X xLnT skrev:
Det är väl upp till anläggningsinnehavaren att avgöra vad den vill lägga pengarna på?
Vi diskuterade ju sannolikheten av att solen skiner och genererar ström vid nätbortfall.
Det går ju att effektivisera vad/hur mycket som ska dra ström under avbrott tex.
Jag har hela fastigheten på reservkraft (batteri och dieselgenerator), det tycker jag känns skönt.
Javisst, det är bra att ni som vet kan upplysa om kostnaderna samt om det krävs en viss kunskap eller om det är lätt att sköta en sådan anläggningen själv, kanske om det även krävs något mer av ägaren.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Javisst, det är bra att ni som vet kan upplysa om kostnaderna.
Så vad bygger du ditt påstående om att det är sällsynt att solen lyser när det blir strömavbrott?
Vilka faktorer tänker du på?
 
X xLnT skrev:
Så vad bygger du ditt påstående om att det är sällsynt att solen lyser när det blir strömavbrott?
Vilka faktorer tänker du på?
Att det sker flest långa strömavbrott på höst och vinter, storm och snö ställer till en del. i Stockholm not so much och inte så långvariga.
 
  • Gilla
LeoBe
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Att det sker flest långa strömavbrott på höst och vinter, storm och snö ställer till en del. i Stockholm not so much och inte så långvariga.
Ja det bidrar säkert till avbrott. Jag tänker att grävmaskinister/bönder och liknande jobbar dagtid, liksom planerade avbrott oftast sker dagtid när arbetsstyrkan jobbar.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag funderar på att fixa finansiering på en bättre beg atomubåt och koppla ett lokalt nåt från. Räknas det som off-grid?
De skulle jag inte våga, har du inte hört om flytande nolla... inte att leka med.
sen borde iförsig en atomubåt vara en av dem med bäst potential...

Men kolla blocket om där dyker upp något.



😆
 
  • Haha
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 2 till
  • Laddar…
Köp ett fritidsbatteri för båtar och någon 12V-till USB så att du kan ladda telefon från den. Sedan kan du ladda batteriet från bilen om det tar slut. Köp ett gäng ficklampor.

Ödrift för hushåll var väldigt dyrt sist jag kollade.
 
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag funderar på att fixa finansiering på en bättre beg atomubåt och koppla ett lokalt nåt från. Räknas det som off-grid?
Absolut. En av få off-grid värda namnet i mitten av Januari faktiskt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tesla powerwall och liknande lösningar finns.

Det är mycket görbart att leva off grid stora delar av året i Sverige!
Ja, det fungerar stora delar av året om man har skapligt stort batteri, ordentligt med solceller, jävligt mycket COP på sin uppvärmning och ett välisolerat hus. Då kan man potentiellt klara sig från slutet av Februari till början av Oktober om man har lite tur. Bara dryga tre månader kvar att lösa då. Men Tesla Powerwall är ett risigt förslag. Det är en produkt utvecklad för helt andra marknader och faller totalt på att den är 1-fas. Det finns betydligt bättre och kostanadseffektivare (eller mindre kostadskatastrofa) alternativ.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
X xLnT skrev:
Jag är av helt annan uppfattning, merparten av alla strömavbrott (långa som korta) sker på dagen när det är ljust.
Jag har klarat gå på merparten solkraft vid många elavbrott i alla fall.
Jag har ingen pålitlig statistik på det, senaste tre åren har vi haft två strömavbrott. Ett på 20 minuter och ett på under 1 minut.
 
Varför de flesta strömavbrott sker när solen inte skiner? Enkelt

Murphys lag.... Bättre källa finns inte 😀
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ja, det fungerar stora delar av året om man har skapligt stort batteri, ordentligt med solceller, jävligt mycket COP på sin uppvärmning och ett välisolerat hus. Då kan man potentiellt klara sig från slutet av Februari till början av Oktober om man har lite tur. Bara dryga tre månader kvar att lösa då. Men Tesla Powerwall är ett risigt förslag. Det är en produkt utvecklad för helt andra marknader och faller totalt på att den är 1-fas. Det finns betydligt bättre och kostanadseffektivare (eller mindre kostadskatastrofa) alternativ.
Vad ska man ha då?🤔
 
F
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad ska man ha då?🤔
Ett batteri som ger 3-fas och en hybridväxelriktare som kan hantera leverera ”nödström” vid nätbortfall. Det finns många, Huawei, Fronius, Sungrow mm. Jag tror det viktigaste är att göra jobbet och klura på vilka som har bäst möjlighet för styrning eller se till att vara jävligt bra på det själv.

Men framför allt skall man klura på vad det kostar, och vad man anser att det får kosta, man kan förbereda sig med en kompatibel växelriktare om man tror på det men det går inte att hitta ekonomi i batterierna på ökad egenanvändning eller tom helt självförsörjande under 8 månader och det går inte heller på el-arbitrage, inte ens med 48,5% bidrag.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ett batteri som ger 3-fas och en hybridväxelriktare som kan hantera leverera ”nödström” vid nätbortfall. Det finns många, Huawei, Fronius, Sungrow mm. Jag tror det viktigaste är att göra jobbet och klura på vilka som har bäst möjlighet för styrning eller se till att vara jävligt bra på det själv.

Men framför allt skall man klura på vad det kostar, och vad man anser att det får kosta, man kan förbereda sig med en kompatibel växelriktare om man tror på det men det går inte att hitta ekonomi i batterierna på ökad egenanvändning eller tom helt självförsörjande under 8 månader och det går inte heller på el-arbitrage, inte ens med 48,5% bidrag.
Men är användargränssnittet lika bra som Tesla powerwall? Det är ju såklart viktigast med funktionen men ändå.
Finns inte Tesla Powerwall i flera utföranden förresten? Jag hade för mig det
 
F
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men är användargränssnittet lika bra som Tesla powerwall? Det är ju såklart viktigast med funktionen men ändå.
Finns inte Tesla Powerwall i flera utföranden förresten? Jag hade för mig det
Inte vad jag såg när jag kikade på batteri. 13,5kWh 1-fas och rätt dyrt jämfört med alternativen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tesla har ju börjat installera gen 3 powerwall nu. Men den kanske inte heller är något stort lyft?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.