I höstas anlitade vi en markfirma för att lägga ett 200kvm stor yta med marksten/plattor. Ganska släta betongplattor på 40 x 40cm.

När vintern gått och våren kom, såg vi att ett fyrtiotal plattor spruckit. Vi kontaktade anläggningsfirman som kom och tittade på de spruckna plattorna. De sa direkt "Det här byter vi på garantin". Vi tar det någon helg när det passar. Sommaren gick utan besök.

Vi gjorde någon påstötning under sommaren men inget hände. För ca tre veckor sedan gick vi på anläggaren igen. I veckan kontaktade han oss och talade om att vi skulle bli debiterade för utbytet av de spräckta plattorna eftersom "det inte är läggningen av plattorna som är fel" utan garantifel på själva plattorna. Plattorna behöver vi således inte betala eftersom leverantören tar den kostnaden.

För mig känns det helt fel att behöva betala för jobbet en gång till. Har han rätt att debitera arbetet för att byta ut plattorna? Jag ska kontakta ARN för att förhoppninsvis få deras syn på saken.
 
För mig känns det hela som ett garantiärende både materialet och arbetet. Ev kan det väl vara de som sålt plattorna som för stå för arbetskostnaden men att du skulle behöva gör det låter konstigt. Dock är jag ingen juris.t
 
Vi kan dra en parallell med om motorn går sönder på din nya bil, skulle du då acceptera att firman debiterar arbete men inte materialet.
Det är bara att ta det med den som du köpt plattläggningen av, är det garanti som gäller inkluderar även arbetet och fogsand samt bortforsling av överblivet material.
 
Konsumentverket har bra information om detta:

http://www.konsumentverket.se/lag-ratt/lagar/om-konsumenttjanstlagen/

Konsumenttjänstlagen § 20 ("Avhjälpande skall ske utan kostnad för konsumenten"):

"20 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten.
Även om konsumenten inte kräver det får näringsidkaren avhjälpa felet, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta och konsumenten inte har något särskilt skäl att avvisa erbjudandet.
Avhjälpande skall ske inom skälig tid efter det att konsumenten har gett näringsidkaren tillfälle till det.
Avhjälpande skall ske utan kostnad för konsumenten. Detta gäller dock inte kostnader som skulle ha uppkommit även om tjänsten hade utförts felfritt eller, om felet beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse, kostnader för att ersätta material som konsumenten enligt avtalet om tjänsten har tillhandahållit och bekostat."

/ama
 
Har anläggaren sålt plattorna till dig eller har du köpt plattorna själv?
 
Tack för synpunkterna.

Det blev fel när anläggaren beställde plattorna. Fakturan gick direkt till mig. Istället drog vi av det på priset för utfört jobb.

Jag har dock aldrig haft någon dialog med plattleverantören. Kanske var det medvetet av anläggaren!? Nu har ju faktiskt jag köpt plattorna och han lägger dem bara. Är det medvetet av honom är det ett riktigt fult drag av honom!

Stefan
 
Man får ju anta att anläggaren i sitt totalpris gjort ett påslag på inköpspriset för plattor, just för att kunna täcka garantiärenden. Men sen får du betala plattorna själv, och får bara dra av inköpspriset. Alltså behåller han materialpåslaget, men slipper garantiarbetskostnad eftersom du själv "köpt" plattorna. Lurigt, om det är så.
 
D09
Samtidigt så behåller han sin likviditet i firman, dvs du agerade bank åt honom.
Låter som han gjort en fuling för att slippa ligga ute med pengar, kanske han har ont om dom därav nästa fuling att du ska betala omarbetet också. Men det är bara spekulationer.

Som jag ser det så har du köpt ett paket, med material och tjänst.
hans fuling kan ju göra detta lite svårare för på pappret har du enbart en tjänst, då får man bevisa att tjänsten ligger bakom felet. Kan ju vara så att det var tjänsten men han skyller på leverantören.
Nu spekulerar jag igen,,,
 
Jag har hört att om en hantverkare sätter upp material som kunden köpt så "övertar" han garantin om inga papper har skrivits.
Vissa påstår även att man inte kan ifrån skriva sig garanti på materialet om kunden själv köpt det..
 
Glömde:

Men om markfirman fått nya plattor av leverantören pga fabrikationsfel (så lätt) så borde dom stå för omläggningen...

Har markfirman funnits länge? Hört några rykten?
 
Fruppe skrev:
Jag har hört att om en hantverkare sätter upp material som kunden köpt så "övertar" han garantin om inga papper har skrivits.
Vissa påstår även att man inte kan ifrån skriva sig garanti på materialet om kunden själv köpt det..
Liknande uppfattningar dyker upp lite då och då i olika trådar här på BH och den typen av vanföreställningar kanske kan förklara varför vissa hantverkare har ett så knepigt sätt att se på att kunden köper materialet själv. Har du någon mer konkret källa till vad som påstås kring garantier när kunden köper material själv och hantverkare monterar?
 
Jag har haft diskussioner med säljarna på brädgården jag/vi handlar på, har jobbat ihop med dom förut på en annan brädgård så jag känner dom väldigt bra.
Dom hävdar bestämt att hantverkaren "tar över" garantin på materialet trots kunden köpt det själv, har fått nått papper från dom om det men har inte läst det.
Sen har jag för mig att JAG läst i tidningen byggaren eller dylikt att hantverkaren kan fri skriva sig om kunden köper materialet , men jag vet inte till 100%
 
Fortfarande så är det bara hobbyjurister inom byggvärlden som övertolkar juridisk skrift.

Det finns ingen ansvarsöverföring för material som en hantverkare använder i en tjänst enligt konsumenttjänstlagen. Om hantverkaren är återförsäljare för visst material så kan den försäljningen gå under konsumentköplagen i vissa fall och då självklart få stå som reklamationspart.

Visst i vissa fall om det kan anses att materialet är uppenbart undermåligt att skyldighet att avråda träder in. Dock är det svårligen motiverat att avråda från material som generellt säljs och fungerar på marknaden men är billigare och därmed lägre kvalitet (läs tex ikea blandare)
 
Fruppe skrev:
Jag har haft diskussioner med säljarna på brädgården jag/vi handlar på, har jobbat ihop med dom förut på en annan brädgård så jag känner dom väldigt bra.
Dom hävdar bestämt att hantverkaren "tar över" garantin på materialet trots kunden köpt det själv, har fått nått papper från dom om det men har inte läst det.
Sen har jag för mig att JAG läst i tidningen byggaren eller dylikt att hantverkaren kan fri skriva sig om kunden köper materialet , men jag vet inte till 100%
Det skulle vara intressant om du kunde lägga upp innehållet i det papperet här eller ange vilka delar i konsumenttjänstlagen som skulle reglera detta. Tills annat bevisats så vill jag nog påstå att säljarna på brädgården har fel.

En hantverkare har alltid ett ansvar att avråda eller avstå från att installera undermåligt material som kunden själv har köpt. Eventuellt kanske en hantverkare som installerar uppenbart olämpligt material skulle kunna klara sig undan ansvar om det finns ett papper där det framgår att kunden informerats om att inköpt material är undermåligt men där kunden ändå valt att gå vidare med installationen. Men vid allvarligare konsekvenser finns det nog en risk att hantverkaren ligger illa till oavsett en friskrivning.

Men att ett hantverkare generellt skulle behöva skriva på ett papper för att avstå att ta över en garanti för kundens inköpta material kan helt enkelt inte stämma
 
Mr bygg: Jag håller med dig, men som sagt så är jag inte säker.
Tror att jag kan ha kvar pappret ska kolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.