Har ett isolerat garage på 60kvm med fjärrvärme men ingen ventilation alls egentligen.

Mycket värme försvinner i kulverten då jag ställt ner flödet och optimerat framledningstemperaturen för uppvärmningen av huset. Fjärrvärmen kostar då närmare 1kr/kWh inkl förlusterna = EJ OK, dessutom för dålig effekt för torkning eller komfortvärme på vintern.

Krav
  • Max 55% RF året runt, god avfuktningsförmåga för att snabbt få ner fuktigheten om man har tvättat bilen eller vill ha den torr för mek.
  • Underhållsvärme 10-16C, som automagiskt följer utetemperaturen (>0C ute = 16C i garage, <0C ute = 13C i garage, -10C ute = 10C i garage).
  • Skall kunna värma upp "snabbt" till 18-22C, såvida det inte råkar vara -20C ute.

Alltså installerar jag
  • Forcerad frånluft modell lite större, och monterar tillluftventil.
  • Luft/luftvärmepump, kanske 5 kW, inverter, med lång garanti och med analog/digitalingång eller RS-232 för temperaturinställning.
  • Avfuktare (Woods DS28?)

Raspberry PI (som också styr belysning och loggar klimat mm) får styra alltihop. Ibland skall jag bara gå ut i garaget för att njuta av att allt sköts av sig själv (viktigt).

Förslag på reglerstrategi
  1. Värmepumpen styr själv. Temperaturvärdet fås av Raspberry PI enl. "snålkurva", "torkläge" eller "arbetsläge".
  2. Om RF garage >50% OCH (daggpunkt garage > daggpunkt ute OCH temperatur garage > aktuell inställning på VP minus 2) starta ventilationen. Dvs ventilera bara om det innebär att fukten minskar men vänta om det blir för kallt.
  3. OM RF garage > 65% starta luftavfuktaren direkt.
  4. OM RF garage 50-65% och (daggpunkt garage < daggpunkt ute) starta luftavfuktaren.

Att bara ventilera när det minskar fukten känns som en given optimering.

Men, hur ska jag välja mellan att köra ventilation (+VP), kontra att köra avfuktaren?
På vintern kan man ju alltid avfukta rejält genom att ventilera då daggpunkten ute är jättelåg, men den luften måste ju värmas upp också!
Att höja temperaturen sänker ju också den relativa fuktigheten.

Vad avfuktar energisnålast, en luftvärmepump eller en avfuktare? Luftvärmepumpar brukar ju ha avfuktningsmode.

Hur räknar jag på avfuktningen? T.ex. 20C 65% RF 140kubik luft innehåller x liter vatten, sänk till 50% hur många liter försvann? Energi för att värma luft med fukthalt x? Länk till teori sökes.


Läste du hit? Tack! :wow:
Bilden visar resultatet av att köra in en nytvättad bil och att senare passa på att vädra mitt på dagen när jag råkade vara hemma. På vår/höst är det ju fuktigt så inget torkar ute. När det är riktig vinter står bilen ute på natten, men den ska ju tvättas med jämna mellanrum och då måste den torkas torr i alla hålrum och sedan köras ut för att kylas ner innan den får bli blöt/snöad på igen. Så slipper man både rost, krånglande lås, fönsterlister och fönsterhissar.
Luftfuktighet efter tvätt och vädring dagtid med låg daggpunkt2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Luftvärmepumpar avfuktar genom att kyla luften vid säg +30 C och i ett garage vill man istället ha lite varmt på vinterhalvåret. Skulle satsa på dubbla Woods ED50 på hyllor i garaget (har en själv och det räcker inte riktigt att få bilen helt torr till nästa morgon). Plus en LLVP med hög maxeffekt på vintern eftersom det krävs mycket i värmeeffekt för att snabbt värma upp hela garaget med en bil.
 
Tack för svar!
Det är klart att man kan alltid avfukta med en massa avfuktare, men är det energieffektivast??

Fick lite mer data på Woods på DS28, där står det 1,2kWh för att få ut 1 liter ur 22C 60%. Frågan är vad hamnar man på för RF då??
Det måste ställas mot att värma med luftvärmepumpen och ventilera.
 
martin43 skrev:
Fick lite mer data på Woods på DS28, där står det 1,2kWh för att få ut 1 liter ur 22C 60%. Frågan är vad hamnar man på för RF då??
Vet inte om man kan räkna så här:
22C och 60% luft innehåller 11,6g vatten per kubik luft.
60m²x2,5m*11,6g = 1740g vatten totalt inne i garaget.
Avfuktar man 1kg vatten och behåller temperaturen så skulle relativa fukten bli 25%.

Nåja, det stammer ju förstås inte, det läcker in ny luft och jag antar att saker som bundit fukt torkar och avger fukt!

För att komma till samma 25% fuktighet genom att endast värma så måste man höja temperaturen till 38°C.

Vet inte vad man ska dra för slutsatser av detta; kanske att jag kan fysik allt för dåligt för att uttala mig :)

martin43 skrev:
Det måste ställas mot att värma med luftvärmepumpen och ventilera.
Det beror ju då mycket på klimatet ute, nu på hösten behöver man knappt värma ett garage, men då blir fuktigheten samma som ute = onödigt hög.
 
Exakt.
Men frågan är: Är det ALLTID billigare att köra med avfuktaren??
Om det är 22C 60% är daggpunkten någonstans runt 13C. Antag att det då är 10C 80% ute och daggpunkten är mycket lägre. För att komma från 60% till 50% måste jag byta ut så mycket luft att jag får ut samma mängd vatten som att köra avfuktaren från60% ner till 50%, sedan måtse denna luft värmas upp.

Jag får nog sätta mig ner en dag och läsa på och sedan spalta upp allt och beräkna från grunden är jag rädd. hm. :)
 
Kan nog inte tillföra så mycket om det tekniska mumbojumbot, men varför så sjukt intresserad av luftfuktigheten?
 
Jag gillar inte rost. Och så vill jag att klimatet i garaget skall sköta sig själv, till lägsta kostnad, utan att jag behöver bry mig om det, även om jag kör in en blöt bil.
 
Kan för lite fysik för att komma med generella formler, men jag tror tyvärr att beräkningen över vad som är energieffektivast är betydligt mer komplicerad än vad som föreslagits hittills. Dels är energiåtgången för att avfukta x gram fukt ur luften med avfuktaren kraftigt beroende av temperaturen och nuvarande luftfuktighet. Jag tror heller inte att förhållandet är linjärt!

Dessutom så går det åt mer energi att värma fuktig luft än torr luft.

Sist men inte minst så varierar COP på LLVP beroende både på utomhustemperatur och RH utomhus! Det sista förhållandet är dessutom extra jobbigt då högt RH ökar COP ned till en viss bryttemperatur då det istället sänker COP (avfrostningar börjar krävas vid några plusgrader).
 
Även om dessa samband är knöliga och olinjära behöver de inte beräknas av mig, de är bara indata till optimeringen/styrningen. Och de behöver inte vara exakta men några punkter behöver man ju att interpolera mellan.

Vad som behövs är data för LLVP och avfuktare.
Dvs för varje givet driftsfall, vilken värmefaktor har LLVP och hur många kWh tar avfuktaren för att ta bort 1l vatten givet viss temp o fukt.
Varierar värmefaktorn på LLVP mycket beroende på fukthalten ute? (inne kommer den ju vara " konstant").

Med det som indata kan man ju titta på inom/utomhustemp och fukt, räkna ut hur mycket vatten som ska bort, ta fram kostnad för att göra det med fläkt ocj LLVP resp avfuktare o välja det billigaste.

Eftersom man t.ex. gör beräkningen var tionde minut kommer klimatet inte ha ändrats så mycket att beräkningsfel pga ändrade driftsförhållanden blir försumbara.
 
martin43 skrev:
Jag gillar inte rost. Och så vill jag att klimatet i garaget skall sköta sig själv, till lägsta kostnad, utan att jag behöver bry mig om det, även om jag kör in en blöt bil.
Ja ingen gillar ju rost, men varför inte utnyttja kulverten och använda dig av en fläktkonvektor då kan du använda dig av husets retur för att krama den sista värmen är vattnet som du shuntat ut. och ventilera med ett ftx aggregat. Sen ha en enklare avfuktare med sensor så den hoppar igång när det behövs?

Känns ju lite som att man gör ett litet problem stort och investera en hög pengar på diverse saker som är för mig ett icke problem.
 
Alltså, det mesta av det här går ju på nöjeskontot. Och för att jag kan, eller snarare vill kunna. Det är en oändlig resa.

Har inte tänkt på fläktkonvektor. Har tittat på större radiatorer och där går det ett par tusenlappar för en modell större. Jag ska mäta förlusten i kulverten i vinter (håller på att placera ut sensorer), så får vi se hur jag gör. Returen ligger runt 25C så det kan funka för underhållsvärme men inte mer. Där i ligger också lite av problemet, jag behöver kunna mosa på med 5 kW för att snabbt få upp värmen när jag vill. Ett alternativ är ju också att bygga om fjärrvärmesystemet så att garaget får egen cirkulation, kanske egen vvx också. Från cirkulationspumpen idag splittas det till övervåning och till golvvärme OCH garage (de sitter på samma) vilket ju är lite smart eftersom golvvärmen kräver lägre framledningsemperatur, man kanske skulle göra så att man kan blanda i garageretur in till golvvärmen för idag begränsas golvvärmeframledningen av en ventil som dumpar direkt i returen om det kommer fram för varmt vatten. Mycket irriterande.
 
  • Gilla
GStockholm
  • Laddar…
martin43 skrev:
Alltså, det mesta av det här går ju på nöjeskontot. Och för att jag kan, eller snarare vill kunna. Det är en oändlig resa.

Har inte tänkt på fläktkonvektor. Har tittat på större radiatorer och där går det ett par tusenlappar för en modell större. Jag ska mäta förlusten i kulverten i vinter (håller på att placera ut sensorer), så får vi se hur jag gör. Returen ligger runt 25C så det kan funka för underhållsvärme men inte mer. Där i ligger också lite av problemet, jag behöver kunna mosa på med 5 kW för att snabbt få upp värmen när jag vill. Ett alternativ är ju också att bygga om fjärrvärmesystemet så att garaget får egen cirkulation, kanske egen vvx också. Från cirkulationspumpen idag splittas det till övervåning och till golvvärme OCH garage (de sitter på samma) vilket ju är lite smart eftersom golvvärmen kräver lägre framledningsemperatur, man kanske skulle göra så att man kan blanda i garageretur in till golvvärmen för idag begränsas golvvärmeframledningen av en ventil som dumpar direkt i returen om det kommer fram för varmt vatten. Mycket irriterande.
Har du så kall retur så tror jag det kan bli lite svårt om man inte kanske kör med e n blandningsventil till garaget.
För vid 25c har du inte mycket energi kvar.

Nä tror absolut på fläktkonvektor, installerar själv en 17Kw industrimodell i mitt 70kvm garage, jag kommer köra ut husetsretur i kulverten och köra mekanisk frånluft som är fuktstyrd. Dock har jag en retur på 50-60c
 
Har köpt en Woods DS28. Tycker inte det händer så mycket när den går fast det är 18C och 60%. Helt klart bättre att ventilera när daggpunkten ute är mycket lägre än inne och råkar det komma lite sol mitt på dan sparar man in många timmars avfuktardrift.
 
martin43 skrev:
Alltså, det mesta av det här går ju på nöjeskontot. Och för att jag kan, eller snarare vill kunna. Det är en oändlig resa.
Jag hade också ett sådant nöjeskonto, nu har jag barn istället. :)

Vill kunna, ett ställe för info: http://www.engineeringtoolbox.com/mixing-humid-air-d_694.html
Mollier är namnet att googla efter när det gäller fukt i luft, ett polynom behövs för att få en dator att beräkna absolut fuktighet mm. I ditt fall skulle jag börja med att räkna med konstant luftutbyte och sedan se om det räcker för att torka bilen på anständig tid.

Solluftfångare för energieffektiv ventilation.

Bara några tips på vägen.:)
 
martin43 skrev:
Har köpt en Woods DS28. Tycker inte det händer så mycket när den går fast det är 18C och 60%. Helt klart bättre att ventilera när daggpunkten ute är mycket lägre än inne och råkar det komma lite sol mitt på dan sparar man in många timmars avfuktardrift.
Hade DS28 hemma i garaget bara en vecka innan jag bytte till ED50. Tror dock att DS28 numera har en bättre värmeväxlare/förångare som liknar ED50 eftersom den DS15 jag köpte för ett par år sedan hade en bra värmeväxlare. Tidigare var det bara en kylslinga i rör som låg lindad som en spiral. Tänk också på att det tar tid att suga ur fukten ur allt som finns i garaget inklusive golv, väggar och tak för att få ner RF%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.