tensiden tensiden skrev:
Ja, en av de viktigaste faktorerna i att vi valde måttanpassat var just att kunna nyttja varje millimeter. Det var en himla tjat från snickeriet om slutgiltig höjd golv/tak, men det var just för att kunna göra överskåpen till optimal höjd. Med Ikea eller liknande hade vi tappat en del hyllmeter.

Köket kom i moduler från snickeriet, men eftersom skarvarna är spacklade, slipade och målade så ser det platsbyggt ut. Så jag framhåller fortfarande att möjligheten till underhåll är vad som gör ett kök hållbart. Allt slits, men om man kan byta delar/reparera/måla så förlänger man livslängden.
Yes, och även med "modern" färg så går det bra att slipa och därefter handmåla, den dagen det behövs. Det är trots allt målat med snickerifärg, och inte den typen av färg som MDF är målat med.

En till sak värt att nämna med "platsbyggt" och "innanförliggande dörrar" är att det är mycket känsligare för att allt är rakt. I ett gammalt hus är det kanske inte optimalt då det kan röra sig över åren (även om de flesta nog stannat av i sättningar).

Ett IKEA kök hängs upp och justeras på ett ungefär, sen justerar man dörrarna så det ser hyggligt ut. Ett innanförliggande platsbyggt kök måste vägas in helt och är inte lika enkelt att efterjustera. Det finns ju luckor som har en liten läpp som täcker springan, men som inte för det är "utanpåliggande". De är nog mera förlåtande iom man inte ser spalten.

En kul sak att nämna, jag har visat kort på vårt kök för arbetskamrater, har fått kommentaren "men vilka små kyl / frys ni har". Jo, de är normalhöga, men eftersom alla andra skåp går upp i tak, och det är en dryg halvmeter mer än vad många moderna hus har så ser de korta ut.

Har man ett gammalt hus med uddamått, gillar hantverksmässig inredning och inte tänkt köpa det allra billigaste köket tycker jag absolut man ska ta in offerter på ett måttanpassat massivträkök. Min bedömning är att slutresultatet blir mycket bättre, känslan helt annan mot ett "spånskivekök" - och potentialen att underhålla och ha en lång livslängd gör att det troligen blir billigare på lång sikt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ask är hårdare än ek. Det tror jag inte någon gör stommar i men björklamell var det någon tillverkare som skrev om och björk är avsevärt hårdare än furu.
Det stämmer inte med informationen träcentrum har på sin sajt. Ek har högre värden även om skillnaderna är små. Du kanske har en bättre referens?

http://www.tracentrum.se/http-www-t...sok-nu/publikationer/traslagsinformation/ask/

http://www.tracentrum.se/http-www-t...-sok-nu/publikationer/traslagsinformation/ek/

Hårda träslag är inte immuna mot islag, men dock blir groparna lite grundare.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
BirgitS
arneri68 arneri68 skrev:
Det stämmer inte med informationen träcentrum har på sin sajt. Ek har högre värden även om skillnaderna är små. Du kanske har en bättre referens?

[länk]

[länk]

Hårda träslag är inte immuna mot islag, men dock blir groparna lite grundare.
Jag är rätt säker på att jag har läst det någonstans vid en jämförelse mellan golv men att skillnaden var liten. Jag vet inte men det beror kanske på villkoren för mätning t.ex. för golv bör väl längsytan vara intressantare än ändytan.
 
Vi gör om vårt kök och sålde vårt gamla Tibrokök.
Han som köpte vårt kök, till sonens nya hus, var snickare och jobbade med kök.
Han var från Lettland och han ville bara jobba med massivt trä så han beställde sina kök från Lettland.
När jag argumenterade över att tillbehören via Ikea var bra skrattade han bara åt mig. ;)

Pga Corona så kunde han ju inte åka fram å tillbaka som han ville vilket ställde till det för honom dock.

Hade vi inte redan påbörjat vårt Ikeakök så hade jag försökt se över ett sådant alternativ.
 
www.snek.se - kök i massiv furu, producerat i Norrland.
 
Du har Neptune Home fra England, om du er fornøyd med en blanding av heltre og finér.

De har showroom i Norge, Danmark og Tyskland.

Koster 4-5x Ikea.
 
Vilka är fördelarna med att ha ett kök i massivt trä? Massivt trä rör sig med luftfuktigheten och ska ni bygga med massiva stommar får ni se till att ha toleranser för det i luckor och lådor. Har man inte problem med att det rör sig/har rätt toleranser mellan lådor och luckor och tycker att det skapar ett levande kök så kör på det. Kan bli riktigt fint i en lantlig stil.

Om ni vill ha stommar som står sig längre än huset är stommar i al-lamell som är fanerade med det träslag ni vill ha synligt ett riktigt bra alternativ. Ska ni inte ha träet som en synlig detalj i stommar och som täcksidor är det bättre att ha laminerad al-lamell som stommar. Bör finnas gott om finsnickerier i Stockholm som kan leverera det, oftast billigare än de stora drakarna.
 
Vår köksleverantör (lokalt mindre snickeri) var väldigt skeptiska till att göra stommar i massivträ pga rörelser och hur det blir över tid mm. Vi lyckades dock övertyga dom att vi ville ha massivt i badrummet, men med viss skepsis. Al-lamell blev det i köket.

Både kök och badrum ser kanon ut efter ca 3 år.
 
Det jag själv kan konstatera att mycket av det som är gjort i massivträ är fint även om det är 50-100-150 år gammalt... Visst kan det röra sig eller spricka, men jag är inte så orolig. Det går att hyvla, såga eller limma OM det skulle vara någon del som med åldern förändrar form.

Samtidigt så har jag några gamla IKEA möbler som nog är 30 år som fortfarande håller, men det är nog pga de stått torrt och utan mekaniskt slitage.

Massivträ är väl både för känslan, hållbarheten och miljö/hälsa. Men det finns givetvis nackdelar med det också.

Det jag återigen vill betona är att jämfört med ett dyrare mellanpriskök så är steget upp till ett millimeteranpassat massivträkök inte speciellt stort kostnadsmässigt. Det passar troligen inte alla, men bor man i ett äldre hus och tänker byggnadsvård / ekologi / hållbarhet så tycker jag det absolut är något att beakta.
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Uppe i Medelpad finns ett litet snickeri med kök som specialitet. De har levererat många kök till Stockholmsområdet.
Enligt några bekanta som köpt sitt kök där, så är de mycket nöjda med leverans och kvalitet.
Se https://www.vikarbodarnassnickeri.se/
 
Vi köpte kök helt i massivträ från www.himlekok.se
Dom håller till i Varberg men vet att dom levererar även till Stockholm. Vårt kök installerade 2014 och är fortfarande i väldigt fint skick.
 
j.erkers
Oj, vad många bra tips!! Nu har jag massor att kolla på. Tack!
 
GustavN
  • Gilla
ByggareStanley
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.