blackarrow blackarrow skrev:
Såhär?
[bild]
Fast med en vit fiberpatch isf svart.
Ja, precis så tänkte jag. Sedan ett skåp (IKEA?) runt om för att dölja allt.
 
S Stego1 skrev:
En klart godkänd lösning som inte är alltför komplicerad. Samlat och hyfsat estetiskt.
Sen kan man inte borra hur som helst, eller kanske inte alls, ovanför elcentralen för del ligger VP-rör med el i väggen...men det borde gå att lösa. En mediafördelare är ingen tung låda.
 
Dubbelhäftade tejp av bra kvalité räcker för bredbandet.
 
Tål att upprepas. Flytta det som går gällande bredbandet till ovanför gruppcentralen. Köp typ Ikea väggskåpsstomme med enkel vit lucka. Kapa ner djupet så att den täcker prylarna och fäst upp med vinkeljärn på sidorna (för att inte riskera borra i kablar).
Gör inte eljobb själv då jag tror du inte vet. Ta inte dit elektriker då de lär bli svindyrt. Bygg in istället. Ytorna i skåpet som blir över kan du ju använda som nyckelskåp
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
T
Köp en lång fiberpatchkabel och flytta CPEn dit datapatchkabeln går. Lägg den i listen där patchkabeln går. Då kan du ta bort vägguttaget.
Det som blir kvar elcentralen och den mindre "gråa" lådan där fiber går in.
 
  • Gilla
zapy och 1 till
  • Laddar…
J
Gör som Blackarrow/Roffe och Techchad m fl föreslår, antingen en kort patch över till centralen, eller längre, hela vägen bort till routern. Är ingen risk att skada inkommande fiber eftersom du har ett separat uttag. Är du normalhändig kan du köpa folierad hyllplan på jula etc att såga till och limma ihop. Jag dolde dotterns enormt fula elcentral på det viset. Hörn av ett rum med en vit hyllenhet och lådbyrå som döljer en elcentral, intill ett fönster och en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
RoffeJ
  • Laddar…
O
M Mr.Eks skrev:
Har någon något bra förslag på hur jag kan göra för att få ett snyggt slutresultat som är så diskret som möjligt? Hur hade ni gjort?
Jag hade helt enkelt dragit ut fibern ur väggen, skarvat den och dragit in den direkt ovanför dörrfodret. Kapslingen hade jag bytt till någon större. Antingen en combicentral eller en minst 3x13. Då hade mediaommvandlaren fått plats centralen...

Nu råkar jag vara både elektriker och nätverksnisse och har egen fibersvets. Men jag ville bara säga vad JAG skulle gjort...
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
T
O Omersub skrev:
Jag hade helt enkelt dragit ut fibern ur väggen, skarvat den och dragit in den direkt ovanför dörrfodret. Kapslingen hade jag bytt till någon större. Antingen en combicentral eller en minst 3x13. Då hade mediaommvandlaren fått plats centralen...

Nu råkar jag vara både elektriker och nätverksnisse och har egen fibersvets. Men jag ville bara säga vad JAG skulle gjort...
Hur menar du nu?
 
O Omersub skrev:
Jag hade helt enkelt dragit ut fibern ur väggen, skarvat den och dragit in den direkt ovanför dörrfodret. Kapslingen hade jag bytt till någon större. Antingen en combicentral eller en minst 3x13. Då hade mediaommvandlaren fått plats centralen...

Nu råkar jag vara både elektriker och nätverksnisse och har egen fibersvets. Men jag ville bara säga vad JAG skulle gjort...
Då hade du bara fått en skarvbox istället för ett fiberuttag.
En längre patch verkar smidigare, då görs ingen åverkan på bef installation heller.
 
O
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Då hade du bara fått en skarvbox istället för ett fiberuttag.
En längre patch verkar smidigare, då görs ingen åverkan på bef installation heller.
Ingen box... Jag hade skarvat fibern i listen på utsidan. Det finns tunna fiberkablar som ser exakt ut som de gamla 2-ledade telekablarna. Den hade synts från dörrfodret till centralen, näst intill osynlig... Vill man göra överkurs på det då kan man spåra in ett rör den korta biten...
 
  • Gilla
zapy
  • Laddar…
O Omersub skrev:
Ingen box... Jag hade skarvat fibern i listen på utsidan. Det finns tunna fiberkablar som ser exakt ut som de gamla 2-ledade telekablarna. Den hade synts från dörrfodret till centralen, näst intill osynlig... Vill man göra överkurs på det då kan man spåra in ett rör den korta biten...
Då hoppas jag att du inte jobbar med fiberinstallationer om du gör en sån fulskarv utan att skämmas.....
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
O
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Då hoppas jag att du inte jobbar med fiberinstallationer om du gör en sån fulskarv utan att skämmas.....
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Då hoppas jag att du inte jobbar med fiberinstallationer om du gör en sån fulskarv utan att skämmas.....
Om det vore min lägenhet:
Vem ska bo där, fiberinstallatören eller jag? Vem ska se skiten varje dag?
Näe, jag hade struntat fullkomligt i vad de hade tyckt om det. Min lösning hade både fungerat och varit snygg.
 
O Omersub skrev:
Om det vore min lägenhet:
Vem ska bo där, fiberinstallatören eller jag? Vem ska se skiten varje dag?
Näe, jag hade struntat fullkomligt i vad de hade tyckt om det. Min lösning hade både fungerat och varit snygg.
Hoppas du inte är certifierad fibertekniker....hade du ändå bemödat dig med att sätta en skarvbox på utsidan, men att lämna en fulskarv i en kabellist i ett trapphus.....
 
T
O Omersub skrev:
Om det vore min lägenhet:
Vem ska bo där, fiberinstallatören eller jag? Vem ska se skiten varje dag?
Näe, jag hade struntat fullkomligt i vad de hade tyckt om det. Min lösning hade både fungerat och varit snygg.
Är fortfarande inte med på hur du kommer till dörrfodret "osynligt"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.