tommib tommib skrev:
Ouch.... Gissar på den till vridbrytaren och fullständig avsaknad av yrkesstolthet.
Fast den installationen har inte en yrkesman gjort Tommi. TC... och kolla böjen. :)
 
Min gissning är den till vänster som går in i brytaren
 
Den till vänster är från när elen drogs in i huset. Det gjordes inte av elektriker. Den till höger har jag precis satt dit med lettiklammer. Jag kan nog lära mig att få kabeln ännu rakare. @tommib har rätt. Vridströmbrytaren med ekk är det enda i bilden som en elektriker installerat.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Den till vänster är från när elen drogs in i huset. Det gjordes inte av elektriker. Den till höger har jag precis satt dit med lettiklammer. Jag kan nog lära mig att få kabeln ännu rakare. @tommib har rätt. Vridströmbrytaren med ekk är det enda i bilden som en elektriker installerat.
Det såg inget vidare ut med installationen av vridbrytaren.
Sikta på cc 20cm när du klammar. Du kan efteråt knacka försiktigt med en hammare på kabeln för att få in den mot fodret.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Nu har jag fortsatt en bit. Så här såg det ut till att börja med.
Gammaldags kök med elspis, hyllor med burkar och kryddor, och spismatningstrådar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kökshörna med blå väggar och hängande köksredskap, gammal spismatning, perilexuttag och strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ner under golvet med kabeln.
Eluttag och strömbrytare nära golv, med olika kablar anslutna, mot bakgrund av blå vägg och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kabeldragning under ett golv med synliga rör och elledningar bland stenar och reglar i en husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt uttag och strömbrytare. På bilden används gamla spismatningen för sista gången.
Gammalt kök med spis, öppen spisk, elinstallationer och hyllor med burkar och köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att perilexuttaget saknar nolla vet jag först nu. Det är monterat av en elektriker för drygt 10 år sedan. Jag är också frågande till vilken funktion torixarna fyller där. De skarvar på 1 dm fk som går in i anslutningarna på uttaget.
Öppet eluttag med anslutna kablar och rörledningar, redo för anslutning av spis, i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya spismatningen på plats. Nästa gång jag åker dit blir det mer fogmassa och målning.
Kökshyllor med livsmedel och köksartiklar ovanför en vit spis, ny elinstallation syns med kablar och uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
Jag tror att perlixdosorna levereras färdiga med en stump kabel till varje anslutning :)
 
J JohanLun skrev:
våra "originalkulo" sitter (satt, nästan all är borta nu) med små smäckra metallklammer och långa kullerspårskruv (genom puts på trävägg) - detta blir ganska snyggt om man gillar "gammal stil" - men frågan är om det går att få tag på sådana nya...

Jag har sparat dessa klammer då de är de enda jag tycker funkar bra i våra putsade tak, vågar inte slå i letti där och få taket i huvudet... :)
JR klammer kanske du menar
Två JR-klammer i metall upplagda sida vid sida på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De finns att köpa även idag.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag tror att perlixdosorna levereras färdiga med en stump kabel till varje anslutning :)
Japp den typen av perilex levereras med korta FK ledare och det är kabelskor mot själva uttaget på de "stumparna".
man brukar använda den typen av uttag vid rot-arbeten.
Kallas ibland för perilex ROT uttag fast den heter väl perilex sockeldosa.
Passar ibland att montera över gamla gjutjärnsanslutningsdosor.
Då brukar medlevererade kablar räcka att koppla in i de gamla porslinsplintarna. alt. använda nya kopplingsklämmor i bakomvarande dosa eller i utrymmet i nya uttaget.

samt att uttaget kan vändas så uttaget kommer lite längre ner ifall stickproppen tar i spisen när spisen skjuts in på plats.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Ok. Jag tog bort stumparna och anslöt kabeln direkt i klämmorna i stället. Och nu även nolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.