Jag har skrivit en rekommendation om hur man ska konfigurera batteristyrningen för två olika scenarior, med och utan Home Assistant. Denna beskrivning finns i ett diskussionsforum kopplat till en Home Assistant integration för att styra Huawei solcells-lösning. Ni hittar den här:

https://github.com/wlcrs/huawei_solar/discussions/125#discussioncomment-3533221

Jag har verifierat att systemet fungerar som jag skriver, så förhoppningsvis kan detta vara till en hjälp för er som vill styra batteriladdning och urladdning som ni önskar. Det har tagit mig några dagar att tränga ner i detta och till slut känns det som att jag har förstått hur det funkar.
 
  • Gilla
Bysan och 2 till
  • Laddar…
Apistogramma Apistogramma skrev:
Det verkar som att EMMA är på gång. [länk]
Jag kan dock inte aktivera den. Någon annan som kan? Dyker inte upp hos mig.
har fått ngt kryptiskt svar från supporten. Elpriset måste vara inmatat för att man ska kunna aktivera EMMA. Dock finns det bara manuell inmatning och då faller det om man har timpris…
 
Det här är väldigt spännande!

har en rpi hemma med HA på och fick min inverter installerad i fredags.

batteriet är fortfarande restnoterat så inte ett färdigt system än.

min plan är iaf att ladda på natten och använda på kvällar.
Utan särskilt mycket kompetens inom kod osv tänker jag mig att börja enklast möjliga, dvs tidsstyrt och inte styrt av elpris. Planerar att följa tråden noga!
 
K knightjocke skrev:
Du behöver få ditt konto uppgraderat till installatör från nivån ägare. Det gör din installatör

Men systemet är inte bra. Det är väldigt statiskt.

Men tycker inte det är fel om man jobbar 7-16 att ladda dagtid och ladda ur kvällstid när man är hemma. Så länge man inte flyttat sin förbrukning. Det är ju dyrt att köpa in även på kvällen. Förutsatt att man har timpris. Men man hinner ofta med att ladda en gång på natten, sälja på förmiddagen och sedan ladda med sol inför kvällen
taxationistheft taxationistheft skrev:
Jag lyckades koppla upp mig mot min växelriktare SUN2000-17KTL-M0 som även har en WiFi-dongle (SDongleA) som är uppkopplat mot mitt lokala WiFi och då får en lokal IP-adress.

Kopplade med mobilen upp mig lokalt mot växelriktarens WiFi och loggade i appen FusionSolar in som installer med default-lösenord (00000a).

I appen: Me (ikon i botten) > Device commissioning > Connect mha kamera/QR-kod (går även att välja växelriktarens lokala WiFi i telefonen när du är nära nog)
Väl inloggad > Settings > Communication configuration > Dongle parameter settings > Modbus TCP > Enable (unrestricted)

I Home Assistant installerade jag Huawei Solar - kräver ev HACS men minns inte.

Add integration i HASS.IO. Settings > Devices & Services > Add Integration > Huawei Solar (inte LTE) > Connection type > Network

Kolla vilken IP-adress dongeln fått på ditt lokala nätverk och mata in det. Porten är antingen 502 eller 6607. Tror jag valde 1 som SlaveID. Funkar inte det, välj 0.

Elevate permission ska du endast slå på om du tänker "skriva" till växelriktaren dvs ändra parametrar. Själv vill jag bara läsa data så jag lät det vara.

OBS. Kräver uppdaterad firmware på dongle och växelriktare. Åtminstone funkade det inte för mig innan uppdatering. Dongle: V100R001C00SPC130. Växelriktare: V100R001C00SPC145

[bild]
taxationistheft taxationistheft skrev:
Jag lyckades koppla upp mig mot min växelriktare SUN2000-17KTL-M0 som även har en WiFi-dongle (SDongleA) som är uppkopplat mot mitt lokala WiFi och då får en lokal IP-adress.

Kopplade med mobilen upp mig lokalt mot växelriktarens WiFi och loggade i appen FusionSolar in som installer med default-lösenord (00000a).

I appen: Me (ikon i botten) > Device commissioning > Connect mha kamera/QR-kod (går även att välja växelriktarens lokala WiFi i telefonen när du är nära nog)
Väl inloggad > Settings > Communication configuration > Dongle parameter settings > Modbus TCP > Enable (unrestricted)

I Home Assistant installerade jag Huawei Solar - kräver ev HACS men minns inte.

Add integration i HASS.IO. Settings > Devices & Services > Add Integration > Huawei Solar (inte LTE) > Connection type > Network

Kolla vilken IP-adress dongeln fått på ditt lokala nätverk och mata in det. Porten är antingen 502 eller 6607. Tror jag valde 1 som SlaveID. Funkar inte det, välj 0.

Elevate permission ska du endast slå på om du tänker "skriva" till växelriktaren dvs ändra parametrar. Själv vill jag bara läsa data så jag lät det vara.

OBS. Kräver uppdaterad firmware på dongle och växelriktare. Åtminstone funkade det inte för mig innan uppdatering. Dongle: V100R001C00SPC130. Växelriktare: V100R001C00SPC145

[bild]
Skapade du ett ett eget installer konto eller loggade du in på installatörens konto?

Jag har fått utökade befogenheter
K knightjocke skrev:
Du behöver få ditt konto uppgraderat till installatör från nivån ägare. Det gör din installatör

Men systemet är inte bra. Det är väldigt statiskt.

Men tycker inte det är fel om man jobbar 7-16 att ladda dagtid och ladda ur kvällstid när man är hemma. Så länge man inte flyttat sin förbrukning. Det är ju dyrt att köpa in även på kvällen. Förutsatt att man har timpris. Men man hinner ofta med att ladda en gång på natten, sälja på förmiddagen och sedan ladda med sol inför kvällen
Hur ser / bekräftar man om man fått fulla installstörsrättigheter?
Jag loggar fortfarande in under min användare men jag vet inte om jag har installatörsrättigheter eller ej.
Appens utseende har förändrats en hel del sen jag fick "installstiörslogin"
 
I webbgränssnittet har du även möjlighet att uppgradera mjukvaran till växelriktaren och dongeln. Inget är intuitivt eller självförklarande.
 
  • Mobilskärm med appgränssnitt för övervakning, statistik om anläggningar, en offline, energiproduktionsdata, navigationsknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild av energiövervakningsapp som visar aktuell effekt, dagens intjäning och statistik för elektricitetsproduktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack. Då har jag fått rätt rättigheter!
Tackar
 
taxationistheft taxationistheft skrev:
I webbgränssnittet har du även möjlighet att uppgradera mjukvaran till växelriktaren och dongeln. Inget är intuitivt eller självförklarande.
Tja.
Jag kommer åt samma gränssnitt som du och kommer åt alla inställningar men jag kan inte logga in via device commisioning när jag skannar qr-koden. Vad är det för inställningar man kommer åt där som jag inte ser annars?
 
2 2bbe skrev:
Jag har min riktade uppkopplad mot Home Assistant genom donglen.
Den Hacs-integrationen som nämns ovan nyttjar modbus TCP för att läsa från invertern.
Jag har FW V100R001C00SPC141 i invertern och V100R001C00SPC126 i dongeln.
Jag gjorde en inställning i invertern för att kommunicera via Modbus TCP genom port 502
Förstår inte varför så många kör via inverterns AP, för mig hoppade kommunikationen igång direkt.
Du loggar alltså in direkt mot donglens ip i de lokala nätverket?

Vart gör du du inställningarna för porten?
Jag kan bara sätta av och på modbus tcp med restricted eller unrestricted inställning.
 
TS här. Nu har jag äntligen fått igång min anläggning efter att ha väntat i snart ett år. Fick utan problem igång HA integrationen på första försöket. Undrade först varför det tog tid när den skulle ladda in allt, men förstod det när den var klar. 35 st devices och 350 entities i HA, så jag kan gå in och kolla effekten och temperatur på varje enskild solcell då jag har optimerare som samlar en massa mätdata.

Någon har gjort några snygga dashboards för sin energi?
 
R robinma skrev:
TS här. Nu har jag äntligen fått igång min anläggning efter att ha väntat i snart ett år. Fick utan problem igång HA integrationen på första försöket. Undrade först varför det tog tid när den skulle ladda in allt, men förstod det när den var klar. 35 st devices och 350 entities i HA, så jag kan gå in och kolla effekten och temperatur på varje enskild solcell då jag har optimerare som samlar en massa mätdata.

Någon har gjort några snygga dashboards för sin energi?
Anslöt du genom wifi dongeln ? Har haft min anläggning igång 1 månad och börjat testa men lyckas inte ansluta med integrationen.

Har mailat sveasolar om att få uppgradera till installatör.
 
  • Gilla
Jacob Westin
  • Laddar…
mackee mackee skrev:
Anslöt du genom wifi dongeln ? Har haft min anläggning igång 1 månad och börjat testa men lyckas inte ansluta med integrationen.

Har mailat sveasolar om att få uppgradera till installatör.
Man måste ange rätt modbus-id. Min anläggning (som också installerades av Svea Solar) hade master Id 16 och slaven id 1.
 
J Jacob Westin skrev:
Man måste ange rätt modbus-id. Min anläggning (som också installerades av Svea Solar) hade master Id 16 och slaven id 1.
Jag har testat med både 0 och 1 som slave i huawei integration. Vart använder du master id ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.