Njae, men om jag gjorde en sökning och fick träff på två trådar med 900 respektive 10 inlägg, så skulle jag börja med att titta i den korta.

Frågan är om man vill ha ett uppslagsverk, eller ett livligt forum?
 
Varför inte både och? Varför måste vi tvunget välja mellan extremer? Försök förstå att det faktiskt finns ett värde både för forumet och individen i att åtminstone göra en lättare ansats till att hitta svar eller lämpliga trådar innan man ställer en gammal fråga igen eller startar en ny tråd. Jag vet inte riktigt hur jag ska säga det så att budskapet går fram, men jag kan fortsätta försöka om du vill ;) Jag är verkligen inte ute efter något totalförbud mot nya trådar eller upprepade frågor, jag lovar!

Edit: tillägg, tar tebaks, jag tänker nog inte alls fortsätta försöka, det känns fel att upprepat försöka tala om för folk hur forumet ska nyttjas, poängen var inte att styra folk, utan mer tipsa/föreslå. Jag tror faktiskt att många inte inser hur mycket info som kan hittas med en enkel sök (och har kanske inte heller koll på hur bra Google är på att söka igenom forum), och jag tror faktiskt att en somliga trådar med upprepade frågor skräpar ner snarare än tillför välbehövd livlighet. Men det är ju bara min åsikt och nu har jag redogjort för den tydligt nog tror jag :)
 
Redigerat:
Jag förstår alldeles utmärkt. Som jag skrev så tycker jag att det är klokt att söka och jag uppskattar enkelheten i phl's datatrolleri.
Min poäng framförde jag väl tydligast i mitt inlägg #11;
ACME skrev:
Visst tog jag det till sin spets, men det mesta har ju faktiskt redan avhandlats, så om alla sökte skulle antalet inlägg kunna minska med mer än hälften. Ca 7 av 30 trådar på förstasidan i badrumsforumet innehåller något nytt...

...forumet....supersegt idag...risk för....tvärdött om flertalet sökte....
Skulle tempot minska mot hur det är idag så skulle i alla fall jag lägga ner verksamheten.
 
Mikael_L
ACME skrev:
Njae, men om jag gjorde en sökning och fick träff på två trådar med 900 respektive 10 inlägg, så skulle jag börja med att titta i den korta.

Frågan är om man vill ha ett uppslagsverk, eller ett livligt forum?
OK, nu har vi bägge dragit det till sin spets! :)

I verkligheten är det inte så svårt.

1. Har man en ren fråga, så kan man väl göra ett litet försök att hitta svaret först. Många ggr är det man hittar inte helt applicerbart på ens eget problem, då är det väl läge att starta / lyfta tråd med den vinkling man själv har.

2. När man startar en ny tråd så är en bra rubrik guld värd. Både för de som läser och därigenom svarsresponsen. Men inte minst viktigt, när man i framtiden gör ett sök, att se att "rätt" sak avhandlas i just denna tråd.

3. Pga av #2, så är det nog inte speciellt lämpligt att lyfta trådar med en avsevärt annorlunda frågeställning än den ursprungliga.

edit:
4. Startar man inte nya trådar alt lyfter, så kommer bli väldigt tydligt, t.ex. i verktygsforumet, att nyare maskiner, nya metoder och material osv inte alls omnämns någonstanns, Då har forumet dött ...

Så här tänker jag iaf. Inga pekpinnar, bara mina tankar ... :surprised:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.