Vet inte hur era larm fungerar men vårt (Bosch) är så att om skalskyddet är på och jag öppnar dörren så ligger den vanliga 60 sek ut/ingångsfördröjningen på även där så då piper det bara från larmpanelen och då har jag ju en minut på mig att larma av på panelen som sitter 10 cm vid dörren. Så då hinner jag utan falsklarm om inte hunden är otroligt kissnödig ;) Men det är klart, Försöker jag släppa ut en hund genom en balkongdörr så blir det liv i luckan
 
Jag har valt att inte ha ingångfördröjning i hemmaläge eftersom jag varit med om att ytterdörren brutits upp då vi varit hemma.
 
På mitt DSC kan man larma i hemmaläge antingen med ingångsfördröjning (utgångsfördröjning ::) ) eller utan. Öppnar någon min dörr på natten så vill jag att larmet går direkt, risken för falsklarm när någon går ut på morgonen är mest en vanesak (efter att ha dragit det 4 ggr när sambon sover så är man noggrann) :p
 
Har också DSC.

Egentligen vore det ideala om larmet i hemmaläge självt kunde skilja mellan att nån försöker ta sig in och att vi vill ut.
 
De här om bumping... Visst det funkar på många av våra svenska lås. Dock mer eller mindre svårt. Vilka lås som går tänker jag inte gå in på, men vi har provat några av dom vanligaste med istort sett negativt resultat. Dock är det flera Faktorer som spelar in. Som väl är så har våra vanligaste lås hårda fjädrar som effektivt försvårar bumping.

Men absolut bästa kombination för motverka klåfingriga är ett Assa 2000 lås samt ett 9-tillhållarlås som extralås.

Sen kan jag säga det att de för ca 1-1,5 år sen förekom flertalet inbrott där låsen borrades och de boende låg och sov undertiden.
Dessa inbrott gjorde att klassningsnivån för godkännt lås höjdes, vilket betyder att Alla Nya lås som utvecklas måste ha borrskydd för att kunna klara nivån för godkänt lås.
Assa 2002 låsen har detta som tillbehör form av en härdad plåt.
Fas 309 Evo levererar som standard med en extra härdad plåt.
 
frohike skrev:
Sen kan jag säga det att de för ca 1-1,5 år sen förekom flertalet inbrott där låsen borrades och de boende låg och sov undertiden.
Dessa inbrott gjorde att klassningsnivån för godkännt lås höjdes, vilket betyder att Alla Nya lås som utvecklas måste ha borrskydd för att kunna klara nivån för godkänt lås.
Assa 2002 låsen har detta som tillbehör form av en härdad plåt.
Fas 309 Evo levererar som standard med en extra härdad plåt.
Ser att det finns borrskyddsplåt som tillbehör till Assa 2000 också. Plåten ligger alltså som skydd över låskistan så att man inte kan borra i den. Vad jag förstår har vissa dörrar även inbyggt borrskydd vilket gör att man inte behöver någon skyddsplåt.

Men visst finns ytterligare ett sätt - man borrar ett hål rakt in i själva cylindern, varefter man skruvar in en kraftig skruv och rycker loss hela cylindern, varvid man kan vrida upp låset med en skruvmejsel. Eller fungerar inte det på Assa-låsen?
 
Plåten ligger mellan kista och dörr. En del säkerhetsdörrar har härdade plåtar Men får säga att dom har haft såpass dålig passform att dom inte har gjort den nytta som krävdes. Men somsakt, en lekman med vanliga borr går bet på borrskydd men kommer du med rätt typ av borr så hjälper inte ens en härdad plåt.

En godkänd assa cylinder har märkningen SCD på framsidan vilket betyder att den är byggd efter en fastslagen standard på vart och hur många härdade stift som skall finnas. Kan väll säga att innan du har fått ett hål djupt nog för att få i en skruv i kärnan så har du säkerligen kvaddat 4-5 borr och dessutom ägnat en bra stund till att plocka ut avbrutna borr ur hålet. Så nej din ide med skruv likt gamla billås är att glömma då du kommer att sabbotera mer än bara låset.

De man gör med att välja säkrare produkter är att man köper tid. Tid är något tjuven 99 fall av 100 inte har.
Kommer man därimot med rätt verktyg och kunskap finns det inget som stoppar en. Allt går att öppna, tar bara mer eller mindre tid, som jag brukar säga.
Jag har själv inte gått bet på nått lås jag har provat enu å jag har långt ifrån provat att öppna alla lås.


Inte för att skryta men som exempel. En vanlig dörr som större delen av alla har tar beroende på hur brått man har runt 2-5 min. Men mitt rekord är under 30 sec utan en skada på dörren.

Tjuvens favoritverktyg är kofot eller mejsel model stor.


 
Tack för info!

Vad tycker du om 3-punktslås med hakreglar, som Fix 2000, är det värt några extra kronor?
http://www.fix.se/produkter/fler-p_las/3p_las_2000.htm

Hur fort kan man få upp en dörr med Fix 2000 (Assa SCD cylinder) och bakkantstift? Klarar du det med mejsel och kofot?

Och om vi går tillbaka till vad tråden handlade om från början; vad anser du om larm?
 
Detta du skriver om härdade stift och spec borr för att borra sönder cylindern känner jag inte alls igen. Bli nu inte oroliga för det jag skriver jag är ingen inbrottstjuv och har bara borrat upp 2 dörrar i mitt snart 40 åriga liv. Men dessa 2 va nog gjorda på totalt 5 minuter utan någon förkunskap. Visst det första va ett riktigt gammalt ASSA som jag va igenom på 1 minut. Det andra va väll ca 6 år sedan ett ABLOY av då nytt snitt som tog lite längre tid då borrmaskinen jag hade strulade och lås mekanismen trögade i dörren. Jag hoppas att de har bättrat sig sedan dess. ::)
Jag lovar att chefen tittade konstigt på mig när jag hämtade den sladdlösa stora Hilitin och åkte ut där dörren gått i baklås. :cool:
 
Ett gammat Assalås tar du med ett gem om man säger så, inte bokstavligen men du förstår säkerheten på dessa. Vad för abloylås du menar vet jag ej då de finns en stor mängd olika även där. Men en normal Godkänd Cylinder borrar du inte med ett vanligt borr på 5 min bara sådär . Gör man det så är det förmodigen felbyggt från början. Kan väll säga att jag i ytters få fall borrar cylindern överhuvudtaget då de oftast innebär mer jobb än vad som behövs för att lösa uppgiften. Men jag säkerheten förbättras ständigt. Det här med härdad borrskyddsplåt kom för något år sen bara.

Och jag har även sett resultatet efter när någon har gett sig på att försöka borra en cyl på det sätt som alla tror man skall göra.  ;D



Men för att återgå till larm. Tomtebo du skrev att du önskade att man skulle kunna skilja på ingång å utgång. Det är inget som är en lätt uppgift, då du behöver någon som triggar just ingång eller utgång. Något som vanligtvis Magnetkontakten på ingångsdörren sköter om. Ett sätt som jag kom att tänka på är att ha isåfall magnet på dörren och en tyckkänslig matta innanför dörren. Så har du ex skalskyddet igång och dörren öppnas så går larmet, men går du på matten först innan dörren öppnas så har du fördröjning.

Och på din fråga om Fix 2000. I en högt klassad säkerhetsdörr finns detta lås mer eller mindre som standard. Och dessa dörrar bryter du inte upp bara sådär.. det är tillåmed så brandkåren börjar få de tufft med dessa typer av låsningar..

 

Nu vet jag inte om denna funktion finns på vanliga hemlarm, men lite mer avancerade larm har möjlighet att tillåta utpassage genom att man tillåter att sensorer triggar om det sker i rätt ordning. Isf räcker det kanske med att man programmerar larmet så att det under nattetid är OK att öppna ytterdörren om IR deckaren i hallen har triggat den senaste minuet eller liknande.

- Micke
 
Har blivit rekomenderat ett Galaxy (http://www.safetyline.se) men lutar nog att installera IHC i huset och satsa på deras larm.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.