frisken frisken skrev:
Jorå de har sett till och nästla sig in överallt. Men fungerar liknande på alla "cloud" övervakade system. Vissa har lokal webserver som jag tycker är överlägset, sen får ju gärna loggningen ske till cloud eller dyl så man slipper trasiga hårdisk analoger i sina växelriktare. Europeerna Victron, Fronius och SMA har ju lokala webservrar på sina men också molnlösningar precis som den där.
LOL jadu det där med övervakning inte en jekel bryr sig när de övervakas av google/fajjan och twitter men om tiktok eller nån annan kinesisk ägt företag övervakas då blir det liv i luckan.

själv undviker jag hipster produkter som e kopplad till clouden oavsett vilket företag eller land. Och vad gäller fajjan är de förlänge sen banlysta i mitt hem. Ett värre övervakningsföretag än fajsbok finns banemej inte. Men svenne har blivit så indokrinerad i fajjan att de vill inte lyssna när man påpekar det.

Regeringen äger folket i kina. I europa och USA är det företagen som äger oss... Same shit different indokrinering.

kort sagt om du är radd för bli övervakad köp inte produkter som kräver uppkoppling till clouden.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
skogaliten och 16 till
  • Laddar…
Kempa_swe
M mikael-155 skrev:
Hej alla kunniga. Har satt upp några solceller. Dessa är kopplade till en växelriktare av märket Solplanet, det verkar som varunamnet ägs av AISWEI, ett kinesiskt företag. Anledningen till frågan i rubriken är att jag kan logga in där och se data om min egen anläggning. Känns inte helt bekvämt. Någon som vet hur det ligger till? Bifogar en bild från "min sida" på hemsidan.[bild]
Är väll inget, Terrorists staten i väst usa spionerar redan på dig via google, iphone, tesla, alexa etc. Kina är de minsta bekymret. Usa som vill att alla skall rikta sina ögon på alla andra länder istället för på dem. Precis som de vill sätta dit Ryssland för krigsbrott medans de själva vägrar låta sig själva utredas för sina 1000-tals krigsbrott
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Älska
Patrik440 och 14 till
  • Laddar…
P Parang skrev:
Hej, vad är problemet med att någon kines ev skulle se vad dina solceller producerar?
Instämmer, ser inte problemet med att någon kines kan se dina solcellsdata. För övrigt har alla amerikanska företag samma skyldighet att lämna ut data til staten, Google, Microsoft, IBM mfl.
 
  • Gilla
abozous och 2 till
  • Laddar…
K Klonkkalle skrev:
Solplanets växelriktare som säljs i europa ska ha sin data lagrad på europa baserade servrar. Så jag hade nog ifrågasatt varför de skickas till kina. I vintras när reglerna ändrades så ska all data ha flyttats ifrån kina till tyskland. Så det är konstigt om din ligger kvar där.
Om data presenteras på en server i Kina så innebär inte det att den lagras där. Så inte riktigt så enkelt, men annars har du rätt i sak.
 
  • Gilla
hris dale
  • Laddar…
Är det viktigt att ha växelriktaren uppkopplad tänker jag, om oron är stor?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Jag har en fundering som anknyter lite till denna fråga, jag har installerat en mängd olika nätkopplade kameror, väderstation er, lampor och styrningar mm

Det som förvånar mig är att de flesta produkter kräver att GPS är aktiverat på telefonen när jag konfigurerar.

Varför behöver kameran veta var den är?
Det är väl ovesäntligt!?
Eller är det nån annan som vill veta vart livestreamen kommer ifrån.....
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
S spomopeter skrev:
Jag har en fundering som anknyter lite till denna fråga, jag har installerat en mängd olika nätkopplade kameror, väderstation er, lampor och styrningar mm

Det som förvånar mig är att de flesta produkter kräver att GPS är aktiverat på telefonen när jag konfigurerar.

Varför behöver kameran veta var den är?
Det är väl ovesäntligt!?
Eller är det nån annan som vill veta vart livestreamen kommer ifrån.....
Kameran sparar din plats i bilden. Det är därför den frågar.
 
De kinesiska företagen måste svara på frågor från säkerhetstjänsten om de frågar. Då får man ställa sig frågan om din solcellsanläggning innehåller något så viktigt att man skulle begära ut information om just din elförbrukning/anäggning? Jag skulle va betydligt mer rädd för att någon hackare bröt sig in i ditt nätverk och krypterade all information som finns på ditt nätverk.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Det verkar som att de flesta inte riktigt förstår vidden, eller de eventuella konsvekvensera av Kinesiska företags intåg i de svenska hemmen.
Det är givetvis så att det inte finns ett specifikt intresse av just dig som person och enskild individ. Men, främmande makt får tillgång till väldigt mycket data som aggregerat och processat ger dem väldigt mycket information om svenska samhället.
En villaägares data säger inte så mycket, men när du har tiotusentals kinesiska växelriktare uppkopplade mot deras servrar (som kinesiska staten enligt lag har rätt att få tillgång till) så är läget ett annat.

Än värre, vilket de flesta verkligen inte förstått, är att i ett worst case scenario kan det få förödande konsekvenser för det svenska elnätet. Det är en extremt enkel sak att skicka kommandon till uppkopplade växelriktare och få dem att "bete sig annorlunda mot hur de borde", vilket skulle kunna ställa till det rejält i transformatorstationer med förödande strömavbrott som konsekvens. Och återigen, att styra en växelriktare eller värmepump gör ingen skillnad, men en samtida styrning av tusentals system på samma gång är en helt annan sak.
Går det att skydda sig emot? Nej, för så fort du anslutit din anläggning mot deras server är du "kontrollerbar".
 
  • Gilla
RogerHql och 27 till
  • Laddar…
Blir det inte en stress att ständigt hålla koll på alla uppkopplade prylar?
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
D Danne_Svensson skrev:
Det verkar som att de flesta inte riktigt förstår vidden, eller de eventuella konsvekvensera av Kinesiska företags intåg i de svenska hemmen.
Det är givetvis så att det inte finns ett specifikt intresse av just dig som person och enskild individ. Men, främmande makt får tillgång till väldigt mycket data som aggregerat och processat ger dem väldigt mycket information om svenska samhället.
En villaägares data säger inte så mycket, men när du har tiotusentals kinesiska växelriktare uppkopplade mot deras servrar (som kinesiska staten enligt lag har rätt att få tillgång till) så är läget ett annat.

Än värre, vilket de flesta verkligen inte förstått, är att i ett worst case scenario kan det få förödande konsekvenser för det svenska elnätet. Det är en extremt enkel sak att skicka kommandon till uppkopplade växelriktare och få dem att "bete sig annorlunda mot hur de borde", vilket skulle kunna ställa till det rejält i transformatorstationer med förödande strömavbrott som konsekvens. Och återigen, att styra en växelriktare eller värmepump gör ingen skillnad, men en samtida styrning av tusentals system på samma gång är en helt annan sak.
Går det att skydda sig emot? Nej, för så fort du anslutit din anläggning mot deras server är du "kontrollerbar".
Underhållande inlägg , perfekt som första inlägg som rookie. Hur kraschar Kineserna svenska elnät och varför ?
 
  • Gilla
  • Haha
olleg07 och 5 till
  • Laddar…
7 7b4solar skrev:
LOL jadu det där med övervakning inte en jekel bryr sig när de övervakas av google/fajjan och twitter men om tiktok eller nån annan kinesisk ägt företag övervakas då blir det liv i luckan.

själv undviker jag hipster produkter som e kopplad till clouden oavsett vilket företag eller land. Och vad gäller fajjan är de förlänge sen banlysta i mitt hem. Ett värre övervakningsföretag än fajsbok finns banemej inte. Men svenne har blivit så indokrinerad i fajjan att de vill inte lyssna när man påpekar det.

Regeringen äger folket i kina. I europa och USA är det företagen som äger oss... Same shit different indokrinering.

kort sagt om du är radd för bli övervakad köp inte produkter som kräver uppkoppling till clouden.
Alltså jag håller med dig i sak, men ärligt låter du som en 12-åring när du använder ord som fajjan och fajsbok.
 
  • Gilla
Patricnil och 4 till
  • Laddar…
D Danne_Svensson skrev:
Det verkar som att de flesta inte riktigt förstår vidden, eller de eventuella konsvekvensera av Kinesiska företags intåg i de svenska hemmen.
Det är givetvis så att det inte finns ett specifikt intresse av just dig som person och enskild individ. Men, främmande makt får tillgång till väldigt mycket data som aggregerat och processat ger dem väldigt mycket information om svenska samhället.
En villaägares data säger inte så mycket, men när du har tiotusentals kinesiska växelriktare uppkopplade mot deras servrar (som kinesiska staten enligt lag har rätt att få tillgång till) så är läget ett annat.

Än värre, vilket de flesta verkligen inte förstått, är att i ett worst case scenario kan det få förödande konsekvenser för det svenska elnätet. Det är en extremt enkel sak att skicka kommandon till uppkopplade växelriktare och få dem att "bete sig annorlunda mot hur de borde", vilket skulle kunna ställa till det rejält i transformatorstationer med förödande strömavbrott som konsekvens. Och återigen, att styra en växelriktare eller värmepump gör ingen skillnad, men en samtida styrning av tusentals system på samma gång är en helt annan sak.
Går det att skydda sig emot? Nej, för så fort du anslutit din anläggning mot deras server är du "kontrollerbar".
Det du säger gäller för alla uppkopplade enheter oavsett deras ursprung och av erfarenhet kan jag säga att Kineserna inte har samma aggressiva approach som ryssarna. Själv är jag mist lika rädd för vad USA kan göra med tanke på att de byter inriktning vart 4de år!
 
D Danne_Svensson skrev:
Det verkar som att de flesta inte riktigt förstår vidden, eller de eventuella konsvekvensera av Kinesiska företags intåg i de svenska hemmen.
Det är givetvis så att det inte finns ett specifikt intresse av just dig som person och enskild individ. Men, främmande makt får tillgång till väldigt mycket data som aggregerat och processat ger dem väldigt mycket information om svenska samhället.
En villaägares data säger inte så mycket, men när du har tiotusentals kinesiska växelriktare uppkopplade mot deras servrar (som kinesiska staten enligt lag har rätt att få tillgång till) så är läget ett annat.

Än värre, vilket de flesta verkligen inte förstått, är att i ett worst case scenario kan det få förödande konsekvenser för det svenska elnätet. Det är en extremt enkel sak att skicka kommandon till uppkopplade växelriktare och få dem att "bete sig annorlunda mot hur de borde", vilket skulle kunna ställa till det rejält i transformatorstationer med förödande strömavbrott som konsekvens. Och återigen, att styra en växelriktare eller värmepump gör ingen skillnad, men en samtida styrning av tusentals system på samma gång är en helt annan sak.
Går det att skydda sig emot? Nej, för så fort du anslutit din anläggning mot deras server är du "kontrollerbar".
Jag har väligt stor förståelse av vidden. Just av den anledningen har jag inte fb eller twitter heller. Men just nu matar media oss med propaganda om de onda kinas övervakning . Detta samtidigt som svensk media har använder amerikanska övervakningstjänster sk. "social media" och annan amerikanska tjänster som vid flera tillfället läkt information!!!

En annan sak jag har under väldigt lång tid ifrågasatt varför vi använder Microsoft och Apples produkter i företag och myndigheter trots att alla vet att USA också övervakar oss och att det kommit ut visselblåsare om det gång på gång och att de tystas. Vad tror du händer med svenska myndigheter eller företag om Microsoft får en gigantiskt hacker attack eller om vi blir ovänn med USA av X anledning i framtiden? INGEN bryr sig om det!? Hur kan inte det vara sårbart!?

Må så vara att folk inte förstått vidden men folk e otroligt naiva om de tror att USA inte övervakar oss.

Av logiska själ har vi valt sida i Ukraina kriget men att tro att västs stormark == USA skulle vara god och inte övervaka oss då är man otroligt naiv. NATO medlemskapet kommer inte göra saken bättre. Och senast i veckan pratades det om att vi har nya förslag i EU att vi ska övervakas på nätet. I stil med forna sovjet. Snacka om kasta sten i glashus när sverige samtidigt kritiserar Kina.

Men för gå tillbaka till ämnen så borde man ställa sig frågan varför produkter överhuvudtaget behöver ha koppling till clouden. Victrons produkter kan man köra en lokal applikation åtminstone de jag har. Den enda gången den kopplar till internet e när firmwaren ska uppgraderas.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
JJP5000 och 5 till
  • Laddar…
M mikael-155 skrev:
Hej alla kunniga. Har satt upp några solceller. Dessa är kopplade till en växelriktare av märket Solplanet, det verkar som varunamnet ägs av AISWEI, ett kinesiskt företag. Anledningen till frågan i rubriken är att jag kan logga in där och se data om min egen anläggning. Känns inte helt bekvämt. Någon som vet hur det ligger till? Bifogar en bild från "min sida" på hemsidan.[bild]
Jag skulle nog vara mer orolig över den vanliga elmätaren. Under de senaste året har en stor del av svenska hushåll fått nya "smarta" elmätare installerade. I de flesta fall rör det sig om kinesiska mätare med inbyggda kinesiska LTE modem för fjärrövervakning via 4G nätet (5G?). Med tanke på att Huaweis mobilsystem inte anses säkra nog i en stor del av världen så är det minst sagt anmärkningsvärt att man installerar elmätare där kina i praktiken kan mörklägga en stor del av Sverige med en knapptryckning.

Lite lustigt att det i smyger sig in reklam om Roborock damsugare i denna tråd. Det är ännu ett exempel på en produkt som är kopplade mot kinesiska servrar. De flesta av oss har nog ingen anledning att känna oro, men om jag var politiker, militär eller liknande så skulle jag aldrig våga ha den typen av produkter i mitt hem. Sedan är det som flera redan har sagt. Man ska inte för en sekund tro att USA och andra länder är så mycket bättre. Det kanske känns bättre när vi skickar data till AWS (Amazon) eller Azure (Microsoft), men USA är experter på avlyssning. De är bara bättre på att paketera det och få oss själv att betala pengar för att skicka vår känsliga data till deras servrar.
 
  • Gilla
Lars51 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.