Det är ju fel. Anger man två ord så vill man i 99% av fallen ha träffar som innehåller båda orden. Annars blir ju resultatet mindre och mindre relevant ju fler sökord man anger.
 
  • Gilla
pirx och 4 till
  • Laddar…
C
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Söker du oftast på fler än ett ord?
Problemet med ditt exempel är att det första ordet ”ghetto” och det andra ordet ”ac” anses som lika viktiga och att sökalgoritmen i för stor utsträckning behandlar din sökning som ”ghetto” OR ”ac” istället för ”ghetto” AND ”ac”.
Precis det som är problemet i det fallet.
Klart man alltsom oftast söker med mer än ett sökord. Undantaget är ju om man har något väldigt unikt och specifikt sökord. Och självklart måste vikten ligga på AND om man använder flera sökord. Om man söker på "bosch skruvdragare" t.ex. vill man ju inte ha allt om bosch plus allt om skruvdragare.

P.s. men det är inte enda prioriteringsproblemet som förekommer. I forumsök prioriteras t.ex. ofta en "substring match" högre än en ren träff. Så söker jag t.ex. på "skruv" så kan det komma träffar på "skruvdragare" med högre relevans än träffar på "skruv". Likaså prioriteras ibland (riktigt) gamla inlägg före färska.
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Det är ju fel. Anger man två ord så vill man i 99% av fallen ha träffar som innehåller båda orden. Annars blir ju resultatet mindre och mindre relevant ju fler sökord man anger.
Om båda orden finns i träffen får den högre poäng. Men då vi har gjort modiferingar som att boosta saker osv så kan det bli så att forumtrådar med ord1 i rubriken kommer före ord1+ord2 i ett inlägg. Så AND är förmodligen bättre än OR.

Vi får försöka ändra och testa helt enkelt.
 
C cpalm skrev:
Precis det som är problemet i det fallet.
Klart man alltsom oftast söker med mer än ett sökord. Undantaget är ju om man har något väldigt unikt och specifikt sökord. Och självklart måste vikten ligga på AND om man använder flera sökord. Om man söker på "bosch skruvdragare" t.ex. vill man ju inte ha allt om bosch plus allt om skruvdragare.

P.s. men det är inte enda prioriteringsproblemet som förekommer. I forumsök prioriteras t.ex. ofta en "substring match" högre än en ren träff. Så söker jag t.ex. på "skruv" så kan det komma träffar på "skruvdragare" med högre relevans än träffar på "skruv". Likaså prioriteras ibland (riktigt) gamla inlägg före färska.
Jag vet att många hardcoreanvändare vill ha sökresultatet i datumordning istället för relevansordning.

Jag skulle vilja att när man väljer ”sortera efter datum” så dyker sökresultaten upp i datumordning (idag funkar det bara nästan), och att vi då INTE visar upp en snippet för första inlägget med ett GAMMALT datum högst upp eftersom det förvirrar och får mig att tror att sorteringen ej fungerat.

Skärmdump av ett mobilforumsökresultat med omarkerade datum och forumtrådar, med röd överstrykning på text och bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag använder bara telefonen till att läsa på Byggahus. Var nog ett år sen jag öppnade datorn. Behöver jag söka på forumet finns det ett "förstoringsglas" högst upp att klicka på för sökfunktionen.
Skärmdump av Byggahus forum med markerad sökfunktionsikon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi får försöka ändra och testa helt enkelt.
Inget fel med att en träff i rubriken ger mer poäng än en träff i löptexten, men det får ju inte bli så att en träff på ett av sökorden i rubriken trumfar allt annat. (Vilket förvisso inte heller är fallet, problemet med rankingen är till synes mer komplext än så).
Men till att börja med - varför ger de två sökfunktionerna helt olika resultat?
 
Forumsöken är enklare och den kan vi inte göra så mycket åt. Av den anledningen så ligger den undangömd.

Den andra sökningen är vår egen och söker igenom hela sajten, men med det sagt så blir allt även mer komplext.
 
Tack vare att sökfunktionen är vår egen så ser vi vad folk söker på och vad som trendar, utan att varken vi eller besökarna behöver lämna ifrån sig denna information till Google.

Numera kan vi även erbjuda ”Andra söker även efter” och ”Relaterade sökningar” i sökresultatet. Vi kan även visa upp bilder.

Besökarna kan också se vad de själva sökt på tidigare.

Och vi kan till viss del puffa upp saker som vi tycker att folk borde läsa.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.