EDIT: det ska stå väggskåp, inte bänkskåp. Ovanför diskbänken alltså!

Tja!

Här är bild på IKEAS svarta "Hopen" som är okej, men i finns bara i fel färg. Vill istället ha silver eller vit. Om möjligt önskar jag gärna en "tunnare" spotlightvariant också. Finns inte i IKEAS sortimen men kanske någon modell i någon annan affär?
72412_PE188172_S3.jpg

Någon som har tips?

Mvh Alexander
 
Finns en uppsjö.

Ex. Hide a light, finns dels i nätbutiker, men också på bättre byggmarknader, Där brukar man även finna liknande från beslag o design.

I rubriken skrev du infällda, men på bilden är det en som verkar avsedd att monteras "utvändigt".

Om du skall ha infällda i ex en täcksiva så tänk på värmen, det finns mini avstånd till brännbart uppåt som man måste hålla.
Förtydliga gärna.
 
Okej, ja jag menar hyfsat infälld i täckskivan som jag sätter under väggskåpet så att spotlighten inte skall sticka ut så mycket eller helst inte alls. KVIK har jag sett säljer sina skåp med infällda spotlights om man vill:

Se bild:
Trekoekkenvaske.jpg

Men nu vill jag försöka hitta något motsvarande i någon butik...

För övrigt verkar Hide-a-light vara LED och jag är mer ute efter ljus från spotlight med halogenlampa. Tack.
 
Hide-a-lite här har du ju en del att välja på. Elbutik.se har jag goda erfarenheter av att beställa ifrån.
 
Jag funderade länge och väl på hur jag skulle göra med spots i mitt kök.
Till slut köpte jag såna här och skärde ut hål i min täcksida under överskåpen, och fräste ut hål i mina öppna hyllor så att de fick plats:
322650_2651_8555_8556_X_2006-07-04_072654_872.jpg

Det är bra mycket smidigare och ha inbyggda transformatorer och bara ha en elledning till dem.

/ Fredrik
 
fresve skrev:
Jag funderade länge och väl på hur jag skulle göra med spots i mitt kök.
Till slut köpte jag såna här och skärde ut hål i min täcksida under överskåpen, och fräste ut hål i mina öppna hyllor så att de fick plats:
[bild]

Det är bra mycket smidigare och ha inbyggda transformatorer och bara ha en elledning till dem.

/ Fredrik
Vettig lösning! Hur djupa är armaturerna? Var finns dom att köpa? Pris? :rolleyes:
 
Det ser ut som IKEA:s N ITTON har sett liknande armaturer på andra ställen också (Kanske Elbutik.se)

/Håkan
P.S
Verkar som om IKEA inte har NITTON kvar i sortimentet :( endast uttagen som hör till.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10115779
D.S
 
Nej usch, det är inte IKEA:s , de är väldig klumpiga, fula och dyra har jag för mig när jag tittade på dem. .
Jag köpte just dessa hos Clas Ohlson, men de finns i vartenda byggvaruhus i princip. Kostar ca 300 kr st, lite olika beroende på hur många spots det är i. De är ca 20 mm djupa, lite mer än vår täcksida, men det gör inget. I våra öppna hyllor var de tunnare än hyllan.

I de öppna hyllorna har jag monterat dem med värmpistol-lim. det håller fortfarande iaf. Trillar de ner så får jag dra en skruv genom hyllan.

/ Fredrik
 
Äh, jag köpte IKEAS och det blev väl rätt snyggt ändå, eller vad tycker ni?
 
  • spotsen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
strobe skrev:
Äh, jag köpte IKEAS och det blev väl rätt snyggt ändå, eller vad tycker ni?
Jodå, det blev riktigt snyggt!

Trevlig mosaik har du också, har sett den lite här och var, senast på McDonald´s i Svedala.
 
Jepp, det är mosaikens Rolls Royce: Bizazza

McDonalds och Espresso House har bland andra detta i många av sina restauranger/cafeer.
 
T
strobe skrev:
Jepp, det är mosaikens Rolls Royce: Bizazza

McDonalds och Espresso House har bland andra detta i många av sina restauranger/cafeer.
Ett utställningskök på Ikea i Älmhult också : )
 
tank77 skrev:
Ett utställningskök på Ikea i Älmhult också : )
och standard på alla Mc Donalds....... men de e ju gott med gyllene måsen
 
Blev ju bra det där strobe :)
Är i det stadiet där jag kollar efter lite bänkbelysning nu jag med och är även jag inne på infällda spots. Tänkte kolla om det är nån som har hunnit fabricera nåt sånt under de här 3 månaderna som gått sen senaste inlägget. Vill passa på och fråga om vilken styrka man bör ha på ljuskällorna, ska man satsa på 10 eller 20w.

Fredrik
 
jag har nyligen valt 20W spottar, dimmat glas från designlight. Köpte de från elbutik.se för under 80 kr st. Dessa kommer monteras på 40 cm avstånd, och självklart dimmbara. Fördelen med dessa är att de endast bygger 12 mm. För 20W tillkommer dock ca 5 mm avstånd till brännbart, men det är ju enkelt fixat.

Min elektriker rekommmenderade starkt 20W:are, då jag var först hade tänkt 10W. Han sa också att man kan köra med 10W lampor i 20W armaturer, så håller de längre (om jag förstod honom rätt).

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.