R
H HenrikHuslöse skrev:
Ja precis sÄ tÀnkte jag. Jag skulle slÄ i taket pÄ huvudsÀkringen riktigt soliga sommar dagar. Men hur mÄnga sÄdana dagar har vi egentligen i Sverige? Det typiska svenska vÀdret Àr ju 10 grader och regn med snÄlblÄst, Äret runt.
Du bor pĂ„ fel sida av Svearike😎😉😂
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Ja precis sÄ tÀnkte jag. Jag skulle slÄ i taket pÄ huvudsÀkringen riktigt soliga sommar dagar. Men hur mÄnga sÄdana dagar har vi egentligen i Sverige? Det typiska svenska vÀdret Àr ju 10 grader och regn med snÄlblÄst, Äret runt.
Det intressanta Àr att nÀr det Àr riktigt varmt sÄ sÀnks effektiviteten pÄ panelerna. Kallt och soligt ger störst effekt och har t.o.m passar 10kw pÄ min 10kw anlÀggning (stundvis efter sommar regn t.e.x).

Men export limit löser ditt problem oavsÀtt. FÄr bara lÀsa pÄ nÀr man vÀljer vÀxelriktare. Tror Fronius har dynamisk limit med smartmÀtare ( Max ut pÄ nÀtet samt driver all inter last).
 
B buffyin skrev:
Det intressanta Àr att nÀr det Àr riktigt varmt sÄ sÀnks effektiviteten pÄ panelerna. Kallt och soligt ger störst effekt och har t.o.m passar 10kw pÄ min 10kw anlÀggning (stundvis efter sommar regn t.e.x).
Det var bra information som inte framgÄr av databladen.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Det var bra information som inte framgÄr av databladen.
Ja, det Àr inget sjÀlvklart och man missar det lÀtt i databladen (lÀrde mig det lÄngt efterÄt). SÄ panelerna Àr ju effektivare hÀr Àn söderut nÀr sol vÀll lyser ;)

I minna fans en graf samt temperatur (dÀr vi ser minus vid Pmpp, sÄ försÀmras med varje grad).

Solpanelers temperaturkoefficienter och drifttemperatur listade i ett informativt dokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Graf som visar ström-spÀnning för en 400W anordning vid olika celltemperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.