DS28 har en kylslinga bestående av lindade rör. Väldigt tätt så bra längd lär det bli om man vecklar ut dem, men nån riktig värmeväxlare dvs rör med ytförstoring är det inte.
 
Bilden på woods.se som beskriver DS28 esp ED50 ser lika ut, men enl. spec så tar DS28 10,4l/dygn vid 20C 70% och drar då 270W medan ED50 tar 21,1l/dygn och drar 390W
Min DS28 drar dock 380W vid 18C 60%.
Vattentanken är på 10,4l på båda så man undrar ju om siffrorna stämmer.
 
Intressant med bilden bakifrån på DS28f. Nästan så jag måste krypa ner i grunden och titta igen på den DS15 som står där sedan några år... Trodde de nya Woods var som ED50 värmeväxlare liknande "rör i honungskaka" i alla fall på den årsmodell jag har.

Kan tillägga att jag normalt timer-styr ED50 till ca 4 gångtimmar per dygn jämnt fördelade med enkel timer i vägguttaget. Att bara låta den köra på hygrostaten hela tiden verkar inte energiekonomiskt och ger många start och stopp som sliter på kompressorn. Om biltvätt eller blöt bil tar jag bort timern och den får köra helt på hygrostaten 1-2 dygn. Nackdelen med timerstyrningen är lite ökad korrosion i värmeväxlaren eftersom den slår av när värmeväxlaren fortfarande är blöt men det tar många år innan det blir ett problem.
 
Redigerat:
Jag styr avfuktaren via ett radiostyrt uttag och min Raspberry Pi.
Har noterat att den alltid börjar med att köra fläkten utan kompressor i fem minuter när "strömmen kommer tillbaka till den". Värmeväxlaren i det här fallet är ju aluminiumrör så den kan gott klara sig utan avfuktning tycker jag.

Den drar dock 370W vid 19C och 60% RF, inte 270W som det står på Woods.se, men det är mycket som inte verkar stämma där, bla. data för ED50, det står 22l/dygn nånting, men det är 13 l/dygn som verkar vara rätt värde.

Jag drog ner fläkten till läge1 och tänkte att då borde effekten gå ner, men icke, kylslingorna blev lite kallare men fortfarande 370W!?
Drog upp fläkten igen, för så länge kylslingorna är kallare än daggpunkten i rummet funkar ju själva avfuktningen.och då borde mera luft = högre verkningsgrad.

En bra avfuktare borde så klart ha termometer och hygrometer kopplade till en liten dator (kostar 100kr) som sedan styr fläkten steglöst (eller kompressorn) så att verkningsgraden alltid blir så hög som möjligt.

Kyslingan har förresten "ramlat ner" och ligger nu mot plasten och skaver. Känns ju förtroendeingivande, har mailat Woods.
Avfuktningen fungerar dock, körde in bilen vid första strecket. Hade porten öppen en kvart och släppte in fuktig luft utifrån (med mycket högre daggpunkt trots att den var kalllare), startade avfuktaren 20:45.
Skärmklipp.PNG
 
Redigerat:
Jo det är verkligen olika uppgifter och stora intervall på både avfuktningskapacitet och eleffekt ser man. Efter biltvätt då det är ganska ljummet och drypande vått i garaget upplevde jag i alla fall att ED50 hade klart bättre kapacitet än DS28 men ED50 är inte lika bra under 10 grader. En bra mikroprocessorstyrning hade säkert varit bättre. DS15 i krypgrunden har jag haft energimätare på och den har legat konstant på drygt 200W när den är på. Då ligger den och arbetar kring RF65% och oftast 10-15 grader. Körs helt på hygrostaten. Max är 220W eller 240W beroende på var man läser så där verkar effektuppgiften stämma bättre.

Fint diagram där temp och RF% tydligt syns. Tittade du hur mycket vatten det blivit i tanken under samma tid?
 
Några deciliter, men fick en känsla av att det är dumt att låta det stå i bunken och dunsta så har satt dit en slang istället.
 
Har varit nere i krypgrunden och kollat, kylslingan på DS15 är precis som på din bild av DS28. Det är nästa värmeväxlare där värmen återvinns (kondensorn) som ser ut som "rör i honungskaka". Jag tror också att det hade varit bättre med en flexibel processorstyrning i krypgrunden som låter aggregatet med hygrostaten köra mellan 2 till 24 timmar per dygn beroende på fuktighet RF%, tid och temperatur.
 
Hygrostaten är nog bra på att styra start o stopp. Jag menar att en processor kanske behövs för optimal verkningsgrad. Jag är i första hand ute efter max avfuktad mängd pet kwh. Känns som att man då vill styra t.ex. fläkten så att kylslingorna hela tiden matas med så mycket luft att de ligger strax under den aktuella daghpunkten i rummet. Eller omvänt att kompressorn inte kyler mer än nödvändigt. Är daggpunkten i rummet 12C finns väl ingen anledning att kyla till 3C?

Men jag kan för lite om fasbyten och verkningsgrad i kylsystem, det kanske är delvis självreglerande...
Luft/luft vätmepumpar är ju inverterstyrda numera, har säkert något med verkningsgrad att göra.

Hur som helst så styr jag avfuktaren med en trådlös brytare som just nu enbart tar hänsyn till luftfuktigheten. På vid 56%, av vid 52%.

Det märks att med övertemperatur i garaget (mer än jag kräver) lönar det sig att öppna porten tidigt på morgonen när daggpunkten är låg ute, istället för att köra avfuktaren.

Bilen värmer en hel del, ju större motor desto bättre. ;)
 
Redigerat:
Liten update:
garage2.JPG
Körde in en dyngblöt bil en regnig dag, RF hoppade upp till 70% direkt och sen hade avfuktaren att göra fram till 6 på morgonen. Alternativt kunde jag ha låtit bilen stå ute i 90-100% luftfuktighet. Många menar ju att det är dumt att köra in blöt bil i varmgarage etc, men i detta fallet hade ju carport eller utomhus varit mycket värre?

I övrigt har avfuktaren fått starta på 57 och stoppa på 53% RF. Fungerar ju bra faktiskt. När det har varit molningt, regnigt och fuktigt ute hade det inte hjälpt att ventilera då daggpunkten ute överstigit den i garaget!

Sista markerade avsnittet visar att det "läcker in" fukt i garaget kanske genom den otäta dörren som skall åtgärdas vilket gör att avfuktaren går 2-3 timmar om dygnet.

Man ser också effekten av att köra in en varm och torr bil, det gör mycket för att hålla upp temperaturen i garaget faktiskt.
Antar att detta problem försvinner på vintern då daggpunkten ute är mycket lägre än inne, så läckaget kommer då enbart bli temperaturförlust, som faktiskt avfuktar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.