Jag har enplanshus med tre olika taksektioner. 2st delar med 27grader sadeltak och en del med 14grader pulpettak. Bytte tak för 1,5år sedan till bandtäckning och monterade snörasskydd, modellen med tre rör över entré och garageport. Det ångrar jag verkligen inte! Det är rejäla mängder snö som rasar med bra fart från övriga delar av taket. Inget man vill få i huvudet eller över bilen för den delen heller.
 
Finns det någon risk för snedbelastning om man tex bara skulla ha rasskydd på ena sidan av taket eller bara över entré?
 
Ja, det får man inte ha för takstolstillverkaren. Så man ska ha helt symmetriskt. Det är något som borde gälla generellt, gissar jag.
 
lisoma skrev:
Har kollat på nomo, det blir ju inte helt tätt mellan pannorna vid användning av dessa. Kommer det inte in snö och regn där?, känns ju inte så bra kanske.
Det blir helt klart en liten springa (har monterat 1200 byglar) men jag tror inte det kan spela någon roll, teglet är ju knappast tätt från start, de är ju lite ojämna. Klart värt det, tycker jag.
 
Krilleman
Jag har precis fått en material-offert på hela takbytet inklusive Benders Nomo Beta.

Jag hade siktat på bygghemmas priser 19,80:- (för benders-varianten) och med 5% rabattkod blir det 18,81. Jag behöver 550st så slutsumman hade blivit 10345,50:-

Men min lokala XL-bygg-offert landar 550st på 7480:-

Mer än 25% billigare!

(y)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.