jag är inte heller skarpsynt :(

men jag gillar din blogg, verkligen trevlig och snygg, med trevliga och omfattande beskrivningar. Kudos
Den ligger nu under mina favoriter :)
 
Det var inget översvämningsskydd monterat på diskhon, bara ett hål ner i skåpet. Klassisk priotering...
 
Beslöt mig i somras att bygga ett rejält bord till vårt trädäck då bordet vi hade sedan tidigare var på väg att ge upp och alltid var för litet när vi hade gäster. Mitt första möbelbygge. Använde en pocketjig för att sätta ihop bordet så det är endast 16 skruvhål som syns.

IMG_5916.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_5922.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_5942.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan behandlade vi bord och bänk med Tjärvitriol för att få lite samma känsla som trädäcket och tåligt för väder och vind.

_MG_9061.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


_MG_9064.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
wittsjo och 17 till
  • Laddar…
heos
Jag är väldigt imponerad över alla alster här i tråden. Här kommer mitt bidrag i form av min första pall. Materialet är en ribbotten från en barnsäng.
IMG_0778.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0777.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
A. E och 15 till
  • Laddar…
Strax utanför Bordeaux..
Ja färgerna blev inte helt ok efter fotografering..

MVC-053Fb.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Inte så mycket snickra men en hel del måla... :)
 
  • Gilla
mexitegel och 5 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vacker naturbild, lite 1800-tal över den.Har alltid beundrat de som kan målad och deyt är väl därför jag besöker så många museer både här och utomlands för all konst.
 
Har en liten fråga.

Ska bygga mig ett bord, och det kommer bli i massiv ek, med en ram runt om allt ihop, hur ska man få ihop den? Då det kommer gerras 45c 45c för att få ett 90 hörne, sen inuti själva ramen kommer det ligga brädor, sen om jag ska göra not på dom, för att få de bra lämnar jag till er, som kan. Vill inte att det ska spricka isär, varken i hörnen eller mellan brädorna

Med vänlig hälsning,
 
Väldigt fina verk sen senast jag posta i tråden! Vill inte säga att något verk är snyggare än nåt annat eftersom alla är fina på sitt sätt. Jag säger så eftersom jag har en säregen stil själv ;)

Här kommer mitt bidrag:
Lampa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Proportionerna var svåra då jag inte hade några mått att utgå ifrån, så därför kan det se lite konstigt ut Skärmen blev lite för stor, men kameravinkeln får den att se större ut än vad den är. Är dock väldigt nöjd med designen :)
 
  • Gilla
Sister ray och 1 till
  • Laddar…
berne88 skrev:
Har en liten fråga.

Ska bygga mig ett bord, och det kommer bli i massiv ek, med en ram runt om allt ihop, hur ska man få ihop den? Då det kommer gerras 45c 45c för att få ett 90 hörne, sen inuti själva ramen kommer det ligga brädor, sen om jag ska göra not på dom, för att få de bra lämnar jag till er, som kan. Vill inte att det ska spricka isär, varken i hörnen eller mellan brädorna

Med vänlig hälsning,
Det går inte.. Man måste alltid med trä bygga så att man accepterar rörelser..
Ta t.ex en spegeldörr, där sitter spegeln lös så den kan röra sig och så kan rörelsen tas upp så ramen runt om ej spricker isär. Sen finns det vissa träsorter som ej rör sig så mycket och då får man använda såna om man ej vill ha rörelser.. lite blir det alltid. Mahogny så klarar du dig från stora rörelser. ;)
 
Mitt första finsnickeri - ett skrivbord i björk.

Skrivbord1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skrivbord2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finish enligt recept från "Roffes Rubank". Lövträlut + Osmo vitpigmenterad hårdvaxolja 3040. Använde roller till hårdvaxoljan och det blev katastrof. Fick ägna timmar åt att skrapa och slipa bort oljan, sedan tog jag en vanlig bomullstrasa och strök väldigt tunt!

Materialtips:
Björkplank går att köpa av Roland Byfalk på Kronhjortsgården utanför Norrköping.
Zenonas Gustainis på Arnebo Såg söder om Linköping säljer allt möjligt för 6000:-/kbm, ask, bok, alm etc.
 
  • Gilla
Björn Melander och 25 till
  • Laddar…
Fint skrivbord, köpte du virket hyvlat eller har du ordnat allt "från grunden" själv?

Stort tack för tipsen om virkesleverantörer i min närhet!
 
Tackar! Jag har gjort allt från grunden själv med bordssåg, planhyvel med släde och putshyvel. Tog förevigt och blev inte riktigt bra ändå. Nästa verktyg att köpa måste bli en rejäl rikthyvel!

Varför säljer ingen hyvlat virke för en rimlig penning?
 
Man är alltid värsta kritikern själv, men jag tycker i alla fall att det ser finfint ut!

Jag har fått pris på hyvlad ask från ett lokalt snickeri, men det handlar ju om ganska stora pengar tyvärr...
 
Snyggt skrivbord perhed(y)

En liten fråga, vad gör lövträluten i den kombon? Trodde den gjorde typ samma som vitpigment i oljan så är lite nyfiken.

Varför ingen säljer hyvlat virke är nog pga ganska litet kundunderlag samt att hyvlat virke är en färskvara. Du kan ju kolla på det "planhyvlade" virket på bauhaus och enkelt konstatera att det är lika plant som en banan. Så, hyvla upp och lägga på lager för försäljning slutar troligtvis med att plankan inte är vidare rak den dagen den ska säljas. Det finns dock mindre snickerier som hyvlar på beställning.

Edit; liten fråga till. Varför finns det en liten träbit mellan låda och ben? Jag tycker den rör till intrycket av hörnet/benet som ser lite "topptjockt" ut. Har du fräst ut lådöppningarna ur ett stycke (svårt att se på bilden) förstår jag varför den finns där. Sorry om det lät kritiskt:surprised: jag är mest nyfiken.
 
Redigerat:
Mycket fint Per! Snyggt och stilrent.
Trälyten ser ju till att trät aldrig gulnar, även om hårdvaxoljan kanske innehåller UV-skydd så kommer trät gulna så småningom under pigmenten men lut förstör trät så att det inte kan gulna. Det är i alla fall så jag förstått det men det finns nog större experter här på forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.