JesperABC JesperABC skrev:
Hej! Ska försöka spara ner bilderna på något lämpligt vis. Får fota av dem och lägga upp till er alla som är intresserade.
Har du listar ut hur man rengör kanalerna förresten?
Mvh
Jesper
Hej
Jag vet inte hur man kan dammsuga rören de företag jag talat med svarar bara att jag måste byta hela systemet då och detta garanterar inte att kanalerna sedan är hela. Detta hus är byggt på 50-talet så hur detta ser ut under huset vet ingen.
Jag skulle vara VÄLDIGT tacksam om du kan skicka de papper du har i en fil till mig.
Mvh Ann
 
Hej!

Ber om ursäkt för att det tagit sådan tid. Barn och julen kom emellan.
Jag har fotat av alla dokument jag har. Dock är jag osäker på hur jag kan skicka dessa här. Det är ca 40 bilder.
Allt är original från Svenska Fläktfabriken, bland annats skötselråd, utbyte av komponeneter och kopplingar. Allt är säkert inte av intresse men tänkte det är likabra att allt kommer med. Det ingår några brochyrer också.
Tyvärr hamnade bilderna i lite oordning, men ni hittar nog ändå förhoppningsvis något användbart.
Alt är att ni skriver ett direktmeddelande till mig med era email-adresser så weTransferar jag över bilderna.
Mvh

Jesper
 
  • Gilla
Hilmsfm
  • Laddar…
Tror någon eftersökte skötselråd också.
 
  • En svartvit skannad sida med skötselanvisningar för en apparat från Fläktfabriken, med rubriker som Drift, Skötsel och Felökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Annzan skrev:
Hej
...Men det företag jag kopplade in påstod att då måste jag i samband med detta byta hela Termovent fläktsystemet för det går inte att återanslutas rören från fjärrvärmen annars, detta till en otroligt hög summa vilket jag inte kan betala. ...
Annzan
Det låter som rent trams i mina öron. Det företaget vet inte vad de håller på med, och vill uppenbarligen inte ha jobbet. Glöm dem.

Om ditt system också bygger på att den varma luften kommer upp längs golvlisterna så kanske de blivit igenbyggda av nya golv eller annat arbete. Om luften inte kan flöda fritt så blir det heller ingen värme.
 
Hej!
Fantastiskt att någon skriver om detta system!
Jag skulle väldigt gärna ta del av de dokument som är inscannade.

Vi bor i Uppsala i ett hus från 1960.
Själva värmen och funktionen är bra men den lever om lite för mycket, ett dovt brummande ljud.
Vi hade problem med fördelningen av värme det löstes med att dämpa luftflödet där det var för varmt.

Det verkar inte som om det finns några proffs som kan eller vill ta tag i service. De har för mycket att göra. Vi har fått en offert på att byta hela värmepaketet. Men de hade aldrig sett något liknande så jag fick lite kalla fötter.

Jag kan inget om fläktar och värme, men;-)
Hela värmepaketet med fläkt och värmebatteri borde väl gå att byte till modernt tyst och mer effektivt?!?
Det upplevs ju som ganska basic en fläkt och ett element...
/David
 
Hej! Jag har som sagt de flesta dokument. Så skicka era adresser så kan vi dela med oss av tips och idéer.
Vi hade kontakt med Bravida som tyckte att vi skulle besvara vår lågvarvsfläkt så länge vi kunde. Men att det gick att byta ut. Dock osäker på värmebatteriet, men tänker Också lite att det inte borde vara något problem att ersätta. Problemet med nya fläktar är att de nog låter en aning mer men kanske mer kraftfulla. Vår låter inte så värst mkt, inget vi tänker på. Den står mitt i huset i ett litet garderobsutrymme, den tar dock upp halva rummet :)
Dela gärna lite bilder över hur era fläktar ser ut osv. Jag skickar alla bilder till de som hör av sig.

Mvh
Jesper
 
G Greenstone skrev:
Hela värmepaketet med fläkt och värmebatteri borde väl gå att byte till modernt tyst och mer effektivt?!?
Absolut!

Tror att problemet är att det finns inget motsvarande system på marknaden, och därför inga direkt utbytbara delar, utan det blir nyprojektering & problemlösning. Det är nog normalt inte många firmor som sysslar med. Alla företag måste ju ge garantier på produkter och arbete.

Dessutom måste det till en styrning av ngt slag så att värmen blir lagom. Det är inget hightech på ngt vis, men det måste tas fram och provas ut.

En bra startpunkt är ju hur originalsystemen styrs, och den tekniska specen på fläkt och värmebatteri. Då har man sökkriterier för dessa delar, och sedan får man lösa problem allt eftersom.
 
Gammal sliten metallhuva med rost och flagnande färg över röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser huven ut hos mig.
 
Intressant!
Vår verkar vara en annan version då. Kanske nyare eller en utbytt fläkt?
 
  • Panel av värmesystem med kontrollbrytare och en röd indikeringslampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
autopeduffe
  • Laddar…
G Greenstone skrev:
[bild] Så här ser huven ut hos mig.
Hej
Det är samma som jag har i mitt hus. Tror du på att damsuga kanalerna från ditt aggregat
Och ut i golven??

mvh Ann
 
[QUOTE="Annzan, post: 3538204
Det är samma som jag har i mitt hus. Tror du på att damsuga kanalerna från ditt aggregat
Och ut i golven??

mvh Ann[/QUOTE]
Hej!
Det hade varit toppen om man kunnat lyfta värmebatteriet men det sitter rör in så jag vågar inte. Finns ingen annan lucka förutom via listerna.
Jag har kollat i vårt hus med ett endoskop från Biltema. Det såg inte så illa ut.
 
JesperABC JesperABC skrev:
Hej!

Lite sent ute, men jag har precis köpt ett hus med samma system. Huset från -57.
Vi bytte ut en gammal elpanna mkt värmeluftspump och fungerar bra. Men jag är också intresserad av lite råd från ngn som har testat sig fram. Och vad man kan göra när fläkten tilllslut lägger av?

Tex:
Rengöring av kanaler? Någon som testat detta? Står något om tryckluft.
Smörja in fläktens glidlager?
Hur man ändrar utluften och varierar den beroende på årstid mm.

Jag har dessutom, vad jag tror, kompletta manualer från 50-talet. Allt från fläktfabriken och varma golv. Till och med reklambladet, ritningar mm. OM det är av intresse för någon, som kanske kan lite mer om sånt här än vad jag kan :)
Hör av er isf så kan jag ladda upp.

Mvh
Jesper
Hej Jesper!
Vad häftigt att du har broschyren kvar. Vi har samma system med pelletspanna som värmekälla. Vi kollar just nu på möjligheterna att byta ut värmekällan till luft-vattenvärmepump. Hade varit oerhört tacksam om jag kunde få ta del av broschyren. email: holmsfm@gmail.com
Tack på förhand!
 
Vi har samma system med pelletspanna som värmekälla. Vi kollar just nu på möjligheterna att byta ut värmekällan till luft-vattenvärmepump alt bergvärme. Är det någon som har gjort detta?

Jag hittade även en blogg där man hänvisade till ett företag i Malmö (I3AHCO) som har reservdelar till detta system. Se länk nedan till bloggen.

https://www.byggahus.se/varme/fraga...tburen-golvvaerme-i-hus-fran-60-talet.191095/

mvh
S
 
Hej! Skulle vara mycket intressant att veta mer hur ni tänker med omvandlingen av systemet.
 
Redigerat:
I3aco har jag ringt och det verkar som om kompetensen inte längre finns där. Men det kanske gäller att träffa rätt på person
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.