Julia Dellen Julia Dellen skrev:
utedass finns redan.
Kanske får man ha en milltoa istället? känns dock omständigt att behöva tömma osv. Därav har jag helt en förbränningstoalett :sweat:
Vi provade mulltoa men tyckte det var krångligt att dra sladd till fläkt och få rätt fuktighet när vi inte var där varje dag. Utedass med separett + roslagskompost var otroligt smidigt men det tog ett par ggr att komma över tröskeln att tömma hinkarna.
 
B
https://www.zerosun.se/ löste det tekniskt med vätgaspeoduktion och solceller. De tekniska systemen gick loss på mer än 1mnkr. Off grid är inte billigt, speciellt inte med vätgas...

Dessutom får man inga bidrag till solceller som är off grid (om de inte ändrat på reglerna igen).

Solceller + batteri dimensionerat för att klara av lite led lampor, och en tvättmaskin i kombination med gasolkyl, dass och ved för värme är nog den mest rimliga lösningen om du har begränsad budget och vill hålla dig off grid.
 
H
  • Gilla
Julia Dellen och 2 till
  • Laddar…
F
Du kan ha solceller och ett batteri och köra detta utan att vara ansluten till nätet. Det ger dig, lite beroende på antalet solpaneler och framför allt, storleken på batteri säkert skapligt stabilt med el dygnet runt från April till September, troligtvis Mars till Oktober, detta förutsatt att du värmer och fixar varmvatten med tex ved. Problemet är att November-Februari ungefär så har du troligtvis inte nåt öht.
 
A Avemo skrev:
Nog brukar de flesta kunna ladda med 1,4 kW också. Men energimängden lär vara ett större problem. Är man ute efter ett enkelt och billigt system är nyckeln att minimera energiåtgången.
Självklart är det 1,4kW (6A*230V). Det var jag som hade hjärnsläpp. Det går dessutom att få ned detta till hälften då de flesta bilar stöder 115V också (kolla vad som fungerar).
 
Sunwind solceller har vi haft i ca 10 år på sommarstället, funkar kanon (driver tv, mobilladdare, vattenpump och lampor). Sen kör vi både spis och kyl på gasol och har gjort så sen 70-talet, gamla kylen höll i ca 50 år och spisen lever än så vi har valt att fortsätta satsa på begagnat. Jag hade nog satsat på en variant av mulltoa som inte kräver el.
 
  • Gilla
noemiferrando och 2 till
  • Laddar…
P
Vet av erfarenhet vad det innebär att ha fritidshus utan el och toalett. Lyse från fotogenlampor och värme från öppen spis. Väldigt 1800-tal men rätt mysigt.

I långa loppet vill man ändå ha tillgång till el och solceller är ju tidens snack.
Men grejerna och installation är inte gratis och el finns bara när solen lyser och batteriet har laddning.
Och när det ju finns el så pass nära (grannarna) så måste det ju finnas en anslutningspunk rätt nära också. Och då hade jag inte tvekat att be om offert på indragning av el i åtminstone bostadshuset för att ha nåt att jämföra med.
Är rätt oslagbart att ha tillgång till el utan krångel närhelst man behöver den.

Att montera solceller är ett sätt att minska elkostnader och, i bästa fall, bidra till bättre miljö, men bara aktuellt om man redan har tillgång till konstant elförsörjning i mitt tycke.

Om stugan legat långt ifrån all ära och redlighet, typ på en ö eller liknande där el saknats på långa vägar, hade solceller så klart stått högt på listan. Men som ditt torp ligger hade jag definitivt tänkt i banorna om fast elförsörjning.
 
Julia Dellen Julia Dellen skrev:
utedass finns redan.
Kanske får man ha en milltoa istället? känns dock omständigt att behöva tömma osv. Därav har jag helt en förbränningstoalett :sweat:
Separett med latrinkompostering har vi på vårt sommarställe. Funkar jättebra. Ingen el behövs om dasset är i separat byggnad. Annars kan en fläkt behövas.
 
Det bör fungera utmärkt att få det att fungera utan anslutning till nätet, viktigaste är att hitta en vettig installatör som kan/vill fixa det åt dig, samt vara realistiskt i vad ska man få från systemet (inte samma elanvändning som hemma).

- Uppvärmning: ved, eller pellet berör på vad du kan få tag i nära stugan
- Elproduktion: Sol (1-3 kWp beroende på hur mycket du vill använda och om du ska vara mycket där okt-mars) + 0,5 kW vind. Du kan komplettera med en diesel aggregat som kostar några tusen lappar för dagarna där el behovs och vädret medverkar inte.
- Ellagring: Batterier, men kan vara den dyraste biten av det hela, krävs även en kontrollenhet (tillsammans med elproduktions delen).
- Elnät i huset: Vill du ha 220V överallt blir det tuffare. Om du kan fungera under 50VDC (belysning, kylskåp, ...) då är det enklare, men krångligare i dagsläget då det inte finns uttag eller anordningar som matchar detta för varje sak. Det går dock att använda mindre transformatorer för enstaka saker som kräver 220VAC.
- Toa och avlopp går att lösa med lite eller ingen el.

Har du en elbil kan den på sikt fungera som tillfällig elproduktion, har du en laddningsstation i närheten kan du alltid dra ditt när du behöver mer el. Kanske inte den billigaste dock.

Viktig är också att vara redo att lära sig hur systemet fungerar då du ska stå för en del tekniska åtgärden som är enkla men kräver lite erfarenhet och förståelse.
 
Solceller kan ju vara bra men kombination med elanslutning har många fördelar.
Kan vara bra att veta att elanslutning inte är så dyr om du BOR i huset, dvs om du flyttar dit och mantalsskriver dig där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.