Tänkte ge mig på ett övningsprojekt. Ett soffbord av björk eftersom jag har en massa gammal björk liggande. Den har legat väldigt länge på en loge, kanske 50 år och sedan 10 år i min källare.
20160114_205957.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är inte allt, det finns mer...

Om inte annat så fick jag lite prima ved efter sågning och hyvling.
20160114_225008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Ska bli mycket intressant att följa! Har du någon ritning? och den viktigaste frågan - använde du sågen i bakgrunden för att såga upp alltihop?
 
Efter sågning, rikthyvling och planhyvling limmades skivan ihop.
20160116_231700.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan skulle den hyvlas...
20160117_141910.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Näää, inte oxhyveln. Jag försökte hyvla med en putshyvel men det blev för mycket urslag så det fick bli bandslipmaskinen till grovslipning. Sedan ställde jag detta åt sidan och började med sarger och ben. Samtidigt som jag ska fundera på exakt vilken form och ytbehandling jag borde välja. Jag vill ha så naturlig björk som möjligt samtidigt som det ska åldras fint och inte vara jättekänsligt för spill.
 
Daniel_N skrev:
Ska bli mycket intressant att följa! Har du någon ritning? och den viktigaste frågan - använde du sågen i bakgrunden för att såga upp alltihop?
Jag har en idé och en måttsatt skiss. Sågen användes inte, jag har inte filat den. Dessutom är jag lat så jag använder min handcirkel och min vändsåg.
 
Här håller jag på och formar en del av sargen. Först grovsågade jag med sticksågen och sedan hyvlade jag med skeppshyveln. Det gick riktigt bra trots att min skeppshyvel verkar vara ett måndagsex. (Eller om den blivit hopplockad från flera hyvlar med delar som inte riktigt passar.) Den i särklass bästa spånhyveln är den gamla av trä som jag fixat spånöppningen på med en bit äppelträ. Den fungerar verkligen jättebra.
P1000470.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En långsida av sargen.
P1000471.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ett ben med skeppshyveln i aktion.
P1000472.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Eld skrev:
Efter sågning, rikthyvling och planhyvling limmades skivan ihop.
[bild]

Sedan skulle den hyvlas...
[bild]
Näää, inte oxhyveln. Jag försökte hyvla med en putshyvel men det blev för mycket urslag så det fick bli bandslipmaskinen till grovslipning. Sedan ställde jag detta åt sidan och började med sarger och ben. Samtidigt som jag ska fundera på exakt vilken form och ytbehandling jag borde välja. Jag vill ha så naturlig björk som möjligt samtidigt som det ska åldras fint och inte vara jättekänsligt för spill.
Ser tjusigt ut! Björk är verkligen inget kul att hyvla, kan byta riktning flera gånger på bara en meter:( Inte så lätt att lägga alla stavar på samma håll då.

Vet att Osmo har kommit med någon hårdvaxolja som ska ha lite vitt pigment i som skall vara just för att man ska behålla en naturlig look och undvika det gula i hårdvaxoljan. Sen tror jag att Ola C själv ordnade detta på något fiffigt sätt med både vitpigmenterad och vanliga hårdvaxolja i olika lager. Hittade dock inte tråden om det.
 
Det är så långt jag kommit just nu.

Stack emellan med ett miniprojekt. En stötlåda av stavlimmad bok.
P1000474.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Daniel_N skrev:
...Vet att Osmo har kommit med någon hårdvaxolja som ska ha lite vitt pigment i som skall vara just för att man ska behålla en naturlig look och undvika det gula i hårdvaxoljan...
3041 heter den. Den har dessutom den trevliga egenskapen att den är matt, vilket bidrar till ett naturligt/obehandlat utseende.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Eld skrev:
Efter sågning, rikthyvling och planhyvling limmades skivan ihop.
Näää, inte oxhyveln. Jag försökte hyvla med en putshyvel men det blev för mycket urslag så det fick bli bandslipmaskinen till grovslipning. Sedan ställde jag detta åt sidan och började med sarger och ben. Samtidigt som jag ska fundera på exakt vilken form och ytbehandling jag borde välja. Jag vill ha så naturlig björk som möjligt samtidigt som det ska åldras fint och inte vara jättekänsligt för spill.
Hur sågade du då? :)
 
Jag sågade vankanter med omväxlande handcirkel och bordssåg.
 
Jag köpte Osmo 3040 från Tyskland. Halva priset.
 
Nås som har förslag på hur man bäst fäster skivan vid underdelen så att skivan kan röra sig med förändringar i luftfuktigheten? Helst utan specialbeslag i metall.
 
Det finns massor av metoder men allt som oftast använder jag samma. Den är snabb, kräver inga specialbeslag och tillåter rörelse. på engelska heter det "wood buttons", ingen aning vad det heter på svenska. Fräs ett spår (ellr såga flera gånger, eller kexmaskin, elle domino) och bandsåpa sen till en "button" och fäst med 1 st skruv. Jag gillar att skruven håller träet lite i spänn (dvs att falsen på "the button" är lite för grund.

Här: https://chesapeakewood.wordpress.com/category/stickley-no-634-table/ är bilder. Dessa är dock utskurna lite konstiga m ändträet åt sidan, det är fel i mitt tycke. Tappen blir svag. Dessutom är här ingen tryck på träbiten från skruven (kanske tur det iofs).

Här: https://se.pinterest.com/pin/426716133420485797/ är ett exempel till med buttons som är med så som jag brukar göra dem. Ska man sätta dem tvärs fingerriktningen är det viktigt med en längre tapp och klossen placerade längre in, så att det finns utrymme för rörelse åt båda håll. Helst undviker jag detta och har bara buttons på de två säkra sidorna.

Limmade styrklossar på skivan (fast bara i längsled såklart) är inte heller fel, det hjälper till att hålla skivan på rätt ställe.

Personligen skär jag ut buttons snabbt och enkelt på bandsågen...de är inte synliga och det är inte där krutet skall ligga, så det blir ingen fräsning, putsning med mera.
 
  • Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
Om man har en Domino att göra spåren i sargen med, så kan man med samma maskin tillverka "buttons" på ett raskt och enkelt sätt:

domino buttons.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kan man förstås välja hur mycket arbete man vill lägga på klotsen. Tänk bara på fiberriktningen son Daniel påpekar. Jag hade valt att placera skruvhålet närmare sargen än på bilden (som på Blocket-språk är "lånad") för att ta upp brytkraften som uppstår om man lyfter bordet i skivan på ett bättre sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.