Y
Dalbotös skrev:
Hur som helst, det är ju garanterat nyttigare för dig som person att äta din egenlagade mat än att äta utemat 7 dagar i veckan.
Jag tror det är lite av en myt. Man får mer grönsaker samt mer varierad kost om man äter ute. Och när jag säger äter ute så har det inneburit husmanskost för det mesta.

För att det ska vara ekonomiskt försvarbart för mig att göra mat hemma så får jag äta samma sak en hel vecka.
- Givetvis måste jag räkna in elförbrukningen då detta kommer bli märkbart i min energistatistik. Jag tror restaurangerna har det inräknat i sina kostnader också.

När jag inte hade kök, så åt jag ute 2 gånger per dag under 2 års tid. Företagshälsotestet gav svaret att jag hade 1procent fett på kroppen samt bättre kondition än dom som regelbundet gick på gym.
- Tror hemligheten är att avstå allt vad såser heter oavsett maträtt.

Ett tag var det kul att laga mat hemma, jag gjorde 4 maträtter på samma gång och frös ner allt.. och nästan allt smakade skit när det tinadesupp... samt blev märkbart dyrare i min månadsstatistik. så lade ner det.

Det är nog skillnad när man är ensam och när man är familj.
 
Redigerat:
AnneFi
1% kroppsfett är inte hälsosamt om du tror det då svälter man ju
 
Yrrol skrev:
Jag tror det är lite av en myt. Man får mer grönsaker samt mer varierad kost om man äter ute.
Det beror ju på vad du väljer att laga för mat?!? Nu jämförde du ju tidigare i tråden med pizza, vad får du för grönsaker där? Tomat, lök och möjligtvis några blad med sallad om du äter en kebabpizza. Knappast en nyttig måltid.
Nu odlar jag det mesta av mina ingredienser i min mat själv så jag vet inte riktigt vad det kostar att köpa men satsa på att köpa rotfrukter och gör tex pytt eller grytor. Potatis, morötter, palsternackor, lök osv är fantastiskt goda att ugnsrosta, att hacka ner i pytt eller klyfta i grytor och de är dessutom billiga.
 
Y
Tja hälsoundersökaren var nöjd, bmi var rätt.
Nu är jag några procent högre för jag har ersatt morgongröt mot vitt bröd med pålägg vilket hälsoundersökarna avrådde.
 
Stämmer, kroppsfettet ska väl vara runt 10% på män, och runt 20% på kvinnor?
 
Y
Soppor/grytor borde väl vara ett säkert kort gällande att det smakar okej efter varit nerfryst eller kan det gå illa där med?
 
phl skrev:
Har både tittat på och använt diverse olika redskap för att snabba upp exempelvis hackning av lök. I slutändan tycker jag ändå en schyst, lagom stor och löjilgt vass kökskniv är vinnaren! Man slipper en massa tråkig disk av plast- och metallprylar med tusen skrymslen och vrår.
Enda undantaget är väl om man har problem med motoriken, då kan det nog vara vettigt med hjälpmedel. De jag sett är dock hutlöst dyra (har för mig Clas O har nån som heter Aligator eller nåt liknande) och ser ut att vara svåra att diska. Ska man hacka olika saker måste man kanske diska mellan för att inte få med smaken, enklare att skölja av en kniv och byta skärbräda (eller vända på den).

Vi har nog över 10 olika skärbrädor, oftast går det inte åt mer än 3-4 stycken dock. Har två stora och en liten för "kött", en för "fisk", två stora och en liten för "grönsaker", en för kyckling (bara för att vi köpte förpackning med röd+gul+blå), två stycken i trä som mest används för bröd men även skära upp stek eller annat helstekt kött och några till som nyss börjat användas (öppnade en 2-pack nu till skinkan i jul, för att kunna ha den ligga på en skärbräda i kylen).
 
Viktigt: Ris skall först tvättas ett par omgångar i kallt vatten, därefter kokas det.

Kör bara med Basmati ris, luftigt och fint om man kokar det rätt.

Uncle Bens :thumbdown::thumbdown:
 
  • Gilla
Zz99
  • Laddar…
Jag har nyligen beställt en elektrisk "Raspel" av märket Jupiter från Tyskland för att kunna skära/strimmla grönsaker. Paket ligger för tillfället i Hamburg så förhoppningsvis kommer den snart.

Det är möjligt att motsvarande maskiner finns i Sverige också, men jag hittade inget som passade här.

Om det fungerar att tärna lök med den återstår väl att prova, men i beskrivningen för en av maskinens skivor står

Die Grobraspelscheibe macht aus rohen Kartoffeln Backkartoffeln und verwandelt rohe, geschälte Zwiebeln in Zwiebelberge für Zwiebelkuchen und Röstzwiebeln.
vilket kan översättas typ till: "Den grova skivan gör av råa potatisar potatisstavar(?) och förvandlar råa, skalade lökar till lökberg för lökpaj och rostad lök."
 
Yrrol skrev:
Sådär, 1timmer senare så har jag nu gjort 4 portioner med lax och ris.
Kostnadsmässigt inte imponerad trots att det var ICAs "billiga veckan" recept.
Sparade bara 125kr mot att köpa 4 pizzor.

(Surar över mitt nya liv) :rolleyes:
456 tkr på tio år är väl inte fy skam? ;)
 
Dalbotös skrev:
Angående hackare - det tar ju längre tid att diska en sån där lökhackarmoj än det tar att hacka en lök.
Va?! Det tar väl max 10 sekunder att stoppa in den i diskmaskinen. ;)
 
Men disken är ju inte klar efter de 10 sekunderna? Tänk om du först ska hacka lök och sen ska hacka choklad till efterrätten. Då ska du alltså köra diskmaskinen mellan där, hur snabbt är ditt snabbaste program? :)
 
Nerre skrev:
Men disken är ju inte klar efter de 10 sekunderna? Tänk om du först ska hacka lök och sen ska hacka choklad till efterrätten.
Ja då får man nog hacka det ena med en kniv. Eller skaffa två "hackmanicker". Eller ge upp och beställa pizza. ;)

Nerre skrev:
hur snabbt är ditt snabbaste program? :)
30 min har jag för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.