Y
Nya livet, börja laga mat hemma. :confused:

Söker tips på bra riskokare samt ett redskap som skär/tärnar lök och annat åt mig snyggt och lätt, och då menar jag inte en kniv utan något enklare än så. ;)
 
Har både tittat på och använt diverse olika redskap för att snabba upp exempelvis hackning av lök. I slutändan tycker jag ändå en schyst, lagom stor och löjilgt vass kökskniv är vinnaren! Man slipper en massa tråkig disk av plast- och metallprylar med tusen skrymslen och vrår.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det finns ju plastsaker som gör skivor eller strimlor smidigt. Även en hederlig matberedare funkar ju till det. Tärningar finns det inga maskiner som gör, utom av just lök då, som redan är skivat på ett håll. Men de flesta maskiner kräver ju ändå att du först skalar och sedan delar i lagom bitar som passar i apparaten.

Vad gäller riskokare så är det ju faktiskt bara en vanesak att göra det på spisen. Ha i riset när vattnet kokat upp och sänka värmen kraftigt bara. Sedan är det klart efter 20 minuter, utan att fastna eller bränna.
 
Redigerat:
Y
Sådär, 1timmer senare så har jag nu gjort 4 portioner med lax och ris.
Kostnadsmässigt inte imponerad trots att det var ICAs "billiga veckan" recept.
Sparade bara 125kr mot att köpa 4 pizzor.

(Surar över mitt nya liv) :rolleyes:


Rund_skruvad skrev:
typ:

[länk]

Har en som jag köpte på lidl (billigare),fungerar helt ok när man vill snabbt göra en sallad eller en fruktmix till knodden. Men just lök hackar och tärnar jag med en vass kniv för jag tycker att rutnätet (på min) är lite för stort för lök. men det finns set med olika storlekar på rutnät.
ja sådan har jag sett och funderat på. Kanske värd att pröva.
 
AnneFi
Anna_H skrev:
Det finns ju plastsaker som gör skivor eller strimlor smidigt. Även en hederlig matberedare funkar ju till det. Tärningar finns det inga maskiner som gör, utom av just lök då, som redan är skivat på ett håll. Men de flesta maskiner kräver ju ändå att du först skalar och sedan delar i lagom bitar som passar i apparaten.

Vad gäller riskokare så är det ju faktiskt bara en vanesak att göra det på spisen. Ha i riset när vattnet kokat upp och sänka värmen kraftigt bara. Sedan är det klart efter 20 minuter, utan att fastna eller bränna.
Va? Ris har man i från början, låter vattnet koka upp och sänk värmen till mindre än en tredjedel av full effekt.
 
AnneFi skrev:
Va? Ris har man i från början, låter vattnet koka upp och sänk värmen till mindre än en tredjedel av full effekt.
Det beror på vilket land man lärt sig koka ris ifrån... Jag gör som du, a la Thailand, i med allt från början och sänker värmen efterhand. Mäter varesig rismängd eller vattenmängd. Äter dock inte så mycket ris längre, kör mer på korn och gryn nu för tiden då de tar kortare tid att koka.

Angående hackare - det tar ju längre tid att diska en sån där lökhackarmoj än det tar att hacka en lök.

Yrrol - När du fått övat lite mer på delmomenten så skall du se att du får upp farten på det hela.
 
4 pizzor 280:-

Hel sida lax a 79-99 kr per kilo räcker till 8 personer, en påse ris 32 kronor, räcker till 15.
lite grönsaker och nån sås, max en 50-lapp.

Billiga veckan bygger på att man använder receptet rätt vecka, dvs när ingredienserna är med i ICA:s erbjudande.
 
Yrrol skrev:
Sådär, 1timmer senare så har jag nu gjort 4 portioner med lax och ris.
Kostnadsmässigt inte imponerad trots att det var ICAs "billiga veckan" recept.
Sparade bara 125kr mot att köpa 4 pizzor.

(Surar över mitt nya liv) :rolleyes:
Tycker det verkar vara ett väldigt sunt syfte så jag kan inte annat än heja på och ge tummen upp!

Sedan är ju tyvärr inte lax direkt den billigaste fisken om det är pris/prestanda du är ute efter.
 
AnneFi
Dalbotös skrev:
Det beror på vilket land man lärt sig koka ris ifrån... Jag gör som du, i med allt från början och sänker värmen efterhand. Mäter varesig rismängd eller vattenmängd. Äter dock inte så mycket ris längre, kör mer på korn och gryn nu för tiden då de tar kortare tid att koka.
Angående hackare - det tar ju längre tid att diska en sån där lökhackarmoj än det tar att hacka en lök. Yrrol - När du fått övat lite mer på delmomenten så skall du se att du får upp farten på det hela.
Jag har bara sett att vissa snabbris ska i när vattnet börjat koka.
Många sorter ska väl helst ligga i blöt ett tag innan man börjar koka det?
Och godare smak kan man få om man steker riset innan kokning i lite olja och kryddor.

Ja jag är väldigt glad för ris :)
Men har också börjat gå över till korn och gryn.

Det mesta blir för övrigt godare om man byter saltet mot lite grönsaksbuljong istället.
 
Y
Anna_H skrev:
4 pizzor 280:-

Hel sida lax a 79-99 kr per kilo räcker till 8 personer, en påse ris 32 kronor, räcker till 15.
lite grönsaker och nån sås, max en 50-lapp.

Billiga veckan bygger på att man använder receptet rätt vecka, dvs när ingredienserna är med i ICA:s erbjudande.
Facit för mig blev:
500g laxfile 70kr (det var den som var billig denna veckan)
salt 7kr
ajvar relish mild 16kr
lök 2kr
olivolja 38kr
zucchini 11kr
Påse: 2kr
el: 2kr
diskmaskintablett: 4kr
slitage på kök: 2kr
ris, kryddor, vatten hade jag innan. För att bli mätt på en ynklig 125g laxskiva så fick jag dock ta extra portioner med ris.

154kr / 4 portioner = 38,50kr .... Utemat 70kr = 31,50kr besparing per portion.
Men elakare mot miljön genom icke-kollektiv matlagning.
 
Med lite tur kan du använda saltet och olivoljan fler gånger. ;)
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
AnneFi
Du kan ju inte räkna 2 kr slitage på kök och sen en hel flaska olivolja. Varför inte 70000 på köket då? Vilken pizza får man för 70 kr? En vesuvio?

Köper du diskmaskinstabletter i enpack?
Yes platinum kostar typ 2.4 och det är den dyraste tabletten.
Känns sjukt oekonomiskt att diska efter varje middagstillagning också såvida man inte har en bänkdisk.
 
Man brukar nog inte räkna med slitage på kök och dylikt när man räknar på matkostnader...
Sen förutsätter jag att du inte gjorde av med alla olja och hela saltförpackningen osv.

Pizzaugnen som hålls varm hela dagen är väl knappast miljövänlig om du nu skall räkna på det viset. Samt att förpackningen, bestick och annat skall räknas med eftersom du räknar med det i din egen beräkning. (plastbestick i köpepizzan = el och diskmaskinstablett i din beräkning tex)

Hur som helst, det är ju garanterat nyttigare för dig som person att äta din egenlagade mat än att äta utemat 7 dagar i veckan.
 
Nä, 125 gram lax blir ju ingen glad av, utom i pastasås. Det var fryst då eller? Jag brukar räkna 800 gram färsk lax till 4 portioner.


Men salt, olja, ajvar mm har du ju kvar av. Påsen kan du återanvända.

Disktabletter använder inte jag, jag tar ICA Basics pulver, kostar nog högst 1 kr/ maskin. Går inte att använda tabletter när man har så mjukt vatten som vi har, de är ju gjorda för att funka även om man har riktigt hårt vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.