Husbyggarn skrev:
Skulle vilja att när någon med "dolt nummer" ringer så blir det blockerat/nerkopplat! Kort sagt...inte kommer fram! Så gör man efter vad jag förstått i USA för att hindra försäljare? Varför inte här? (vet att Nix-registeret finns men det räcker tydligen inte!)

Någon som har tips om det finns en smart anita eller liknande?
Blir inte det ett problem om du blockerar alla med dolt nummer? Om jag ringer hem från jobbet så är mitt jobbnummer dolt. Finns det några i din omgivning med skyddade nummer, jag känner 2.

Personligen tycker jag att Nix funkar ganska bra. Jag märkte skillnaden när vi flyttade. Vårt gamla nummer var anmält till registret, men när vi flyttade så fick vi ett nytt nummer och jag glömde bort att anmäla det. Direkt så blev det en massa samtal, men så fort jag anmälde oss igen försvann majoriteten av samtalen.
 
Kompisen har en "Anita" som går att programera, så att de nummer man inte vill ha till telefonen, inte ringer utan en röd lampa blinkar istället. Det går att programera in ett tiotal nummer i spärren. Vet ej var han har fått tag i den ifrån.
Har hört "vet ej om det stämmer" att en "Anita" inköpt i Tyskland skall visa även dolda nummer här i Sverige. Då skulle man i alla fall se vad det är för någon som ringer och inte svara om numret ej är känt. :cool:
 
Är det någon som ringer ifrån Lanstinget eller kommunen så är numret dolt. Det är inte bra om man blokerar dessa samtal.
 
thomas33 skrev:
Kompisen har en "Anita" som går att programera, så att de nummer man inte vill ha till telefonen, inte ringer utan en röd lampa blinkar istället. Det går att programera in ett tiotal nummer i spärren. Vet ej var han har fått tag i den ifrån.
Har hört "vet ej om det stämmer" att en "Anita" inköpt i Tyskland skall visa även dolda nummer här i Sverige. Då skulle man i alla fall se vad det är för någon som ringer och inte svara om numret ej är känt.  :cool:

Tvivlar på att det fungerar. Efter som det är samma standard i tyskland som i sverige i Telefoni vxl:arna..

Stations vxl:en (tex AXE) sickar inte vidare nr till abbonenten OM det är hemlig nummer.. Där i mot mellan Stationsvxlarna så kan man se samtliga hemliga nummer..
 
Per-Erik skrev:
Tvivlar på att det fungerar. Efter som det är samma standard i tyskland som i sverige i Telefoni vxl:arna..

Stations vxl:en (tex AXE) sickar inte vidare nr till abbonenten OM det är hemlig nummer.. Där i mot mellan Stationsvxlarna så kan man se samtliga hemliga nummer..
Håller med dig i allt. Men det finns tillochmed yterligare en nivå på hemmliga nummer som inte ens lämnas ut från orginerande växel. Används i sälsynta fall vid typ vittnesskydd mm.- ;);)
 
Plus de nummer som tillhör vissa skyddsobjekt. SOS alarm blir förvånade när de inte får nummerid:t
 
Hittade en grej på nätet:
Doktorand har funnit säkerhetsbrist i IP-telefonin
Hemligt telefonnummer kan uppdagas
(2003-02-27) | Elisabet Johansson

Telefoni med Internet-teknik gör stora framsteg. Bara under de senaste månaderna har ett flertal företag lanserat tjänster som gör det möjligt att använda Internet för telefonsamtal och därmed slippa avgifter hos Telia. Hos minst ett företag uppvisar tjänsten emellertid brister i säkerheten.

Att ny teknik ibland har barnsjukdomar är ett känt faktum. Så även IP-telefonin. Stefan Alfredsson, doktorand i datakommunikation vid Karlstads universitet, har funnit allvarliga brister i den IP-telefonitjänst som erbjuds hos en av våra svenska bredbandsoperatörer.

– När jag undersökte de meddelanden som används för att ringa ett samtal, såg jag bland annat att telefonnumret skickades med. Jag funderade på hur det såg ut när numret är skyddat och bad därför en släkting med skyddat nummer att ringa upp mig, berättar Stefan Alfredsson.

Skyddat nummer används av personer som inte vill att deras telefonnummer ska synas i en nummerpresentatör. Offentliga personer och personer som är utsatta för trakasserier kan vara beroende av att ingen får veta vilket telefonnummer de har. Personer som ringer till tipstelefoner kan också vara måna om sin anonymitet.

– Det visade sig att ett halvhjärtat försök att dölja numret görs. Det är tillräckligt för att numret inte ska vidarebefordras till en nummerpresentatör, men hela numret skickas i klartext i signaleringstrafiken. Har man en dator inkopplad på samma nätverksuttag är det relativt enkelt att se alla nummer, oavsett om man abonnerar på nummerpresentationstjänsten eller om det är ett hemligt nummer som ringer, säger Stefan Alfredsson.

En person med vanligt telefonabonnemang och hemligt nummer, som ringer en abonnent med IP-telefoni kan således inte vara säker på att numret är skyddat.

Idag finns tre varianter av skydd:
- hemligt nummer, numret finns ej med i telefonkatalogen och visas ej på nummerpresentatör
- permanent skyddat nummer, numret är med i telefonkatalogen men syns ej på nummerpresentatör
- tillfälligt skyddat nummer, numret är med i telefonkatalogen och visas normalt på nummerpresentatör, men kan blockeras med #31# innan numret slås.

Alla tre varianter har testats och alla släpper igenom det hemliga numret. Problemet tros ligga i den maskin som översätter samtal mellan det vanliga telefonnätet och Internet.
Artikeln är inte helt ny men det kanske funkar fortfarande.
 
Det där bör vara åtgärdat.. då det är olagligt för en operatör att visa & lämmna ut ett hemligt nummer..
 
Samma här i kommunen.. Många har dolda nummer (dock ej hemliga på något vis) typ sjukhusen, kommunen, skolor o post m.fl. Även mobiler går att ställa så numret ej visas hos mottagaren... Snopet när vänner o släkt ringer som kanske har det inställt då... eller posten ringer o säger att du har saker att hämta som du väntat länge på... eller bingo-lotto ringer dig för att du ska vara med i dragningen..

Tänk på att om du anmält dig hos NIX och pröjsat den lilla summan de kosta så kan det ta flera månader (ganska lång tid) innan numret är registrerat på flesta ställe där det ska vara.. står om detta på deras websida osse..
Sen är dte ju så att fast man är med i NIX får dom som man har prenumerationer hos ringa o erbjuda massa skit.. Som t.ex. är du kund hos Telia så får telia ringa hur möd dom vill ändå och erbjuda dig alla möjliga saker som berör telefoni (hehe.. vilket dom mer än gärna gör)
 
NIX är gratis men sedan finns det oxå företag som skiteri att kolla där. >:( >:(
 
Ta deras hemnummer och be att få återkomma under helgen..........funkar fin fint  :D

"Hej! detta var från ............och jag undrar om vi skulle kunna få ställa några frågor?"
"Hej, du jag har inte tid nu men ge mig ditt hemnummer så ringer jag dig till helgen"
"Ehh vad menar du, då arbetar inte jag"
"Nej där ser du hur kul det är att bli störd på sin fritid!"
"Ehhh ok hej då" *click*

Tar ett par ggr innan de plockar bort ditt namn från alla listor men funkar garanterat. ;D
 
galento
Verkar intressant med nummerpresentatören Entré,men vi har Nix sen 3-4 år tillbaka och tycker det funkar bra.Dock skiter Tv4 i detta vilket har hänt ett flertal ggr vid annonsering på Blocket,annars har det varit lugnt.Det värsta är väl om det skulle hända något och man skulle behöva till t.ex sjukhus fort och kanske missa detta p.g.a att inte signalen kom fram,skulle nog ta hårt på samvetet om "det värsta" skulle hända. :-?
 
Jag måste säga att jag är mycket skeptisk till att ha en anita som sållar bort alla samtal från hemligt nummer.... Visst landstinget kan skicka brev.... men det skulle helt klart vara "trist" att få brevledes att en nära anhörig ligger på sjukhuset och svävar mellan liv och död.

Använder själv Nix och det funkar bra... I övrigt får jag ett par samtal i månaden från försäljare. Jag brukar helt enkelt avbryta dem och säga: "Nu stannar vi här och sparar din och min tid och avslutar det här samtalet. Det finns inget du kan säga som får mig att handla någonting från dig. Tack för samtalet och hejdå! " Tar ca 15 sekunder.... 30 sekunder i månaden....  Jag kan i alla fall leva med det och istället ha den service jag kan tänkas få från polisen, sjukvården, kommunen m fl i situationen när jag faktiskt verkligen behöver den....

Det har ännu inte hänt att en försäljare har ringt upp efter att jag har avslutat samtalet...
 
Mitt fasta telefonnummer står på min enskilda firma, och företag går inte att NIXa så jag får 2-3 försäljarsamtal i veckan pga det :-/. Sen är det väl så att företag där du redan är kund (eller kanske t.om. varit kund än gång) får ringa trots NIX? Om det är så betyder det att har man gått på ett erbjudande att få några gratisnummer av någon tidning t.ex. kan denna tidning sedan trakassera en med telefonförsäljare lång tid framöver.

Jag tycker det låter som en bra idé att sålla bort spärrade nummer enligt devisen: "vill du inte visa vem du är vill jag inte svara". Tyvärr är det många företag som insett att många inte svarar om nummret är dolt och därför har gått över till att visa något växelnummer för att man ska svara. Det gör att jag inte kan avgöra om det är en potentiellt ny kund som ringer eller ytterligare en telefonförsäljare, och då duger inte ens entré >:(.

Jag brukade också köra med trixet att be om hemnummret och be att få återkomma till helgen men nu har jag ledsnat på det också för telefonförsäljarna är som kackerlackor, har man blivit av med en står tusental på kö att förpesta ens tillvaro. Numera brukar jag bara fråga om de vill sälja något ,och svarar de "ja" så säger jag bara "inte intresserad" och lägger på luren.

Min kommun (Huddinge) verkar inte ha dolt nummer när de ringer. Fick ett samtal så sent som för några timmar sedan från Barn- och utbildningsförvaltningen ang dagisplats och då visades nummret på presentatören så det verkar vara olika från kommun till kommun.

Vad det gäller marknadsundersökningar har jag en bekant som brukar fråga hur mycket de är beredda att betala för hans åsikt. När de inte förstår vad han menar förklarar han "Om jag inte svarar får ni ett bortfall i undersökningen och den blir därmed sämre än om jag svarar eller hur? Därmed är min åsikt värd någonting för er, och eftersom ni tjänar pengar på min åsikt vill jag ha en bit av kakan, så hur mycket bjuder ni". Någonstans där brukar samtalen avslutas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.