J
Hultafors vattenpass tillverkas ju i Österrikiska Götzis där även Sola tillverkar sina vattenpass så produkterna kan mycket väl komma från samma fabrik... ;)

Dessutom är Hultafors generalagent för Sola i Sverige, Norge och Danmark... http://www.sola.at/813_DE.664F488187915
 
Redigerat:
En kvalificerad gissning är att Hultafors vill ha två linjer i sitt sortiment, Sola, lite budget, säljs på byggvaruhus med lägre pris. För den del inte dåligt. Hultafors, premiummärke, till byggfackhandel, yrkesbutiker och bygg grossister. Detta för att hålla prisbilden uppe på Hultafors. Smart gjort om det är så.
 
Fast samtidigt finns ju "Hultafors Hobby" sdom är lite mer DIY-inspirerade prylar. Dessutom så såg en del av Solas grejor verkligen inte ut att vara enkla eller billiga.
 
Efter som jag själv jobbar i handeln så vet jag att det inte är ovanligt att man vill ha vissa sortiment på vissa kanaler. Jag sa inte att Solas grejer var dåliga eller billiga, mer åt hållet att det inte passar att köra premium Hultafors på Hornbach. Lite fel image för varumärket liksom. Tror att allt handlar om varumärket ock väldigt lite om varan och kvalitén. Precis som VolksWagen gjorde för några år sedan, ville inte sälja Skoda i samma lokal som VW. Skoda är inte en dålig bil.... Men fel image ihop med VW.
 
Jo, det håller jag med dig om, inte alls omöjligt att det är så.
 
Någon som har koll på hur mycket Hultafors säljer utanför Sverige? mer eller mindre än 1%??

Sola kan säkert vara en god draghjälp att nå in på några stora detaljistkedjor i Europa.
 
Som vanligt tror vi svenskar att våra svenska märken alltid är bäst.
 
Sola gör en del Hultafors-pass. De görs i samma fabrik, samma material och med samma toleranser. Bekräftat av vän som är i branchen.
 
Köpte Sola passet som ser nästan identiskt ut med Hultafors MST.
Jag provade det i affären och där verkade det ge bättre noggrannhet än de andra passen som de hade, bra tänkte jag, för jag ville inte ha ett pass som var så irriterande noggrant som Hultafors MST, men ändå strået vassare än de billigaste passen.

Efter att ha testat passen hemma och jämfört med en kompis MST så har jag kommit fram till att Sola passet har precis samma noggrannhet som Biltemas långa pass!
Båda visar bubblan innanför strecken när Hultafors passet visar bubblan hela vägen ut mot kanten precis innanför det yttersta strecket...
Så nu tänker jag att jag kanske skulle köpt Hultafors passet och nöjt mig med att bubblan var innanför något av strecken när det inte var så noggrant...
Dock fladdrar inte bubblan lika mycket på Sola passet och ramen är av minst lika bra kvalitet (har tom bättre "ändkuddar") som Hultafors, så helt missnöjd är jag inte... Fast helt nöjd är jag ju iof inte heller...
 
jonathanGubbe skrev:
Köpte Sola passet som ser nästan identiskt ut med Hultafors MST.
Jag provade det i affären och där verkade det ge bättre noggrannhet än de andra passen som de hade, bra tänkte jag, för jag ville inte ha ett pass som var så irriterande noggrant som Hultafors MST, men ändå strået vassare än de billigaste passen.

Efter att ha testat passen hemma och jämfört med en kompis MST så har jag kommit fram till att Sola passet har precis samma noggrannhet som Biltemas långa pass!
Båda visar bubblan innanför strecken när Hultafors passet visar bubblan hela vägen ut mot kanten precis innanför det yttersta strecket...
Så nu tänker jag att jag kanske skulle köpt Hultafors passet och nöjt mig med att bubblan var innanför något av strecken när det inte var så noggrant...
Dock fladdrar inte bubblan lika mycket på Sola passet och ramen är av minst lika bra kvalitet (har tom bättre "ändkuddar") som Hultafors, så helt missnöjd är jag inte... Fast helt nöjd är jag ju iof inte heller...
Allting annat än bättre "ändkuddar" än hultafors mst är dock en omöjlighet. Möjligtvis om "ändkuddarna" var beströdda med överblivna hårdmetallspån från någon verkstad.
 
Nja min kompis MST saknade iof ändkuddar, så jag kanske inte skall uttala mig om det!
Dock kan de ju inte varit allt för bra eftersom de inte längre satt fast....:D
 
Daniel var nog lite lätt ironisk, MST:n har inga ändkuddar...
 
Ja där ser man! Då var man bort gjord igen!
 
Inget o skämmas för.

Försökte själv förstå vad Daniel menade med sin konstiga meningsbyggnad. Testade även Google translate men inte heller det gav något:
"Anything better than "ändkuddar" than Hultafors mst is an impossibility."

Men jag förutsätter att Daniel försökte vara ironisk.......
 
Daniel_N skrev:
Allting annat än bättre "ändkuddar" än hultafors mst är dock en omöjlighet. Möjligtvis om "ändkuddarna" var beströdda med överblivna hårdmetallspån från någon verkstad.
Jag tycke att Daniel ändå inte helt och hållet lyckades. Jag föreslår i stället att det uttrycks så här:

"Allting annat än avsevärt mindre dåliga "ändkuddar" än hultafors mst är dock inte motsatsen till en omöjlighet."
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.