D Danne_Svensson skrev:
Jag fick lite kommentarer om "första inlägg" men nåt ska väl vara det första? Det här råkar vara ett ämne jag intresserat mig en del för via mitt arbete inom en annan teknikbransch men med liknande frågeställningar som dök upp i den här tråden.
I det arbetet ramlade jag över den här rapporten från RISE. I den handlar det om värmepumpar, men jag skulle nog säga att principen är densamma.. I fallet med solceller till och med ännu värre, för en solcellsanläggning kan aktivt trycka ut effekt på elnätet på ett sätt som en värmepump inte kan.
[länk]
Intressant rapport även om den är lite grund.
Eftersom jag jobbat på FOI googlade jag lite på frågan.
hittade 2 rapporter, den ena om cyberhot mot tekniska system i allmänhet från 2018 och en nyare(nov2020) rapport angående angreepp på sjukvårdssystemen under pandemin, se länkar nedan
På solpanelssidan är det förstås mjukvara i växelriktaren som vanligen har direktkontakt med nätet som är i fokus . Dom Appar som nämns i en av rapporterna tror jag har mindre intresse. En cyberangrepp går med största sannolikhet direkt på växelriktaren och kan få den att antingen förbruka för mycket el eller som alternativ göra tvärtom, skicka ut för mycket el på nätet i syfte att skapa skadliga överspänningar eller underspänning som vid ett koordinerat angrepp kan få nätet att kollapsa, åtminstone tillfälligt.
Saken blir mera komplicerad då det blir vanligare men egna buffertbatterier.
Då kan ju den här sortens angrepp även utföras under natten.
Så något skydd mot nätangrepp behövs, bäst enligt flerlagersmodellen där det finns skydd båte i router, växelriktare och dess stödsystem.

länkar här-->

FOI 2018 --> https://www.foi.se/nyheter-och-pres...llet-sarbart-for-antagonistiska-attacker.html

FOI 2020 --> https://www.foi.se/rest-api/report/foi memo 7329
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Alla lagar och kontrollmedel kommer att missbrukas. Det har visat sig historiskt.
Det var väl en generalisering++
lagar kan inte missbrukas.
Bryter man mot dom får man problem i ett civiliserat samhälle.
Annat är det i en Diktatur men där ser ju lagarna ut om i Ryssland också.
Där räcker det med att skriva "Putin är en idiot" så blir det 10 års fängelse.
Det finns en "lag" för det numera.
Strider förstås mot Yttrandefrihetsprincipen.
Läs på hur en europeisk Demokrati fungerar och sen kan du återkomma!
 
TRJBerg
R RogerHql skrev:
Det var väl en generalisering++
lagar kan inte missbrukas.
Bryter man mot dom får man problem i ett civiliserat samhälle.
Annat är det i en Diktatur men där ser ju lagarna ut om i Ryssland också.
Där räcker det med att skriva "Putin är en idiot" så blir det 10 års fängelse.
Det finns en "lag" för det numera.
Strider förstås mot Yttrandefrihetsprincipen.
Läs på hur en europeisk Demokrati fungerar och sen kan du återkomma!
Självklart kan lagar missbrukas. Det vanligaste sättet är att en regering föreslår en kontroversiell lag som motiveras med att den ska användas mot företeelsen eller beteendet A (som oftast betraktas som allvarligt av åtminståne en del).
Efter ikraftträdandet visar det sig att polisen använder lagen mot företeelserna B, C och eftersom det är bekvämt för polisen eller för att det passar polisens eller åklagarnas agenda.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Självklart kan lagar missbrukas. Det vanligaste sättet är att en regering föreslår en kontroversiell lag som motiveras med att den ska användas mot företeelsen eller beteendet A (som oftast betraktas som allvarligt av åtminståne en del).
Efter ikraftträdandet visar det sig att polisen använder lagen mot företeelserna B, C och eftersom det är bekvämt för polisen eller för att det passar polisens eller åklagarnas agenda.
Tja, det kan man ju tycka men det är irrelevant. Dessutom är det inte polisen som dömer. Det finns en annan makt i vårt Demokratiska system som sysslar med det.polisen samlar bevis. Åklagaren funderar på om dom är värda att användas etc etc...
 
Unikt namn
TRJBerg TRJBerg skrev:
Självklart kan lagar missbrukas. Det vanligaste sättet är att en regering föreslår en kontroversiell lag som motiveras med att den ska användas mot företeelsen eller beteendet A (som oftast betraktas som allvarligt av åtminståne en del).
Efter ikraftträdandet visar det sig att polisen använder lagen mot företeelserna B, C och eftersom det är bekvämt för polisen eller för att det passar polisens eller åklagarnas agenda.
Har du några exempel på dessa lagar?
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
TRJBerg
R RogerHql skrev:
Tja, det kan man ju tycka men det är irrelevant. Dessutom är det inte polisen som dömer. Det finns en annan makt i vårt Demokratiska system som sysslar med det.polisen samlar bevis. Åklagaren funderar på om dom är värda att användas etc etc...
"Irrelevant"???
 
TRJBerg
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du några exempel på dessa lagar?
Det jag tänker på på rak arm var en fransk lag(ar) som sades skulle bara användas mot farlig terrorism men snart efter de skapades användes mot andra människor för ofta små brott.
Sedan undrar jag ju lite om din samtids och historiekunskap, det uppenbara annars är ju det faktumet att polis och rättsliga myndigheter kan bestämma sig för att tillämpa vissa lagar enbart på vissa personer och grupper. Vilkey görs ovh har gjorts i århundranden.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du några exempel på dessa lagar?
Trängselskatten i Göteborg som inte ska motverka trängsel utan finansiera järnvägstunnelbygge.
Där tog man befintlig lagstiftning (Stockholm) och lade till en massa andra syften.

Stockholm:
Trängselskatt tas ut på bestämda tider för fordon som körs in i och ut ur Stockholms innerstad samt på Essingeleden. Trängselskatt används för att minska trängseln och förbättra framkomligheten i trafiken.

Göteborg:
Trängselskatt tas ut på bestämda tider för fordon som körs in i och ut ur de centrala delarna av Göteborg.
Trängselskatt används för att minska trängseln och bidrar även till att finansiera satsningar på infrastrukturen i Göteborg.
 
Redigerat:
Unikt namn
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det jag tänker på på rak arm var en fransk lag(ar) som sades skulle bara användas mot farlig terrorism men snart efter de skapades användes mot andra människor för ofta små brott.
Sedan undrar jag ju lite om din samtids och historiekunskap, det uppenbara annars är ju det faktumet att polis och rättsliga myndigheter kan bestämma sig för att tillämpa vissa lagar enbart på vissa personer och grupper. Vilkey görs ovh har gjorts i århundranden.
Jag var mer nyfiken på om det fanns Svenska exempel. Menar du att detta, lagstiftning mot specifika grupper, är något den svenska polisen använder och i så fall vilka grupper?

Jag har dålig koll på den franska debatten och processen för ny lagstiftning där, så jag kan nog inte kommentera en ospeciferad antiterrorlag där.
 
Unikt namn
D Dilato skrev:
Trängselskatten i Göteborg som inte ska motverka trängsel utan finansiera järnvägstunnelbygge.
Där tog man befintlig lagstiftning (Stockholm) och lade till en massa andra syften.

Stockholm:
Trängselskatt tas ut på bestämda tider för fordon som körs in i och ut ur Stockholms innerstad samt på Essingeleden. Trängselskatt används för att minska trängseln och förbättra framkomligheten i trafiken.

Göteborg:
Trängselskatt tas ut på bestämda tider för fordon som körs in i och ut ur de centrala delarna av Göteborg.
Trängselskatt används för att minska trängseln och bidrar även till att finansiera satsningar på infrastrukturen i Göteborg.
Så skillnaden Stockholm- GBG är att Stockholmarna bara sättet sprätt på sin trängselskatt, medan göteborgarna faktiskt använder den riktat mot infrastruktur? Det är väl en positiv utveckling.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det jag tänker på på rak arm var en fransk lag(ar) som sades skulle bara användas mot farlig terrorism men snart efter de skapades användes mot andra människor för ofta små brott.
Sedan undrar jag ju lite om din samtids och historiekunskap, det uppenbara annars är ju det faktumet att polis och rättsliga myndigheter kan bestämma sig för att tillämpa vissa lagar enbart på vissa personer och grupper. Vilkey görs ovh har gjorts i århundranden.
TJBerg: Du gör dig själv irrelevant genom att påstå saker utan skuggan av bevis.
Du kan yxa till vilken konspirationsteori du vill men den är värt noll och intet om du inte levererar bevis.
 
TRJBerg
R RogerHql skrev:
TJBerg: Du gör dig själv irrelevant genom att påstå saker utan skuggan av bevis.
Du kan yxa till vilken konspirationsteori du vill men den är värt noll och intet om du inte levererar bevis.
Jag kan inte bevisa att vatten är vått heller.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag kan inte bevisa att vatten är vått heller.
Men Det går kanske lättare om jag hjälper till med tillståndsfrågan: Fast, flytande eller gasform?
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Tja, du får nog gå in på detaljerna om du ska kunna övertyga mig om att USA och Kina beter sig likadant på Polisstats-fronten.
Och när du gör det Patrik, håll dig gärna till verifierbara Fakta.
Utan att förminska Kinas övergrepp så skulle jag säga att USA har den överlägset bästa kollen av både sina egna medborgare och utomstående som klassas som intressanta eller potentiellt farliga. Även allierade är övervakade och kontrolleras så gott det går.

Skillnaden är ju som tur är att de är relativt demokratiska, men vi får se vad som händer om Trump vinner valet…
 
  • Wow
SonnyListon
  • Laddar…
D rob_t_j72 skrev:
Utan att förminska Kinas övergrepp så skulle jag säga att USA har den överlägset bästa kollen av både sina egna medborgare och utomstående som klassas som intressanta eller potentiellt farliga. Även allierade är övervakade och kontrolleras så gott det går.

Skillnaden är ju som tur är att de är relativt demokratiska, men vi får se vad som händer om Trump vinner valet…
Har du missat Kinas ansiktsigenkänningssystem och dess sociala poängsystem??
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.