Egentligen är det inte kommunens fel eftersom det är NCC som gör fel, dock blir det ju fint om dom går på NCC om detta. Ring upp NCC att du tänker anmäla om det blir fler gånger.
 
Precis, ring och kräv av NCC att snön ska vara borta denna vecka, och om den inte är det så avser du att ta in en annan entreprenör som gör det och skicka fakturan till NCC. Följ även upp det med ett mail så att det finns skriftligt.

Sedan kanske det kan vara läge med en skylt eller något som förklarar att marken är din. Maskinförarna är nog inte illvilliga, utan lägger snön på vad som ser ut som en lämplig yta.
 
"Denna vecka" kan tolkas som inom en vecka, kräv att den skall vara borta innan helgen.
 
hevi skrev:
Nu verkar ju NCC att köra sina gubbar på strategiska tider -10 ggr av 10 så röjer dom vår gata antingen någon gång mellan 9-15 och då brukar jag inte vara hemma utan gneta ihop dagslönen..., alternativt så kommer dom tidig morgon runt 03:00 och då brukar jag behöva sova, så jag ska orka föra en hel arbetsdag mellan i alla fall 9 till 15...

Det enda jag begär är att dom ska visa en liten gnutta respekt, för fan! Säg att "ja, det har kommit en massa snö som vi inte viste vart vi skulle kunna göra av den, men vi kommer att forsla bort den från din uppfart då-och-då" hade varit OK, men så säger man inte, och agerar heller inte, och det gör mig förbannad!
Det är klart man blir förbannad och därför behöver det hända något asap och då föreslår jag att det snabbaste är att ställas sig framför plogen. Men visst, det kan medföra praktiska problem som du säger.
 
Jag hade nog fortsatt vända mig till kommunen, de bör inte komma undan med att hänvisa till en deras egna leverantörer.
 
Ansvaret ligger inte på kommunen för om en entreprenör gör fel. Det är ungefär som om en snickare du anlitar skulle råka backa på grannens bil - det är en fråga mellan snickaren och grannen.
 
hsd
Ansvaret ligger hos Kommunen
De får i sin tur ställa entrepenören till svars
 
Hur kan ansvaret ligga hos kommunen för misstag som entreprenören gör i sitt utförande? Det är ju knappast så att kommunen har upphandlat snödumpning på privat mark.
 
Ansvaret gentemot TS ligger hos kommunen, sen får kommunen i sin tur gå på entrepenören. Det är beställaren som har huvudansvaret.
 
hsd
Kommunen har ansvaret för snöröjningen och de har o sin tur anlitat entr. för utförandet
alla eventuella anmärkningar ska Kommunen handlägga och ev.vidarebefodra till entrepenören
Kommunmedborgaren har ingen beställarfunktion gentemot entrepenören
 
hsd skrev:
Kommunen har ansvaret för snöröjningen och de har o sin tur anlitat entr. för utförandet
alla eventuella anmärkningar ska Kommunen handlägga och ev.vidarebefodra till entrepenören
Kommunmedborgaren har ingen beställarfunktion gentemot entrepenören
När det handlar om lagbrott är det inte beställaren av en tjänst som är ansvarig (om inte själva tjänsten är olaglig i sig förstås). Du tror han kan anmäla kommunen för egenmäktigt förfarande när det är NCC som utfört brottet?

Att kommunen ansvara för snöröjningen på deras vägar är en annan sak men detta har skett på privat mark. Man kan be kommunen ta tag i det men det går inte att lasta kommunen för detta. Utan får man inget gjort så är det NCC som ska anmälas för egenmäktigt förfarande.
 
Redigerat:
Oavsett vem man ringer så blir ju i slutändan NCC som får frakta bort snön så varför inte ringa båda? Har man ringt NCC och fått ett löfte om att ta bort snön så kan man ju ringa kommunen ändå och berätta vad som hänt och be dem se till att det inte upprepas. Om kommunens förvaltare får flera irriterade påringningar så lär de ju ta upp saken med NCC, ingen gillar ju att få skäll.
 
huggan skrev:
Utan får man inget gjort så är det NCC som ska anmälas för egenmäktigt förfarande.
Problemet här är bevisfrågan. Att det ligger snö på TS tomt råder det inte några tvivel om, men för att fälla någon för egenmäktigt förarande krävs en identifierad gärningsman. En polisanmälan kommer antagligen att läggas ner direkt.
 
Hemmakatten
Vi bor vid en länsväg, dvs det är vägverket som ansvarar för snöröjning. För några år sedan var det en helt erbarmlig snöröjning. Vi var många som ringde vägverket och klagade. Nästa år var denna entreprenör utbytt mot en annan som skötte plogningen mycket bättre. Så visst kan man påverka.
 
Det är ju inte frågan om något brott utan om ett misstag (uppsåt saknas). Om det här går så långt som till domstol lär det vara civilmål som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.