Någon som har bra koll hur och om det fungerar att få ström från solceller på taket, vid strömavbrott?
Har lite olika info kring detta att anläggningen måste ha ström för att fungera.
kan ju vara trevligt att kunna använda den egna elen vid ex strömavbrott
Är det beroende på typ av växelriktare, där vissa klarar detta andra som tar ström för funktion från de egna panelerna?
 
de flesta växelriktare behöver vara anslutna en elnätet, för att kunna hålla frekvensen och fasläge i förhållande till nätet.
Det du letar efter heter ö-lösning, ett system som innehåller solceller, ett batteri och en speciell växelriktare. Googla efter ordet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Det blir dyrt , och långa elavbrott när solen skiner mycket är ovanligt.
 
  • Gilla
djac och 8 till
  • Laddar…
F
Det finns rätt många växelriktare som klarar det. Det finns lite olika varianter med, allt från ett 1-fas uttag som ger nödström och uppåt….

Jag kikade nyligen på tex Sungrows hybridväxelriktare. Den ger tydligen 3-fas på en del av växelriktaren där man kan ha kopplat sina kritiska och nödvändiga prylar. Det som krävs till att börja med är väl rimligtvis ett separat jordspett gissar jag på. Sen behövs eventuellt nån form av fysisk avskiljare från nätet, olkart om det finns inbyggt eller om det är nåt som alltid köps till och monteras separat, vet att åtminstone vissa växelriktare kräver en separt frånskiljare för ca 10 papp eller nåt sånt.

Känslan är att innan ryssen kommer är det inget man kanske lägger mycket pengar för att få in.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MrJay
b a t t e r i
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S steffe111 skrev:
Någon som har bra koll hur och om det fungerar att få ström från solceller på taket, vid strömavbrott?
Har lite olika info kring detta att anläggningen måste ha ström för att fungera.
kan ju vara trevligt att kunna använda den egna elen vid ex strömavbrott
Är det beroende på typ av växelriktare, där vissa klarar detta andra som tar ström för funktion från de egna panelerna?
Växelriktare med hybridfunktion möjliggör backup drift från batterilager vid strömavbrott. Den har en backup utgång där man då lägger in delar av förbrukare som man vill ha igång under avbrottet. Givetvis är utgången igång även under vanlig nätdrift
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tesla powerwall och liknande lösningar finns.

Det är mycket görbart att leva off grid stora delar av året i Sverige!
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tesla powerwall och liknande lösningar finns.

Det är mycket görbart att leva off grid stora delar av året i Sverige!
Jag funderar på att fixa finansiering på en bättre beg atomubåt och koppla ett lokalt nåt från. Räknas det som off-grid?
 
  • Gilla
  • Haha
Benny och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det blir dyrt , och långa elavbrott när solen skiner mycket är ovanligt.
Sant!
Detta är ju mer om man har intresse för off grid. Det är ju en helt meningslös investering ekonomiskt och även som försäkring som du säger.
Men jag tycker det är lite kul! 😊
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag funderar på att fixa finansiering på en bättre beg atomubåt och koppla ett lokalt nåt från. Räknas det som off-grid?
Absolut. Jag är intresserad, vi kan dela😁
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
långa elavbrott när solen skiner mycket är ovanligt.
Jag är av helt annan uppfattning, merparten av alla strömavbrott (långa som korta) sker på dagen när det är ljust.
Jag har klarat gå på merparten solkraft vid många elavbrott i alla fall.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag är av helt annan uppfattning, merparten av alla strömavbrott (långa som korta) sker på dagen när det är ljust.
Jag har klarat gå på merparten solkraft vid många elavbrott i alla fall.
Under vilken årstid sker de långa avbrotten?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Under vilken årstid sker de långa avbrotten?
Det varierar, vi har haft längre avbrott alla årstider. Vi hade ett för någon dag sedan som va 3h långt.
Webbsida som informerar om strömavbrottets status, orsak oklar, alla kunder har strömmen tillbaka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stapeldiagram visar elkonsumtion och solproduktion över tid, med sammanfattande data nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Det varierar, vi har haft längre avbrott alla årstider. Vi hade ett för någon dag sedan som va 3h långt.
[bild]
Risken är att det blir dyra timmar om man ska investera för att klara några timmars avbrott för utrustning och batterier.
 
  • Gilla
TheGambler79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Risken är att det blir dyra timmar om man ska investera för att klara några timmars avbrott för utrustning och batterier.
Det är väl upp till anläggningsinnehavaren att avgöra vad den vill lägga pengarna på?
Vi diskuterade ju sannolikheten av att solen skiner och genererar ström vid nätbortfall.
Det går ju att effektivisera vad/hur mycket som ska dra ström under avbrott tex.
Jag har hela fastigheten på reservkraft (batteri och dieselgenerator), det tycker jag känns skönt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.