H Husqvarna220Ac skrev:
Ja men VAD vill du veta? Södertak, finns program mm, alla lägen funkar förutom Norrtak..
Norrtak kan visst fungera! Vet flera som först byggt på sina södertak och sedan även på norrtaket!

Norrtak med låg lutning ca 25° ger ca 60-65% av vad ett södertak gör, med ännu lägre lutning får man ut mer :) funkar helt ok med dagens låga panelpriser från 1100kr/st
 
F fsn skrev:
Jag förstår att det är rövigt att peta fram rätt randvillkor men jag är inte så petig med årsproduktion. Däremot vill jag veta OM jag behöver oprimerare eller inte och om mitt garagetak är användbart öht. Skall jag

Nån får gärna förklara hur det funkar men som jag företår det så behöver jag då en optimerare till två paneler. Och med tanke på att man bara kan få bidraget en gång så tänkte jag satsa ordentligt med en gång, minst 50’paneler. Och det blir då 25 optimerare vilket då är runt 20000kr extra. Eller skall man bara ha optimerare på dom paneler som kan hamna i skugga eller hur funkar det?

Lite solcellsskola for dummies och några kopplingsschema på en typanläggning för en villa vore toppen.

Kolla på www. Rofoto.se där finns det en bra du solcellsskrift att ladda ner som beskriver det mest grundläggande .

Angående skuggning från träd takkupor och skorstenar så här både SMA och Fronius strängväxelriktare har inbyggda funktioner såsom SMA optitrac! Man kan även använda Hugos optimerare på enstaka paneler ihop med en vanlig strängväxelriktare ex Fronius strängväxelriktare
 
  • Gilla
Pyromanapa
  • Laddar…
F
M magnetens skrev:
Norrtak kan visst fungera! Vet flera som först byggt på sina södertak och sedan även på norrtaket!

Norrtak med låg lutning ca 25° ger ca 60-65% av vad ett södertak gör, med ännu lägre lutning får man ut mer :) funkar helt ok med dagens låga panelpriser från 1100kr/st
Var hittar jag paneler för 1100kr/st

Dom billigaste jag hittat är 124€/st inkl moms och det är i 27 pack.
 
F
M magnetens skrev:
Kolla på www. Rofoto.se där finns det en bra du solcellsskrift att ladda ner som beskriver det mest grundläggande .

Angående skuggning från träd takkupor och skorstenar så här både SMA och Fronius strängväxelriktare har inbyggda funktioner såsom SMA optitrac! Man kan även använda Hugos optimerare på enstaka paneler ihop med en vanlig strängväxelriktare ex Fronius strängväxelriktare
Hugos optimerare? Och menar du att med en Fronius/SMS så behöver jag inte ens optimerare på panelen? Vilka modeller av SMA / Fronius är det? Föredrar SMA före Fronius.

Har hittat Jinko paneler med svart ram 295Wp med inbyggd optimerare för 2000kr/st. Men det kanske inte behövs? Och räcker det med optimerare på dom som hamnar i skugga vissa tider eller sätter man optimerare på alla?
 
F
M magnetens skrev:
Helsvarta 300w paneler kostar 1500 kr inkl moms.

Har två SMA riktare sedan 2013 och är supernöjd dock får jag nog säga att Fronius kört om iaf designmässigt idag med inbyggt wifi och trevligare användargränsnitt. Men bägge är stabila och trygga premiummärken, med väldigt få fel.

[länk]
Jag har en hel del med Fronius att göra i andra sammanhang och det får nog ses som state of the art.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
F
Har nu fått in 5 offerter, alla på monokristallina paneler med svart ram. Det spretar lite. Speciellt på hur mycket installerad effekt jag behöver för att få ut en viss årsproduktion. Spretar mellan en faktor på 0,993 och 0,905, dvs om jag önskar en årsproduktion på 13000kWh så behöver jag i först fallet installera 13100Wp och andra ytterligheten 14400Wp. Dom övriga ligger på 0,93 0,91 och 0,96. Det är lite skillnad.

Priserna varierar ju naturligtvis med tanke på att alla föreslår olika effekter. Men tittar man på priset/installerad kW så varierar det från ca 13500kr/kWp till 17200kr/kWp (specad total paneleffekt). Sen skiljer det generellt om det är SolarEdge med optimerare eller annan växlare utan optimerare, Med optimerare drar det iväg ordentligt i pris. Solar Cell utmärker sig som relativt låga i pris trots P370 optimerare på varje panel men det är också dom som har mest optimistiska faktor på 0,99. En annan med Fronius växelriktare och premium svarta LG paneler.

Lutar mer och mer mot att jag gör det själv och går på en riktig budgetlösning med Huawei växelriktare på 17kW och svarta monopaneler. Det blir 70'-90' billigare innan bidraget. Tror det är bra timpeng på det.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Jag hade definitivt kört på Fronius och LG i ditt fall. Fronius har lätt den snabbaste och bästa supporten om något skulle inträffa enligt min erfarenhet!
 
F
M magnetens skrev:
Jag hade definitivt kört på Fronius och LG i ditt fall. Fronius har lätt den snabbaste och bästa supporten om något skulle inträffa enligt min erfarenhet!
Jag kommer nog att handla lösa delar själv istället, det är som sagt mycket pengar att tjäna. Jag har Jinko svarta 285W mono för dryga 1400kr inkl moms eller Jinko med inbyggd optimering för runt 2000kr och dom skall tydligen vara tillverkade i europa. Och det skiljer 9000kr mellan Huawei och Fronius.

Men jag tror som dig, Fronius är bra skit men om den är 9000kr bättre vet jag inte? Huawei har enligt ÅF väldigt få reklamationer sen är väl deras loggning och presentationsgrafik skapligt risig och nåt WiFi har dom inte verkar det som. Sen ligger lägsta spänning på 250V på Huawei och 200V på Fronius så den är väl lite piggare på morgon och kväll eller?

Jag har även lite yrkesmässiga issues med Fronius, dom är verksamma inom andra områden med och man vill ju inte vara otrogen.....
 
Redigerat:
F fsn skrev:
Har nu fått in 5 offerter, alla på monokristallina paneler med svart ram. Det spretar lite. Speciellt på hur mycket installerad effekt jag behöver för att få ut en viss årsproduktion. Spretar mellan en faktor på 0,993 och 0,905, dvs om jag önskar en årsproduktion på 13000kWh så behöver jag i först fallet installera 13100Wp och andra ytterligheten 14400Wp. Dom övriga ligger på 0,93 0,91 och 0,96. Det är lite skillnad.

Priserna varierar ju naturligtvis med tanke på att alla föreslår olika effekter. Men tittar man på priset/installerad kW så varierar det från ca 13500kr/kWp till 17200kr/kWp (specad total paneleffekt). Sen skiljer det generellt om det är SolarEdge med optimerare eller annan växlare utan optimerare, Med optimerare drar det iväg ordentligt i pris. Solar Cell utmärker sig som relativt låga i pris trots P370 optimerare på varje panel men det är också dom som har mest optimistiska faktor på 0,99. En annan med Fronius växelriktare och premium svarta LG paneler.

Lutar mer och mer mot att jag gör det själv och går på en riktig budgetlösning med Huawei växelriktare på 17kW och svarta monopaneler. Det blir 70'-90' billigare innan bidraget. Tror det är bra timpeng på det.
Har du räknat med transporter, ställning och elektriker?

Ni som köper eller installerar själv, tar ni in någon som besiktigar av anläggningen och kollar så dokumentationen liknar något?
 
F
R Robert-san01 skrev:
Har du räknat med transporter, ställning och elektriker?

Ni som köper eller installerar själv, tar ni in någon som besiktigar av anläggningen och kollar så dokumentationen liknar något?
Jag har räknat med 10000kr elektriker, 3000kr ställning och 4000kr transport.

Besiktigar av anläggningen, varför skulle nån göra det? Jag är civilingenjör och kan tänka själv och planen var att ha en nogrann elektriker. Mina egna krav på separerade kablar, jordning, överspänningsskydd på båda sidorna går långt över vad som krävs ändå så jag ser inte behovet av en besiktning. Men utveckla gärna.

Och dokumentation, vad tänker du på? Det elektriska får elektrikern ta hand om. Beräkningen av fästena finns på leverantörens hemsida och det elektriska på DC-sidan kan jag nog dokumetera på en lapp själv. Huawei har tre ingångar och det blir alltså 17+17+16 paneler i serie. Hur man skulle ha gjort på en Fronius har jag inte spekulerat i då den bara har två MPPT men då blir det väl några paneler parallellt så man landar på en teoretisk max driftspänning på 800V? Men där behöver jag nog läsa på lite.
 
Här du kollat pris på Fronius i Tyskland ex på mg-solar.de ?
 
Då du skriver att du skall ha separerade kablar på DC sidan tycker jag att du skall rådfråga någon som kan projektering av solcellsanläggningar. Det är 1A i projekteringen att lägga kablarna så nära varandra som möjligt.

Det är inte heller säkert att anläggningen skall jordas. Det får man göra en riskbedömning för.

Är du säker på att invertern har 3 separata MPPT så det inte bara är 3st ingångar som är parallella? Är det 3st parallella ingångar bör du ha säkringar på alla 3 strängar och på både + och - sidan.

Du måste också vara överens med elektrikern om att du monterar aluminium och paneler då det sker på hans auktorisation och egenkontrollprogram. Då det är en produktionsanläggning är det behörighetsarbete även det är snabbkontakter och färdiga kablage och aluminiumet är också behörighetsarbete om det skall användas som kanalisation.

Jag är certifierad projektör och stöter dagligen på anläggningar som har brister och då även sådana som är installerade av stora firmor.
 
  • Gilla
tobbetk
  • Laddar…
Glömde att har du ett "vanligt hus" och skall ha en godkänd ställning för en sida om ca 20x10m med gavelräcken, trapptorn och nockräcke som är godkänd för en yrkesarbetande att arbeta på får du lägga en 0 efter din summa. Hyran blir kanske 3k, det är resning, rivning och transporter som kostar.
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.