B
Jag bor i ett bostadshus på vår lantbruksfastighet där taket är olämpligt för Solceller.
Jag har istället en stor lada med tak i sydväst.

Som jag förstår det är våra alternativ att montera solceller på ladan. Solcellerna tillhör då vår rörelse.
Denna rörelse använde inte ström, åtminstone i sån liten mängd att det är försumbart.
Jag har ingen inkomst av rörelsen så det är privata medel som jag får köpa solceller med.

Då måste jag sälja elen från min rörelse, och förmånsbeskattas på den elen jag skulle förbruka i huset.

Då bör det väl bättre att bara sälja all el som produceras om avtalet är som nu, att man får spotpris+20 öre för den elen som produceras?
 
C
B BTR skrev:
Då måste jag sälja elen från min rörelse, och förmånsbeskattas på den elen jag skulle förbruka i huset.
Med de nya reglerna förstår jag det som att du nu kan ha en "privat" anläggning på en ekonomibyggnad om du har separata elmätare för privatbostaden resp. näringsdelen och anläggningen är kopplat till privatbostadens mätare, dvs. ingen del av produktionen får användas i verksamheten.
 
Någon som har undersökt alternativet med aktiv näringsverksamhet men utan elförbrukning inom själva ”verksamheten”. Krävs det dubbla mätare då också?

Alltså installerat solcellerna på en ekonomibyggnad men inte involverat den i verksamheten, utan dubbla mätare?

Om det inte är någon el-förbrukning i verksamheten…?
 
B
Denna extra elmätare, är det en elmätare monterad av elbolaget och isåfall till vilka pengar?

Eller räcker det med en vanlig mätare monterad till delen som är näringsfastighet som man själv kan läsa av?
 
F Fredrik_Ah skrev:
Någon som har undersökt alternativet med aktiv näringsverksamhet men utan elförbrukning inom själva ”verksamheten”. Krävs det dubbla mätare då också?

Alltså installerat solcellerna på en ekonomibyggnad men inte involverat den i verksamheten, utan dubbla mätare?

Om det inte är någon el-förbrukning i verksamheten…?

Ja om du uppfyller kraven med mindre än 5% elförbrukning på näringen så kan du gå efter de regler, men det kräver att du har två mätare och 2 abbonemang, vilket jag inte ser som ett alternativ längre utan väljer då det andra.
 
B BTR skrev:
Denna extra elmätare, är det en elmätare monterad av elbolaget och isåfall till vilka pengar?

Eller räcker det med en vanlig mätare monterad till delen som är näringsfastighet som man själv kan läsa av?
Se ovan inlägg från mig.
 
B
B bergquist skrev:
Ja om du uppfyller kraven med mindre än 5% elförbrukning på näringen så kan du gå efter de regler, men det kräver att du har två mätare och 2 abbonemang, vilket jag inte ser som ett alternativ längre utan väljer då det andra.
Vilket är det andra du väljer?
Jag förstår inte vad du menar.
 
B bergquist skrev:
Ja om du uppfyller kraven med mindre än 5% elförbrukning på näringen så kan du gå efter de regler, men det kräver att du har två mätare och 2 abbonemang, vilket jag inte ser som ett alternativ längre utan väljer då det andra.
Och med ”det andra” menar du att helt involvera solcellerna i verksamheten?
 
Hur skulle kalkylen bli om en nystartad näringsverksamhet med låg elförbrukning låter smälla upp solceller, i syfte att enbart sälja elen?

Vad vill farbror Skatteverket då ha av en, är det ”bara” skatt på ev. vinst, samt moms på såld el?

Fördelen med att ”ta solcellerna på firman” vore ju att man slapp betala momsen, samt att man kan betala anläggningen delvis med redan skattade pengar, varför man får lov att kvitta 100.000:- av dessa. Kostnaden för det man lånar i firman tar man ju upp som underskott i näringsverksamheten, varpå skatten på vinsten minimeras.

Eller vore det bättre att ”ta anläggningen privat”, slanta moms, inte kunna kvitta osv, men hoppas på stöd (ROT eller grönt teknikbidrag) och smälla upp den på ekonomibyggnaden?
 
Vardagsrum, post: 4881574, member: 165310"]Hur skulle kalkylen bli om en nystartad näringsverksamhet med låg elförbrukning låter smälla upp solceller, i syfte att enbart sälja elen?
- beror helt på vad du köper solceller för, hur många paneler du kan få på en växelriktare, samt om du klart dig på 20-25 amper eller måste upp på mycket större

Vad vill farbror Skatteverket då ha av en, är det ”bara” skatt på ev. vinst, samt moms på såld el?
-Skattereglerna för försäljning av överskottsel utgår från samma regler som för annan försäljning av sådant som produceras på eller av en näringsfastighet.

Du ska deklarera inkomsterna från försäljningen av el som inkomst av näringsverksamhet om du placerar anläggningen på den del som är näringsfastighet.
El som du förbrukar i privatbostaden ska du ta upp som näringsinkomst, alltså som eget uttag
.


Fördelen med att ”ta solcellerna på firman” vore ju att man slapp betala momsen, samt att man kan betala anläggningen delvis med redan skattade pengar, varför man får lov att kvitta 100.000:- av dessa. Kostnaden för det man lånar i firman tar man ju upp som underskott i näringsverksamheten, varpå skatten på vinsten minimeras.

Eller vore det bättre att ”ta anläggningen privat”, slanta moms, inte kunna kvitta osv, men hoppas på stöd (ROT eller grönt teknikbidrag) och smälla upp den på ekonomibyggnaden?
- beror på, har du aktiv eller passiv näringsverksamhet, passiv= ok att sätta på ekonomibyggnad men måste följa vissa regler.
Aktiv näringsverksamhet inte ok att sätta på ekonomibyggnad och utnyttja rot och grön teknik.

Jag håller på att föra diskussion med skatteverket gällande batteri och 50% reduktion.
Får se hur det går
 
Observera, detta är vad jag lyckats få fram, någon med bättre info får gärna Kommentera
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
B bergquist skrev:
El som du förbrukar i privatbostaden ska du ta upp som näringsinkomst, alltså som eget uttag.
Vad då "alltså". Eget uttag är väl inte samma sak.
Menar du inte att man skall ta upp det som näringsinkomst och om man inte för över pengar för detta till firman så får man sätta upp det som eget uttag?
 
Det stycket är direkt citerat från Skatteverket och inget jag skrivit om :).

Enke om sökning gav detta från Skatteverket

När du driver ditt företag i form av enskild näringsverksamhet kan du aldrig ta ut någon lön till dig själv. Däremot kan du göra egna uttag när du behöver pengar privat. Egna uttag ska bokföras som kapitaluttag.
 
  • Gilla
Thomas_N
  • Laddar…
B bergquist skrev:
Det stycket är direkt citerat från Skatteverket och inget jag skrivit om :)
Ja, om anläggningen tillhör näringsverksamheten och man förbrukar en viss del av den producerade elen privat så ska värdet av den egenförbrukade elen tas upp som intäkt i näringsverksamheten (under eget uttag). På liknande sätt blir inte hela momsen avdragsgill om en viss andel av den producerade elen förbrukas privat. Så har jag uppfattat det hela.
 
A AndreasBe skrev:
Ja, om anläggningen tillhör näringsverksamheten och man förbrukar en viss del av den producerade elen privat så ska värdet av den egenförbrukade elen tas upp som intäkt i näringsverksamheten (under eget uttag). På liknande sätt blir inte hela momsen avdragsgill om en viss andel av den producerade elen förbrukas privat. Så har jag uppfattat det hela.
Bra formulerat, stämmer med vad jag också fått reda på.
Däremot kunde inte Skatteverkets "expert" på solceller och näringsverksamhet berätta vad denna eget uttag skulle betyda i pengar.

Dvs. Vad kostar det mig som privatperson, kan någon annan svara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.