Varför inte fråga elektrikern som skall göra jobbet?
 
F FBZ skrev:
Ang 10 kW ur dosan vid taket. Jag hoppas verkligen att det går. Jag vet inte vad det är för dosa.
Öh, dosan i sig har ingen märkström sorry. Jag tänkte mer på om denna dosa ingick i en vanlig belysningsgrupp.
F FBZ skrev:
Ja jag har befintliga dosor i taket som den förra elektrikern satte i förebyggande syfte när vinrenoverade badrummet eftersom vi sa att det skulle bli en bastu där.
Ja då så. Då har dosan förhoppningsvis en egen matning med 5G2,5 direkt från centralen. Finns det även trådar idragna? Annars hade man kunna dra FK obruten från centralen till anslutningsdosan vid aggregatet. Det är ju inte för sent för att undvika en skarv. Det beror också på aggregatets märkeffekt. Det finns tre st angivna i bruxet, om det är inställbart eller om det handlar om olika modeller. 1.5 mm² och 10 A räcker till drygt 6 kW.
F FBZ skrev:
Ang övergång från infälld dosa till kabel, det är inte tillåtet med typ en sådan som på bifogad bild som jag hittade bland mina elprylar? Eller sätta en likadan anslutningsdosa som till aggregatet? Alltså om jag drar EXQ.
Jag ser inte vad du har för slags övergång på bild. Det ser ut som att slangen slutar precis utanför dosan? Det går om du drar kabel i slangen, inte FK, då måste det vara mer tätt så att slangen sticker in i dosan. Ännu bättre vore att karva bort dosan och skarva ihop slangarna. En anslutningsdosa där uppe skulle funka om du drar kabel, om det nu finns infällda sådana som passar i kopplingsdosor, det vet jag inte.
F FBZ skrev:
För att förtydliga ang anslutningsdosa nere vid aggregatet, den monteras alltså i en vanlig infälld dosa som jag drar rören till? Och sen kopplar jag från EXQ till kabel enligt aggregatets föreskrift i den dosan?
Japp. Och du kan alltså mata dosan med antingen FK eller EXQ från kopplingsdosan vid taket.
 
Jo det hade ju varit lämpligt men jag hann inte få till ett möte innan julen och tänkte passa på att bygga under ledigheten.

R Robert-san01 skrev:
Varför inte fråga elektrikern som skall göra jobbet?
 
F FBZ skrev:
Jo det hade ju varit lämpligt men jag hann inte få till ett möte innan julen och tänkte passa på att bygga under ledigheten.
Du måste ändå ha dens godkännande för att få dra rör osv. Utan det riskerar du att få riva allt så den kan göra om.
 
Jag missade att skicka bilden. Sorry. Bifogar den nu.

Jag kollar med elektrikern om han kan dra EXQ hela vägen från centralen. Det är kanske främst då locket på bilden skulle kunna funka.

Jag kollar om anslutningsdosa finns för infälld dosa. Bara rören och dosorna blir rätt nu så ordnar sig resten sen.

Som sagt, stort tack!

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Öh, dosan i sig har ingen märkström sorry. Jag tänkte mer på om denna dosa ingick i en vanlig belysningsgrupp.

Ja då så. Då har dosan förhoppningsvis en egen matning med 5G2,5 direkt från centralen. Finns det även trådar idragna? Annars hade man kunna dra FK obruten från centralen till anslutningsdosan vid aggregatet. Det är ju inte för sent för att undvika en skarv. Det beror också på aggregatets märkeffekt. Det finns tre st angivna i bruxet, om det är inställbart eller om det handlar om olika modeller. 1.5 mm² och 10 A räcker till drygt 6 kW.

Jag ser inte vad du har för slags övergång på bild. Det ser ut som att slangen slutar precis utanför dosan? Det går om du drar kabel i slangen, inte FK, då måste det vara mer tätt så att slangen sticker in i dosan. Ännu bättre vore att karva bort dosan och skarva ihop slangarna. En anslutningsdosa där uppe skulle funka om du drar kabel, om det nu finns infällda sådana som passar i kopplingsdosor, det vet jag inte.

Japp. Och du kan alltså mata dosan med antingen FK eller EXQ från kopplingsdosan vid taket.
 
  • Hand håller ett vitt plastlock för elektrisk dosa i en rörig förrådsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ok. Ja det vore förstås lite synd. Jag drar rör och kortlar och tar lite bilder så kanske han kan godkänna på sms. Tack för påpekandet.

R Robert-san01 skrev:
Du måste ändå ha dens godkännande för att få dra rör osv. Utan det riskerar du att få riva allt så den kan göra om.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.