stort tack!!

Summa summarum så kan jag alltså dra en PEM rör/slang med plus och minus i bredvid varann ?

(Jag drar väldigt gärna inte två PEM slangar över berget om jag inte måste..)

Vill ni någon hjälpa mig att hitta en sån kabel , länk? Som är ändamålsenlig för solceller…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag håller inte på med solcellsinstallationer så jag har rätt dålig koll.
Men jag har gjort en (åt en vän, och sen tog jag det strategiska beslutet att inte hålla på med detta i mitt företag, jag ska nog hellre begränsa än utvidga mina verksamhetsområden).
Men vid det tillfället lade jag ner en del tid på att ta reda på så mycket som möjligt, och hittade då denna sak. Jag vet inte heller hur nödvändigt det var med två flexslangar, men det blev ändå två strängar här, och visst kan jag se en viss fördel med ett extra lager isolation när vi snackar spänningar på uppåt 1000V.
Så det blev två slangar hela vägen från taket ner till invertern där.

Men i ärligheten har ju kabeln isolation för 1500V, så mellan 2 kablar blir det 3000V, och till det tillkommer de normala säkerhetsfaktorerna i produktstandarderna, vilket väl innebär att det finns nog en säkerhet uppåt minst 10000 volt i verkligheten.

Så jag vet inte alltså inte. Men är jag osäker på något brukar jag välja det bästa och säkraste, eller så forska mer så att det inte blir otillåtet dåligt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.