Gör "Sola" bra vattenpass? Alla verkar rekommendera Hultafors men enligt Sola:s hemsida så har mer eller mindre alla deras vattenpass 0,5mm/m noggrannhet (källa: www.sola.at), mot tex Hultafors MST som har 1mm/m.
När är det en nackdel att ha hög noggrannhet? Hultafors har ju lägre noggranhet på sina mindre pass medan Sola verkar ha samma libeller oavsett hur långt passet är.
Vilken radie/noggrannhet har Biltema pass?
Har Sola köpt Hultafors (de verkar sälja gamla Hultafors produkter)?
 
Vill du ha noggrannare än 1mm/m på ett långpass så kommer du bli tokig innan du fått blåsan i läge.
"Alla rekommenderar Hultafors" det är ju Svensk Kvalitét :)
 
Vilken nogganhet skall man satsa på då?
Jag skall resa innerväggar och lägga golv, man vill ju inte att golvet skall luta...
Hultafors är säkert jättebra, men Hornbach säljer inte dem, utan de säljer "Sola" som har ett långpass för 900:-, vilket ju är ca: 30-40% billigare än liknande pass från Hultafors, så då undrar jag om man skall slå till på ett sånt, eller om man kommer bli missnöjd, och ändå bli tvungen att skaffa ett bättre pass senare.
 
Var inne på Hornbach och jagade Hultafors måttband, fick då reda på att de låg i tvist och förhandlingar med Hultafors. Kan vara så att de inte kom överens om priset, vad vet jag. Klart är ju att de har en annan leverantör nu iallafall. Skulle nog kört på Hultafors iallafall. Deras 60 cm pass är super smidigt och deras MST 1800 är hur bra som helst. Met noggrant än Hulta är bara jobbigt att jobba med, man blir nipprig till slut.
 
Hej och välkommen till forumet!

Jag tittade bara lite snabbt på solas hemsida, och jag undrar om du inte har förväxlat tolerans med känslighet. Jag har bara hitta uppgifter om tolerans på solas hemsida (dvs "Maximum measuring tolerances" som anges för varje vattenpass). Exempelvis är toleransen för Sola AZB (http://www.sola.at/450_EN.664F2A114303142?View=Product&detailid=1&title=AZB) +/- 0,5mm mm/m rättvänd och +/- 0,75 mm/m upp-och-ned.

Vad känslighet och tolerans betyder kan du läsa om här: http://www.hultafors.se/www/live/gemensam/iframe.aspx?TreeID=23784

Men sammanfattningsvis så har inte Solas pass högre tolerans än Hultafors (även om de har lika hög tolerans på ett antal pass). Och känsligheten i Solas pass kan åtminstone inte jag hitta några uppgifter om. Observera att pass kan bli för känsliga för en specifik uppgift, man kan helt enkelt bli lite tokig innan man har mätt klart, med tiden så lär man sig vilka felaktigheter som är OK (vilka som aldrig kommer att synas, alternativ aldrig kommer att påverka något annat) beroende på vad man mäter.

Viktigast oavsett pass är att man regelbundet kontrollerar så att passet verkligen visar rätt, jag har skrivit om det i inlägg 24 i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/62856-vilka-verktyg.html

Jag har aldrig testat eller ens hört talas om Sola innan jag såg denna tråd, så jag kan inte råda dig i frågan. Köper du ett så rapportera gärna tillbaka vad du tycker om det!
 
kanske var informationen nedan som avsågs med tollerans ?
 
Kommer här :)
 
Om informationen på hemsidan stämmer så måste det ju innebära att Sola har samma eller bättre noggrannhet som Hultafors?
Sedan kanske hållbarheten på profilerna skiljer sig, men mätmässigt direkt från fabrik bör de alltså vara likvärdiga?
 
Där ser man, då är det alltså jag som har förväxlat känslighet med tolerans på Solas hemsida. Det skulle i så fall betyda att Sola inte uppger tillverkningstolerans utan bara känslighet.

MST180 som jag använder mest, har en känslighet på 1mm/m, vilket jag upplevde som väldigt känslig i början, men idag, efter att ha vant mig, så skulle jag nog kunna tänka mgi ett ännu känsligare pass, tror jag...

Det verkar dock märkligt att Hultafors absolut känsligaste pass (det är dubbelt så känslig som libellan) skulle vara lika känsligt som ett 60cm DIY vattenpass hos Sola, jag undrar om det inte är något annat som har blivit feltolkat på vägen.
 
Nja, jag tror att du har rätt på sätt och vis, Hultafors anger ju både tolerans (+/- 0,5mm mm/m rättvänd och +/- 0,75 mm/m upp-och-ned) + att de anger känslighet, som är kopplat till libellens radie (2000mm på MST har jag för mig). Sola anger ju bara tolerans även om de på något sätt har bakat in känsligheten i toleransen. Dock så testade jag 2 olika Sola pass på Hornbach, ett 60cm och ett 180cm I-profil och medans bubblan var prick i mitten på det kortare passet så var den utanför den första sidmarkeringen (det var 2 streck på varje sida om bubblan på det långa passet men bara ett på varje sida på det korta) på det långa + att det långa kändes väldigt mycket känsligare, bubblan reagerade direkt vid minsta ändring. Jag har dock inte lyckats hitta deras långa pass på nätet.

Men rent teoretiskt, är det verkligen negativt att ha ett känsligt kort pass?
Libella passet blir ju ett kort känsligt pass när det används utan skenor och dem verkar ju de flesta vara nöjda med? Fast det är kanske därför som det inte är riktigt lika känsligt som MST:n....

Överlag verkar Sola ha snott Hultafors produkter rakt av, jag har ett Sola måttband som jag är mycket nöjd med + en Sola Talmeter, båda är identiska med Hultafors produkter allt är samma tom färgerna, det är bara loggan som skiljer. Det var någon på Hornbach som sa något i stil med att Hultafors hade blivit uppköpta av Sola, men på Bejier säljer de fortfarande Hultafors och har aldrig hört talas om Sola, så det verkar inte heller stämma...

Jag gillar ju mitt måttband så det kanske blir ett Sola pass, är ju snällare mot plånboken och det kändes väldigt känsligt i affären, så hur fel kan det bli?
 
Nått samarbete är det ju uppenbarligen, men är det fortfarande två olika företag? Kan man räkna med Hultafors kvalitet på Sola produkter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.