Om det är ett bostadsrättsradhus har föreningen ansvar för tak och ev skador som kan uppkomma av felaktig takkonstruktion. Om det är en brf har du inte rätt att ändra taket utan lov från styrelsen.
 
U ubaggstr skrev:
Om det är ett bostadsrättsradhus har föreningen ansvar för tak och ev skador som kan uppkomma av felaktig takkonstruktion. Om det är en brf har du inte rätt att ändra taket utan lov från styrelsen.
Om det är en Brf. ja men det framgår inte här.
Att sätta upp snörasskydd är inte att ändra taket och skulle vilja se den förening som skulle säga nej till det?

Det framgår heller inte när de här kedjehusen byggdes men detta borde fångats upp av både KA och den besiktningsman som gjorde slutbesiktningen.
 
Att borra hål i taket är en ändring... Men TS pratar om tomtgräns, så vi kan nog bortse från BRF situationen.
 
S samohT1 skrev:
Du ska läsa på vad som står i BBR (Boverkets Byggregler) som är ett myndighetskrav, vilket man ska följa, se nedan utdrag från kap. 8 (Händer en olycka är fastighetsägaren direkt ansvarig)
8:2434 Skyddsanordningar mot fallande is och snö
Skyddsanordningar mot fallande is och snö ska finnas vid byggnaders entréer om det finns särskilda risker för personskador till följd av fallande is och snö från taket.
Allmänt råd
Vid byggnaders entréer kan särskilda risker för personskador finnas
– när byggnadens fasadhöjd är högre än 8 meter- eller
– när byggnadens taklutning är större än 1:3 (≈ 18º).

Den som i tråden talar om snöglidhinder vet inte vad hen talar om, ett snöglidhinder uppfyller ej kraven för ett snörasskydd, vare sig när det gäller utformning eller hållfasthet.
Enl. svensk standard ska ett snörasskydd vara 150 mm högt och klara av belastningen 500 Kg/m, vilket inga snöglidhinder uppfyller.
i mitt fall är det ingen direkt fara för personskador, snarare grannens häck som skulle skonas från fallande snömassor. Kan dock konstatera att cwl- kroken gjort jobbet i två år nu. Speciellt förra året hade vi mer snö än vanligt.

Dock duger såklart inte en rad bara, utan krokarna måste spridas ut över flera rader enligt monterinsinstruktionen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S samohT1 skrev:
Vad menar du med att BBR inte gäller mellan grannar? Vet du vad BBR är för något?
Jag tror inte heller att grannen går till domstol för att få upp snörasskydd men man ska ha klart för sig att, får de t.ex en skada på bilen eller än värre en istapp i huvudet ligger man risigt till rent juridiskt.
Jag tror grannar emellan inte behöver hålla reda på bbr eller vilka regler det nu är som gäller! Som amatör, läkare, trädgårdsarkitekt eller barnskötare. Huvudsaken är att man försöker göra något!! Har man gjort något som man tror räcker och fungerar så räcker det!!
 
U ubaggstr skrev:
Att borra hål i taket är en ändring... Men TS pratar om tomtgräns, så vi kan nog bortse från BRF situationen.
Vet inte varför du ska borra hål i taket för snörasskydd, det kanske man gjorde på din tid. Idag använder man inte vippbultar om det är dem du syftar på.
Skulle man ändå vara så dåligt uppdaterad och så göra, vilken förening skulle stoppa ett myndighetskrav och varför?
 
S samohT1 skrev:
Du ska läsa på vad som står i BBR (Boverkets Byggregler) som är ett myndighetskrav, vilket man ska följa, se nedan utdrag från kap. 8 (Händer en olycka är fastighetsägaren direkt ansvarig)
8:2434 Skyddsanordningar mot fallande is och snö
Skyddsanordningar mot fallande is och snö ska finnas vid byggnaders entréer om det finns särskilda risker för personskador till följd av fallande is och snö från taket.
Allmänt råd
Vid byggnaders entréer kan särskilda risker för personskador finnas
– när byggnadens fasadhöjd är högre än 8 meter- eller
– när byggnadens taklutning är större än 1:3 (≈ 18º).

Den som i tråden talar om snöglidhinder vet inte vad hen talar om, ett snöglidhinder uppfyller ej kraven för ett snörasskydd, vare sig när det gäller utformning eller hållfasthet.
Enl. svensk standard ska ett snörasskydd vara 150 mm högt och klara av belastningen 500 Kg/m, vilket inga snöglidhinder uppfyller.
För att förhindra skador på grannen eller hans bil: köp en takraka på jula och skrapa ner snön. Då går du fri från skadestånd. Skyffla bort den kan grannen göra själv. Snö som faller hör ju vintern till.
 
  • Gilla
Hermione79
  • Laddar…
H Henrik Lilieholm skrev:
För att förhindra skador på grannen eller hans bil: köp en takraka på jula och skrapa ner snön. Då går du fri från skadestånd. Skyffla bort den kan grannen göra själv. Snö som faller hör ju vintern till.
Kan ju vara lämpligt att spärra av ordentligt medan du utför arbetet så ingen beträder arbetsplatsen och skadar sig.
 
T
S samohT1 skrev:
Du ska läsa på vad som står i BBR (Boverkets Byggregler) som är ett myndighetskrav, vilket man ska följa, se nedan utdrag från kap. 8 (Händer en olycka är fastighetsägaren direkt ansvarig)
8:2434 Skyddsanordningar mot fallande is och snö
Skyddsanordningar mot fallande is och snö ska finnas vid byggnaders entréer om det finns särskilda risker för personskador till följd av fallande is och snö från taket.
Allmänt råd
Vid byggnaders entréer kan särskilda risker för personskador finnas
– när byggnadens fasadhöjd är högre än 8 meter- eller
– när byggnadens taklutning är större än 1:3 (≈ 18º).
Jag tror du har ett litet problem med den texten du hänvisar till i BBR, för varken huset eller carporten har någon entré på den sida takfoten är enligt den bild som presenterats av TS i det här fallet.
 
  • Gilla
Hermione79
  • Laddar…
En tanke är att måla garageväggen i någon spännande färg men det brukar vara bäst att försöka få människor som inte mår bra att lägga fokus på någon annan än en själv, lätt att dras med i de negativas träsk.
 
  • Haha
  • Gilla
Per Nielsen adoniram och 2 till
  • Laddar…
H Hermoine79 skrev:
men snön ska ju ner på något sätt så småningom så mindre att skotta vet jag inte om det blir.
Klart att det blir. Om snön blir kvar på taket så smälter den och rinner bort genom stuprören...
H Hermoine79 skrev:
Dessutom kommer det ju lika mycket från deras eget tak (och från himlen) som de måste skotta så hon blir ju inte av med problemet
Det har väl inget alls med något att göra?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vad BBR säger idag hör inte hit, utan det är reglerna som fanns när huset byggdes som avgjorde huruvida huset på sin tid blev godkänt i slutbesiktningen eller inte. BBR är inget myndighetskrav på befintliga hus.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Önskat svar från TS:
'Okej, jag inser att grannen har juridisk rätt att kräva snörasskydd. Jag får råda föräldrarna att sätta upp ett sådant, men för att inte fullständigt ge efter för en granne som är otrevlig så råder jag dem att göra det till våren, inte genast.'

Hade det varit jag hade jag någon lämplig dag ställt en stege eller ställning på grannens infart och gått upp och påbörjat arbetet. Jag hade inte bett om lov innan. Med lite tur hade grannen opponerat sig om att jag minsann inte har rätt att beträda deras mark hur som helst, och då hade jag svarat med att vill ni att jag sätter upp snörasskydd behöver jag beträda er mark. Your call...
Man ska inte underskatta de små segrarna i ett förlorat krig... ;)
 
  • Haha
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Sätt upp billigast möjliga snörassskydd till våren, skulle grannen undra varför det tar så lång tid, hänvisa till dennes attityd.

Dels löser du problemet med att du de facto måste ta hand om ditt eget vatten, och dels kanske granne får sig en tankeställare kring hur denne uppträtt.

Tyvärr är det ju ofta så att man för det mesta endast pratar med sina grannar, antingen om vädret eller om man stör sig på något. Är det grannar man inte umgås med men som man har en normal relation till och ändå känner sig nödgad att påpeka om något störelsemoment, t.ex. hög musik, buskar/träd eller vad det nu kan vara, då är det väldigt lämpligt att hålla *mycket* god ton. Är grannen vettig är problemet därefter löst.

Att hoppa på grannar man kanske endast hejar på och nästan skälla ut dem på studs för något, ja de förtjänar i mitt tycke ingen hög prioritet eller uppmärksam, speciellt inte om det är en skitsak de klagar på.

/S
 
  • Gilla
Hermione79
  • Laddar…
Du får inte blockera andras uppfarter/gångvägar etc med snö. Att det rasar från ditt tak spelar ingen roll, du ska se till att det inte blir problem.
Bara att sköta skottningen och stoppa ras framöver.
Spelar ingen roll att ni hatar varann som pesten, du åker dit i detta.
Man kan för övrigt tycka att du själv borde begripa att du måste se till att olägenhet inte uppstår på grund av nåt så förutsägbart som att snö kasar ner från taket på mark under som inte är din.



H Hermione79 skrev:
Hej! Vad säger lagen? Vad är vi skyldiga till/vad har grannen rätt till?

Vi bor i ett kedjehus där det mellan husen finns en carport med uppfart (se bild). Snö från vårt tak kan falla ner och lägga sig på grannens uppfart till carporten.

Nu har grannen ringt och på otrevligast möjligaste sättet beordrat mig att sätta upp ett snörasskydd på vårt tak för att hon inte orkar skotta mer på sin uppfart. Jag hade egentligen inte haft något emot att göra det, men dessa grannar har en historik av att vara fruktansvärt otrevliga och sökt alla möjliga slags konflikter med oss under åren vi bott här, och det var lite droppen nu att de ringde och talade om för mig att jag omedelbart skulle ringa en firma och betala för att sätta upp ett snörasskydd för såhär kan de inte ha det längre. Inte ens det kunde hon säga egentligen, utan sa att jag skulle sätta upp ett ”stopp”, och när jag frågade vad hon menade med det sa hon att det skulle JAG kolla upp, för det var MITT ansvar att sätta upp det, och JAG skulle betala för det. Nu hade hon gjort sitt genom att ringa och säga att hon ville inte skotta snö mer och att jag ska lösa problemet.

Det lämnade förstås en bitter eftersmak och viljan att gå grannen till mötes är mindre än någonsin. Det hade funnits tusen sätt att framföra detta för att få till ett snörasskydd, men ja nu valde hon detta, och jag undrar- vad är egentligen mina skyldigheter?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.