OK!(y) Eller egna huvudsäkringar där man matar undercentralen kanske?
 
Ja, en trefasgrupp som avsäkras 16A i huvudcentralen (eller fasadmätarskåpet) kan mycket väl mata en undercentral via en 2.5mm kabel.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ja, huvudsäkringar får placeras där man behöver dem, t.ex precis före en huvudledning som skiljer sig i area jämfört med de matande ledningarna :) Tekniskt samma sak som en gruppsäkring, det är kabelns användning som styr ifall det kallas gruppsäkring eller huvudsäkring. En gruppledning matar inte en elcentral, det gör däremot en huvudledning.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Som jag tänkt då! :)
 
Det måste däremot vara 5x ledare, ej tillåtet att använda nolla som gemensam jord. .?
 
Nu börjar denna tråd gå väl långt OT. Femledarsystem betyder vanligen TN-S (separat N och PE). TN-S och TN-C kan ju förekomma med färre ledare, enfas TN-C med endast L och PEN t.ex.
TN-S är ett krav för gruppledningar, men valbart för huvudledningar. TN-S rekommenderas och kommer kanske att bli ett krav så småningom. Har man väl gått över till TN-S så måste man fortsätta med TN-S utefter denna ledning.

karlmb skrev:
Det måste däremot vara 5x ledare, ej tillåtet att använda nolla som gemensam jord?
Jag skulle vilja vända på det och säga att skyddsjorden används som nolla i TN-C. Skyddsjorden är viktigast och finns där alltid, nollan är faktiskt valbar. Det har även betydelse vid inkoppling som ibland kan ge lite huvudbry:
https://www.byggahus.se/forum/el/220265-fraga-om-anslutning-till-uc.html
 
OK, ursäkta kapningen.
Tack för klarläggandet, som jag tolkar det då som så att man ska fortsätta med TN-S i en befintilig byggnad som får en ny undercentral inkopplad, om centralen man matar från, själv är kopplad med TN-S. Annars kan man välja, men det kanske är smart att köra TN-S iallafall, för framtiden.
Sedan har vi ju problematiken med JFB, fast i detta fall är det tänkt att det ska sitta en separat JFB i varje central så det borde funka med 4 ledare också ur den aspekten iaf. (om ovanstånede är uppfyllt..)
 
karlmb skrev:
OK, ursäkta kapningen.
Tack för klarläggandet, som jag tolkar det då som så att man ska fortsätta med TN-S i en befintilig byggnad som får en ny undercentral inkopplad, om centralen man matar från, själv är kopplad med TN-S. Annars kan man välja, men det kanske är smart att köra TN-S iallafall, för framtiden.
Sedan har vi ju problematiken med JFB, fast i detta fall är det tänkt att det ska sitta en separat JFB i varje central så det borde funka med 4 ledare också ur den aspekten iaf. (om ovanstånede är uppfyllt..)
Svar "ja" på allt. Inklusive "det är kanske bäst att". Ja det är det.
 
Starta gärna en ny tråd.
Låt oss nu återgå till att hylla Patriks förvandling av sladdhärvor till prydligt installerade elcentraler anim_37.gif
 
O
JA nu vill vi se mer porr, kabel porr.... :D
Så sätt igång Patrik å alla ni andra bomba oss med massa porr, kabel porr menar jag... :p
 
Mikael_L
Jag måste ta tag i min sorgliga normcentral snart.

Vad finns det för tips för att få det snyggt?

Lättast att få det prydligt känns som att det är att kapa alla FK ganska precis i längd för att räcka till och sen en liten snygg böj in i säkringen.
Men det innebär samtidigt att ommöblering av grupperna blir i realiteten ganska omöjligt, då ledningarna kommer bli för korta både här och där.

Så jag är kluven till att korta av till perfekt längd. Men annars känns det nästan oundvikligt att det blir kabelhärvan från helvetet bakom DIN-skenorna. :(
 
Mikael_L skrev:
Vad finns det för tips för att få det snyggt?
PM till Patrik_Hed kanske. :D
 
Man behöver inte klippa trådarna helt perfekt, men genom att göra en grundlig planering innan man börjar koppla så behöver man sällan fördela om efteråt.
Så det är ett tips. Börja med att skriva ner vilka grupper som finns, sedan skriv en gruppförteckning där man skriver in L1, L2 och L3 på varje rad och på så sätt kan fördela ut lasterna jämnt över faserna.
Därefter är det bara att börja lägga in i centralen efter den listan.

//Patrik
 
Mikael_L
... och kapa så kort man tycker det ska vara för att bli snyggt, utan tanke på att behöva kunna lägga om?
(obs, frågetecken ... ;))
 
Nej, inte nödvändigtvis. Nolla och jord kan man behöva klippa rätt så exakt, men fasledarna kan man mata ner en del bakom säkringarna och sedan vika upp och ner i säkringarna.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.