, alt. som jag ser det.

Alt. 1 är att lägga golvet flytande, ungefär som såna där färdiga trallrutor på 30x30 man kan köpa lite varstans - fast i något större skala, säg 200x200?
Underlättar dessutom takunderhållet iom att man kan plocka bort golvet relativt enkelt.
Så länge det inte stormar då...då kanske man får en ruta golv flygande!?

Alt. 2 är att använda sig av en "offerbräda", eller vad man skall kalla det.
Att man då skruvar fast en bräda i taket - punkterar där tätskiktet - och sen täcker in även den plankan, vilken man sen fäster golvet i.
På så vis "offrar" man det plankan först, vilket i längden känns som en mindre smart idé.

Alt. 3 är att fästa trallen rätt i taket och hoppas på att det inte tränger igenom så mycket fukt.
I mitt fall så har jag ingen isolering eller så under, utan bjälkar/råsponten är naken, möjligt att jag kan få en tillräcklig fuktvandring neråt utan rötskador.
Men ifall man skall isolera och så...då är det nog lite värre.
Då är nog alt. 1 att föredra.

Någon fler idé?
 
Det jag (helt amatörmässigt) funderar på när jag ser skissen i första inlägget är hur du stabiliserar i sidled. Om jag förstår ritningen rätt så kör du in framifrån, den fronten kan vika ihop sig om du inte stabiliserar den i sidled på något sätt.
 
Jag tror att det hela skall infästas i huset?
Jag utgick från att så var fallet i varje fall.
Det, kombinerat med stabila stolpar i framkant bör ge en tillräcklig stabilitet även i sidled?
 
Hej
Precis som bystrom nämner så ska allt fästas i huset med expander (betong). Det tillsammans med diagonala strävor på terrassgolvets undersida ska väl hålla i sidled.
Såna carportkonstruktioner tycker jag man ser överallt. Ibland även dubbelcarports med en riktigt kraftig limträbalk och endast två pelare.

Vad gäller tätheten kommer jag nog att sätta plåtar och rännor på undersidan. Det blir alldeles för meckigt att börja spånta, pappa och sen bygga en ny konstruktion ovanpå.
 
Ja Ok du ordnar alltså så att taket blir rejält vridstyvt, och iom att det sitter fast i huset så bör det inte kunna vrida sig. Låter vettigt.

Kom på det för en granne till en släkting byggde om sitt garage med en förrådsdel bakom, han tog upp ett stort hål i väggen för att så att säga bygga ihop garage och förråd till ett rum. Iom den stora öppningen i bakväggen så tappade han sidledsstabiliteten, garaget blådet omkull i en hösstorm. Det hjälpte troligen inte upp situationen att han höll på med taket också så alla betongpannorna var tillfälligt staplade på ena sidan av garagetaket.
 
Tack _bystrom_ för dina ideér. eftersom jag bygger terassen ovanpå ett isolerat vardagsrum (iofs på landet men ändå) vill jag vara säker på att det håller tätt en längre tid.

Gillar idén med 2x2 "trall" men eftersom jag vill att det skall vara en "permanent" installation och jag har fall undertill är jag inte säker på att det fyller mina krav.

Just nu verkar det vara lite "mission impossible" men det borde gå på något sätt. Läste i lite olika trådar om mindre projekt där man vilat tryckta reglar rakt på papp/plåt med gummiremsor mellan. Försökt illustrera vad jag menar i en bild som jag hoppas kommer med här:
terass.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan idé jag har är att låta hela terassen vara "svävande" på en stålkonstruktion som i denna bilden men då vet jag inte hur jag skall göra med av-vattningen. Skall tilläggas att detta är ca 5-6 meter upp.
terass2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jeppeknaster - Hoppas inte du tar illa upp för att jag "kapar" din tråd. Om jag skall posta detta som en ny tråd säg bara till.
 
Redigerat:
Nädå, låna på du. Vi samsas och lär av varandras frågor.
 
Om jag väljer att använda stål i konstruktionen, hur fäster jag de pelarna mot marken? Går det att rostskydda och gräva ner dem och sen gjuta igen? Marken består av sand och lite småsten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.