Jag söker tips på snygga, designade, larmsystem.

Vi håller just på att bli klara med totalrenovering av kåken och kommer nu till installation av larm (det gammla var paj och är nu utrivet). Det finns en hel massa trådlösa larm på marknaden och de är säkert bra, men... de är så otroligt fult designade (enl. mig i alla fall...smaken är ju som Korea...delad). Det är framför allt de knappsatser som ska monteras i anslutning till ytterdörrarna för att aktivera/avaktivera larmen som inte faller på läppen: vita och plastiga, layouten påminner om 80-tals Doro-telefoner. Det stora flertalet har dessutom en plastig lucka som skall öppnas varje gång man ska slå på/av systemet (alt. lämnas öppen eller plockas bort, vilket i mina ögon gör att de ser ännu mer smäckiga ut).

Jag inser att smakar det så kostar det men det konstiga är att jag inte lyckas hitta något på webben som inte ser smäckiga ut. Det jag söker är enkla linjer, gärna i metall, och utan denna opraktiska lucka (luckans funktion som petskydd mot nyfikna barn tycker jag att man kan lösa med en bra placering).

Några tips?

Kalle
 
hmmm....fortfarande lucka...men det börjar likna något. Tack för tipset!

//Kalle
 
Det är ju inga problem att låta en designer (eller själv) rita en ny fron i t ex rostfritt som man sen låter en mekanisk verkstad fräsa ut.

När man delar knappsatsen så är det oftast bara ett kretskort och själv gummiknapparna i. Säkerheten förändras ju inte om man gör det seriöst.
 
Men fäll in den i väggen då med en snygg front/Ram eller liknande? Har själv Bosch senaste och den är betydligt snyggare än tex Tele-tec tycker jag men den har naturligtvis lucka som du inte vill ha.
 
Jag förstår inte riktigt varför larmet måste vara snyggt.
Centralenheten ska ju vara placerad på ett någorlunda dolt ställe.
Du vill ju inte ha centralenheten vid ytterdörren. Speciellt inte om du har fördröjning på dörrsensorn.

Om nån tar sig in genom dörren så sätter dom en yxa i larmet och sen är det utslaget. Har du fördröjning så hinner det inte larma innan det är sönderslaget.

Man vill ju ha centralenheten dold och sedan bara en liten knappsats vid dörren.

Det är dom rekommendationer jag fick när jag installerade larm.
 
Finns ett larm som heter Wisdom som rätt många installerar just för att den har lite udda design. Jag tycker den är otroligt ful men smaken är ju som nån skrev i ett tidigare inlägg :D

Kan inte på rak arm säga vem som säljer detta larm men man får väl googla lite så hittar man det nog.

// DeBe
 
MatCan skrev:
Jag förstår inte riktigt varför larmet måste vara snyggt.
Centralenheten ska ju vara placerad på ett någorlunda dolt ställe.
Du vill ju inte ha centralenheten vid ytterdörren. Speciellt inte om du har fördröjning på dörrsensorn.

Om nån tar sig in genom dörren så sätter dom en yxa i larmet och sen är det utslaget. Har du fördröjning så hinner det inte larma innan det är sönderslaget.

Man vill ju ha centralenheten dold och sedan bara en liten knappsats vid dörren.

Det är dom rekommendationer jag fick när jag installerade larm.

Hallå? han menar att manöverpanelen(knappsatsen) inte är snyggg.... inte själva centralenheten.

 
Sorry, my bad. Läste inte så noga.
 
Men skaffa en snygg förbikopplare och styr via den och placera manöverpanelen lite mer dolt. Då slår du till och från via förbikopplaren och sen återställer du via manöverpanelen.

Finns ju förbikopplare i t ex rostfritt och vill du lyxa till det mer så ta en med kortläsare med.

Ännu enklare är ju att förbikoppla dvs manövrerera via låset i dörren, så länge inte nån nyckel är på drift så är det ju inga problem med den lösningen.

Indikeringen hänger ju lite på vad centralapparaten har för möjligheter till det, en del är programmerbara till det mesta men tänk på att det är rätt dumt att ha en utifrån synlig indikering på om larmet är tillkopplat eller ej, en indikering vid till respektive frånkoppling är det man oftast vill ha.

/Kent
 
som någon skrev. Paradox har nog de snyggaste knappsatserna. Mycket lull lull funktioner i. Deras svenska hemsida är: www.paradox-security.se

Knappsatsen heter "Grafica"
 
Att koppla larmet att aktiveras vi nyckel var vanligt förr. Nackdelen är att om tjuven får tag i nyckel, dyrkar upp låset eller borrar upp detsamma eller liknade så stänger denne av larmet samtidigt vilket du kanske inte vill. Men det är ju otroligt smidigt att ha så i alla fall.
 
skogstomten skrev:
Att koppla larmet att aktiveras vi nyckel var vanligt förr. Nackdelen är att om tjuven får tag i nyckel, dyrkar upp låset eller borrar upp detsamma eller liknade så stänger denne av larmet samtidigt vilket du kanske inte vill. Men det är ju otroligt smidigt att ha så i alla fall.
Ja och det är en stor fördel att slippa falsklarm i hemmaläge genom att öppna ytterdörren när man yrvaken ska rasta vovvarna på morgonen.

Men när det nu går att öppna vilket lås som helst osynligt på några sekunder med bump keying så bör larm som aktiveras via låsmekanismen definitivt undvikas.
 
Såg filmen ang bump key och de lås de öppnade där va ju knappast några 7 tillhållare eller ASSA heller för den delen. Kör man dubbla cylindrar och larmet på 7 tillhållaren ska det mycke till om de tar sig in påå det viset. Men visst borra går det ju fortfarande att göra.
Är nog själv nog mest inne på trådlös avlarmning på samma sett som man har till bilen.
 
Snuttjulle skrev:
Såg filmen ang bump key och de lås de öppnade där va ju knappast några 7 tillhållare eller ASSA heller för den delen. Kör man dubbla cylindrar och larmet på 7 tillhållaren ska det mycke till om de tar sig in påå det viset. Men visst borra går det ju fortfarande att göra.
Är nog själv nog mest inne på trådlös avlarmning på samma sett som man har till bilen.

7-tillhållarlås går inte att bumpa, korrekt. Och har läst på; våra vanliga Assa-lås är faktiskt bland de mest svårbumpade som finns. Bra det, skönt att slippa otäcka osynliga inbrott.

Som du säger så går det alltid att borra, men då det lever om kraftigt är det nog större sannolikhet att buset tar fönstervägen. Så det kanske inte är helt dumt med nyckelaktiverat larm ändå. Hmm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.