Har en gräslig våtrumptapet i badrummet som jag tänkt snygga till genom att måla den som andra trådar tagit upp. Eller finns det någon helt slät väv för våtrum om jag väljer att riva ner hela tapeten?

Men jag har några funderingar.
Har rörgenomföringar i en vägg som inte är täta. Finns det någon lämplig manschett jag kan montera genom att trä dem över ballofixventilerna? Ska byta till kromade rör efter ventilerna.
P1020564.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderar på att regla upp och sänka taket för att kunna fälla in led-spottar.
Hur ska jag då göra med våtrumstapeten närmast taket, ta bort den översta biten eller bara sätta plåtreglar över den och den dan jag ska ta bort tapeten får jag skära av den längs det nya sänkta taket?
P1020562.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand!
 
Hej Melpho,
jag försöker linda in det här, men alla kanske inte tycker att just tapeten är det värsta i ditt badrum.
Därför är det lite glest med svar.

Titta lite här vad man kan göra vid gamla våtrumstapeter:
https://www.google.se/search?q=måla+våtrumstapet

Vad är årgången, 1950 - 60 tal, med en snabb renovering i form av nya mattor på 1980 talet?
Kanske det helt enkelt är dags att ta ett "helhetsgrepp"?

Bostadsrätt? Finns inte begreppet "reparationsfond" längre?

Skulle dock vara intressant att se hur det ser ut där du inte har riktat kameran.
Att det är en ful lucka och lite rör under handfatet syns ju knappt om man står upp och stör väl egentligen ingen.
 
Hej, tack för svar. Har sökt och läst så det blir nog till att måla väggarna med våtrumsfärg efter grundlig tvätt+lätt slip+t-röd.
Funderar på att göra samma sak med mattan på golvet som är i bra skick men ser trist ut.

Badrummet är byggt -75 och har blivit längre någon gång före -90 med skarvad matta+tapet.

Rep.fond finns ej.

Att bara byta porslin och skåp känns trist när ytorna ser trista ut.
Rören är trist målade och rörgenomföringen måste åtgärdas.
Kan lägga upp ny bild ikväll.
Funderar också på att sätta in ett fönster ovanför dörren för att få in dagsljus från angränsande rum. Dörren ska jag byta ut till en massiv dörr som är smalare för att få det tystare till sovrummet bredvid.
 
Så ser badrummet ut mer överskådligt.
Inte särskilt roligt kan jag säga så därför vill jag göra något åt det utan att behöva lägga in ny matta eller byta tapet på väggen. Har begränsad budget pga andra stora utgifter under året.
Nytt porslin och fräschare skåp/möbler skulle göra mycket men vill som sagt inte gärna byta ut det och låta golv+vägg vara som de är nu.

Tycker det borde gå att måla golvmattan med en slitstark golvfärg så det håller sig snyggt några år tills stora renoveringen. Taket vill jag sänka för att kunna få in spottar och därmed bättre belysning än idag.
Vad tror ni om att sätta in ett frostat fönster mot sovrummet för att kunna få in dagsljus till badrummet som helt saknar fönster?
P1020586.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till vänster om toan finns dörr mot liten hall vid vardagsrummet.
P1020587.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna dörr till sovrummet tänkte jag byta ut mot en massiv 70-dörr och flytta den ca 10 cm till vänster för att få ca 30 cm utrymme för skåp mot väggen till höger.
Ev sätta in ett fönster i vänstra väggen. Ska ändå öppna upp den väggen från sovrummet för att kunna isolera den och sätta osb-skiva + gips för att få en massivare och mer ljudisolerad vägg.
 
Redigerat:
Hej Melpho,

modigt av dig att lägga ut dessa bilder.
Perfekt illustration till "Livet i en grottekvarn". (y)

Jag kan tänka mig att det är lite så det känns.

Som jag ser det (jag kan mycket väl ha fel, då är det bara att ge igen),
så är det egentligen inte väggmattan som är problemet.

Ni har ju så in i he****te mycket grejer som belastar varje horisontell yta,
så det går väl knappt att vända sig om där inne utan att det rasar ner burkar och flaskor i golvet.

Och det gör att det ser så tröstlöst ut.

Några tips:
1.
Samla ihop alla badankor, lämpligen i spannen under handfatet. En flinande anknäbb är det sista man vill se när man skall tvätta sig och göra sig fin till nattens äventyr.
2.
Öppna de två skåpen och rensa ut alla gamla flaskor, burkar, hårklämmor, tandborstar, vårtmedel osv.
Finns återvinning för sådant. Ta även bort alla flaskor och ankor som står på handfatet.
3.
Flytta det som ni använder, och som nu står framme överallt ovanpå skåpen,
in i skåpen. Där finns plats nog för toalettgrejer för en fyrabarnsfamilj.
4.
Flytta ner handdukarna vid handfatet så de hänger i nivå med handfatet,
och döljer den fula väggluckan.



Har du hängt med så här långt,
så kan du ta ett par steg tillbaka, och se om ni inte har kommit en bit på vägen.

Väggmattan är egentligen ganska snygg. Jag har något liknande i mitt två år gamla hus :)

PS
Av ren nyfikenhet: Hur många barn är det i familjen? (med tanke på antalet badankor)
 
Tack för tipsen.
1. Någon i familjen vill bestämt ha ankorna framme.
2. Skåpen är sambons lager, finns inget där som jag kan rensa ut tyvärr.
3. Behöver ett till skåp för det, eller ett större.
4. Handdukarna döljer i dagsläget 8 hål ovanför handfatet. Det är delvis pga alla hål på olika ställen som jag vill måla väggen. Dessutom kommer jag ändå behöva måla när jag byter ut ena dörren till en smalare och flyttar den i sidled.

Jag är säker på att din två år nya matta är mycket snyggare än min 32 år inte lika nya matta är :)

Antal barn: 0, antal vuxna barn; 1 (sambon) :)
 
Ajajaj Mellfo, då är det värre än jag trodde.

Men det stärker i alla fall i någon mån min uppfattning att det inte är väggmattan som är problemet.

För att ge dig lite tröst lägger jag in en liten bild på mattan som jag har i badrum, toalett och tvättstuga.
Du har det väl knappast värre (utom i din fantasi då).

P1020024 (Small).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En komod istället för handfatet döljer rören och ger mer lagringsytrymme där fula grejer kan finnas. runt 1200:-
En ny Ifö holk kostar runt 1600:- på de tyska byggvaruhusen i sverige, kombinerat med en exentermuff om plats finns så får komoden plats med.

Måla väggarna brukar gå bra, men golvet är det värre med. Det slits otroligt lätt.
En strategiskt placerad matta brukar lätta upp. Duschar man i badkaret med drapperiet i badkaret och 1a torkar sig där så slipper värsta fukten på golvet.

Ny belysning ovanför speglen kostar en 500:- rätt billigt.
Nedregling av taket med 45mm och ledspotar kostar väl runt 3-4000:-. (man kapar bara våtrumsmattan med en mattkniv med en regel som stöd så slipper man den biten)
 
Kolla in denna tråden för bra tips, kila sen ut och köp lite våtrumsfärg omedelbums. Ingen kommer gråta över den där hemska tapeten. ;)
Både väggar och golv går alltså att måla med jättebra resultat.
 
Tack för era tips. Blir att sätta igång i mellandagarna med att byta ut den gamla dörren och regla lite i vägg och tak. Sen måla väggar och golvet, in med ny kommod och ny toa, ny belysning vid spegel och så led-spottar i taket, då lär det bli stor skillnad.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Sålänge golvet och väggytorna närmst duschen är i bra skick så klarar man sig länge på en ytrenovering.
Vi har ju haft flera fina trådslut på detta ämnet sista tiden här.
 
Ja skicket på mattan är rätt bra. Bara några fula hål på några ställen som ju försvinner om jag målar. Har badkar så golvet utsätts inte alltför hårt av vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.