Monterat hos mig. De följde inte elsäkerhetsverkets rekommendation om att dra med minuskabeln med + kabeln för att undvika störning av annan elutrustning.
Borrade genom takfot utan att täta hålet och det är inget de tänker åtgärda.
Krokarna monterades med slagskruvdragare, kollade montage instruktionen och där stod att man skulle dra 4,5nm när man klämde fast dem. Glipar på endel pannor.

Ska ta en extern besiktning.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Selma 80 och 1 till
  • Laddar…
Var kommer dina störningar ifrån som du nämner?
Att minussolarkabel och plussolarkabel ska dras nära bredvid varandra är det inte när det är frågan om SolarEdges effektoptimerare? Har man vanlig växelriktare där man inte behöver några effektoptimerare ute på panelerna på taket, görs nog inte så.
Är det inte Länsförsäkringar som säger det ska vara minst 10 cm mellan plus- och minussolarkablarna? Drar man då plus- och minussolarkablarna nära bredvid varandra, bryter man mot Länsförsäkringar. Hur man än vänder sig har man ändan bak.
 
Redigerat:
10cm gäller på jordbruksfastigheter speciellt genomföringar. Elsäkerhetsverket rekommenderad att hålla ned avståndet även
fast man inte har individuella optimerare. Bara att kolla deras handbok eller ringa och fråga.
Sitter ju en omtimerare för varje slinga i en strängväxelriktare.
 
Visst det finns en MPPT(maxal-effekt-punkt-sökare) inne i en vanlig växelriktare. Eller rättare sitter det oftast 2 st, MPPT1 och MPPT2. Sänder de ut övertoner ut på solarkablarna? Är det någon som har kollat med ett oscilloskop? Jag har inte gjort det.
 
Om omtimerare bakom solpaneler gör det så vore det otroligt om de inte gjorde det bara för att de sitter närmare växelriktaren.
De gör ju samma jobb. Hur som helst har jag en stor anten den kan sända med.
Kanske ska börja som radioamatör på kvällarna nu när jag har chansen, en röst i natten.
 
SolarEdges effektoptimerare är en omvandlare DC till DC, dvs likström omvandlas till likström men med annan likström och likspänning. Det går in likström i en effektoptimerar och går även ut likström ur den.

Däremot i en växelriktare omvandlas likström till trefas växelström, dvs DC till AC.
 
Är ju samma i en strängväxelrikare den håller upp spänningen så det går bra att göra ac även vid sämre solljus(mppt tracker)
Eller förstår du inte innebörden av ditt tidigare inlägg?

Jobbar du på Solcellen?
 
En strängväxelriktare utan mppt vore bara en vanlig växelriktare som man bara kopplar till 12v. Det har jag två stycken, en med "riktig" sinus och en med fyrkantsvåg.
 
  • Gilla
Arturlin
  • Laddar…
Känns som du försöker leda bort ljuset från en kass installation som bryter mot bransch praxis. Ska upplysa hustillverkarna att tätskikt inte behövs under takpannor och hänvisa till Solcellen. Tur att jag fått ett par extra dräneringshål för vattnat att rinna ut genom.
 
  • Haha
Silly Bear
  • Laddar…
emanuel,

Man kan gissa att den där firman solcellerna, bara är en säljfirma med trevliga och vänliga säljare men utför kanske inte själva montaget. De tar kanske in anbud från firmor för montaget och den som är billigast får jobbet. Det innebär att den montagefirman tjänar knappt något på jobbet och blir därför ovilligt att korrigera fel ev. de har gjort. De måste då också jobba snabbt och gör ingen extra ansträngning för att göra det bra.
Vilket fabrikat och typ på montagematerial är det de monterade hos dig? Det är viktigt då ska sitta i många långa år på taket. Är det en SolarEdge-anläggning? Är det vanliga betongpannor du har och råspont med takpapp?
Har montagefirman inte tätat kring genomföringar( genom råspont och takpapp)för att förhindra läckage är det ju dåligt av dem. Det kan väl inte vara fackmannamässigt?

Du får stå på dig, vänligt men bestämt.
 
  • Gilla
intrestin
  • Laddar…
De var reggade på elsäkerhetsverkets hemsida för lågspännings produktionsanläggningar mm. Och hitta inget negativt.
De som montera var inte behöriga, fick de konfirmerar av montör samt att de gjort samma kabeldragning på alla montage.
Skulle bli sågad efter fotknölarna på mitt jobb om jag gjorde liknande genomföring utan att täta. Hade ju varit enkelt att dra runt takfoten med.

Men säljaren tyckte det var helt ok att bara borra igenom tätskiktet utan att täta, skicka bilder...

Trött blir man...

De var noga med vissa grejer men slarva med andra.

Kan nog glömma 10 års installationsgaranti
De kommer gå i konkurs när de får mer medvetna kunder alternativt de gamla får info.

Material från kraftpojkarna uppköpt av Okq8 i år.
 
  • Gilla
Mattzon100
  • Laddar…
Ska köra en extern besiktning men tror inte de kommer hjälpa med det bemötande jag fått än så länge, men jag kan ju hjälpa någon annan att inte välja dem.
Ska varna på jobbet med, tillhör Nordic climate group.
 
E Emanuel01 skrev:
Ska köra en extern besiktning men tror inte de kommer hjälpa med det bemötande jag fått än så länge, men jag kan ju hjälpa någon annan att inte välja dem.
Ska varna på jobbet med, tillhör Nordic climate group.
Aj aj aj, inte roligt att höra. Mina besiktningsanmärkningar åtgärdades, även om det tog lite tid innan de kom. Hos mig kom Solcellens egna montörer. Ifsek gör förresten bra besiktningar, kan rekommendera dem. Har du möjlighet att hålla inne slutbetalning så hade jag gjort det. Jag betalade när allt var åtgärdat.
 
Har lagt in första betalningen då det bara står leverans av material i kontraktet.
 
  • Gilla
Freddies
  • Laddar…
Tog in offert, var inte lätt att få bekräftat hur många paneler som skulle rymmas på taket änns. Efter lite velande och granskning av offerten så bad jag dem ta bort batteriet på 50 000:- (genom två pga grön teknik avdrag såklart så 25k). Och byta från en hybrid växelriktare till en sträng växelriktare, och ta bort smartmeter då jag inte bryr mig alls om datan. Det var nej, nej och nej. Man köper ett paket och man betalar för det paketet, med allt oavsett önskemål, och priset man får för offerten är det slutgiltiga. Oseriöst tycker jag. Efter att ha kollat igenom offerten tycker jag nog att arbetskostnaden för hela jobbet var orimligt låg, misstänker att de fuskar på något sätt med batteri kostnaden och får det som avdrag av staten eller vad vet jag. Kommer gå vidare med vattenfall som anlitar kraftpojkarna och faktiskt kan hålla sina garantier osv. Skilljde ändå bara 10 papp, dock utan allt krimskrams.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.