Det du visar på bilden är en kontaktor och den är en del i nollspänningsutlösningen. Som var uppe tidigare är då de två trådarna som är lösa vid brytaren en del i manövern av kontaktorn som ska sluta matningen före brytaren och motorn. Har du någon sockerbit eller annan koppling sätt ihop de två trådarna vid brytaren med den. Sen koppla till matningen igen och se om den fjädrande delen dras in, om den inte gör det testa att med en mejsel trycka in den då bör den stanna kvar och du har matning upp till brytaren. Tar du en bild rakt framifrån är det enklare att se kopplingen vid kontaktorn men det bör vara som beskrivet tidigare.

Får du till detta kan du prova vrida på brytaren igen, var det tydliga vettiga lägen när du testade?
 
Gammal elektrisk sladd ansluten till en utsatt trådförbindelse med numrerade terminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild med gamla sladden ansluten.
 
Tar med mig en Wago 221 och kopplar ihop nollspänningskablarna!
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
På din senast bild syns att det varit tänkt att manövrera kontaktorn via brytaren. Troligtvis sluter man mot grön (13) när 0-läget lämnas och samtidigt en kort puls mot den gulvita (14) så kontaktorn går i självhållning. Försvinner spänningen får man då gå tillbaks till 0 för att kunna starta igen. Den funktionen kan du ersätta med knapp(ar) om brytaren är ok i övrigt och du skaffar ett vred och front till den.
 
Hurra! Den lever!

Wagon sattes på plats och kabeln i vägguttaget. Motorn snurrade igång bums! Kontaktorn dras in! Tyvärr hittar jag inget av-läge på brytaren, men det kanske vi manipulerat nu?

Tycker mig kunna snurra brytaren obegränsat antal varv. Varannat läge känns annorlunda, ungefär som tungt-lätt-tungt osv. när man vrider. I ett mellanläge mellan dessa stannar motorn, men det läget "finns" ju inte.
 
Hur blev det med hastigheterna och fram/back fungerar det så långt? Då är du en bit på väg i så fall och omkopplaren ok.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Tyckte inte fram/back fungerade. Är tanken att det ska vara fem lägen på brytaren, 2-1-0-1-2? Alltså: fram 2 - fram 1 - stopp - back 1 - back 2.

Angående hastigheterna så noterade jag inte. Ska springa ned och notera!
 
Två hastigheter fungerar. Stoppläget kag hittar ibland känns 'svävande', ibland morrar maskinen i det läget men snurrar inte.
 
Testa inte mer nu det verkar ju någorlunda ok och du riskerar att bränna kontakterna när du inte har delen som ger de distinkta lägena för vredet.
 
  • Gilla
Fluxor och 1 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Två hastigheter fungerar. Stoppläget kag hittar ibland känns 'svävande', ibland morrar maskinen i det läget men snurrar inte.
Det går framåt.Många myrsteg blir ett stort steg. Jag tror att du snart är i mål! (y)
 
Pratade med elektrikern på jobbet. Han påstod att det var näst intill omöjligt att få tag i reservdelar. Ringde dock en bekant (elektrikern ringde), även han elektriker, som precis bytt något liknande. Skulle tydligen ha vredet och ramen kvar till en K&N. Kan man ha sån tur verkligen? Att det skulle passa...
 
Nu vet jag inte alls hur det är på din brytare, men på vår och många andra Solberga pelarborrmaskiner som jag har sett så har de en lite speciell brytare. Kanske har du en sådan. Bifogar bild.
Speciell brytare på en Solberga pelarborrmaskin i ett verkstadsmiljö, med utdragen röd nödstoppknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den kan vara intryckt/utdragen. I intryckt läge (nödstopp) går maskinen inte att starta oavsett hur du vrider den. Drar du ut den har du lågt varvtal till vänster och högt till höger - MEN - om du har haft knappen intryckt, dvs stoppat maskinen genom att trycka in knappen istället för att vrida den tillbaka till noll - så räcker det inte att lägga den i läge 1 eller 2, utan du måste också vrida ett steg till. På samma sätt som när du startar en bilmotor, du drar ett steg till och släpper och sen stannar den i läget du valde från början. Väldigt skum att använda i början, nu tycker jag att den är perfekt.

Jag har aldrig sett solbergamaskiner som har vänstergång direkt i brytare.
 
Ah, det fanns en sån där röd ratt med maskinerna när jag fick dem. Hängde i ett snöre! Om jag bara kunde komma ihåg var den tagit vägen!

Daniel, "din" maskin ser ut att ha en power feed likt min. Vad gör den lilla spaken? Ställer någon typ av hastighet? Min maskin ser lite äldre ut i utförandet.
 
F Fluxor skrev:
Ah, det fanns en sån där röd ratt med maskinerna när jag fick dem. Hängde i ett snöre! Om jag bara kunde komma ihåg var den tagit vägen!

Daniel, "din" maskin ser ut att ha en power feed likt min. Vad gör den lilla spaken? Ställer någon typ av hastighet? Min maskin ser lite äldre ut i utförandet.
Precis, den lilla spaken ställer hur fort den skall mata. Sen måste du dra ut den lettrade ringen längst ut på axeln där handtaget för att sänka finns. I utdraget läge är matningen till, inskjuten matar du manuellt. Observera att matningen inte går igång förrän du trycker tillräckligt hårt ner i materialet med den manuella spaken.
 
F Fluxor skrev:
Ah, det fanns en sån där röd ratt med maskinerna när jag fick dem. Hängde i ett snöre! Om jag bara kunde komma ihåg var den tagit vägen!

Daniel, "din" maskin ser ut att ha en power feed likt min. Vad gör den lilla spaken? Ställer någon typ av hastighet? Min maskin ser lite äldre ut i utförandet.
Du har nog ingen nytta av vredet när mekanismen för lägena och startkontakten är sönder. Med Daniels förklaring av vad som sitter på maskinen och att det bara är hastighetsval ska du isf bara leta del med tre lägen 1-0-2. Det kan gå med någon begagnad del och att hitta originaldelens funktion är svårare.

Vill du skaffa ny brytare utan specialfunktionen bara hastighetsval och stopp är det istället: CA10 A442 -600 E du ska söka på. Du kan enkelt använda kontaktorn för nollspänning behövs bara en knapp där och lite omkoppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.