Funderar lite på det här med snörasskydd ska man ska man ha det eller kan man hoppa det?

Har idag inte alls något problem med snöras. Men ska lägga om taket och då blir ju de nya pannorna lite "halare" än de gamla.
Tänker att snön då alldrig läggs på taket utan glider bort direkt, så då skulle man ju inte behöva snörasskydd. Eller tänker jag helt fel?
Och om det kommer mycket snö då man har snörasskydd så måste man ju skotta bort det, vilket medför extrajobb.

Vår entré är insjunken en bit så att övervåningen ger tak över, så ingen risk för snö i nacken där.

Vad är era åsikter angående detta?
 
Jag har snörasskydd där fallande snö/is kan ställa till skada. Punkt.
 
Min erfarenhet är att snörasskydden följer med snön ner.
Förr eller senare.
Grannen knäcker flera tegelpannor varje år.

Har man stort tak kan det behövas räcken i flera våningar.

Protte
 
När vi byggde nytt var vi tvungna att montera snörasskydd. Det som dom gör är att dom bromsar snön tills det finns tillräckligt mycket och då kommer all snö ner på en gång. Den glider över skydden och vi har ändå den extra höga modellen.
 
Det kan vara bra att sätta en/två meter precis vid utgången så att man inte får ett sjok i nacken precis när man går ut.

Vi bytte tak häromåret, enplan med källare, vi satte inget snörasskydd, ska kanske sätta en bit vid entrén, i år kom det "lagom" mängd snö på taket så att det gled av i stora sjok när det töade, vi var nära att få snön i nacken. Däremot så satte vi nockrör längs hela nocken, för att ansluta fallskyddsselen i, vi monterade även takbrygga vid skorstenen till kaminen och till köksfläkten.

Om man monterar snörasskydd så bör det bara vara vid dom ställen där snöras kan leda till skada. Man bör även ta bort snön manuellt över snörasskyddet för att det ska göra nytta om det blir mycket snö plus att det då håller.
 
Redigerat:
prototypen skrev:
Min erfarenhet är att snörasskydden följer med snön ner.
Förr eller senare.
Grannen knäcker flera tegelpannor varje år.

Har man stort tak kan det behövas räcken i flera våningar.

Protte
Det är därför man använder byglar över hela taket istället för räcken vid takfoten.....googla "nomo"
 
Jag får upp kullager och lite annat som inte har med tak att göra
 
MathiasS skrev:
Jag har snörasskydd där fallande snö/is kan ställa till skada. Punkt.
Jag har småbarn, och de har inte en chans att undvika ett ras. Därför har jag snörasskydd överallt där det finns minsta risk för att barnen får ett snö och isras över sig.
 
Pelpet, det var väl det jag sa tror jag?


Anyways, jag har uppdaterat lite i den gamla Nomo-tråden, med lite feedback på hur det funkat denna vinter.
 
Japp, jag tycker att du tänker rätt och ville förstärka budskapet med att säga att jag gör på samma sätt.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag har inte hunnit få upp mitt snörasskydd än men ska definitivt göra det till våren så att jag förhoppningsvis slipper bli insnöad nästa vinter. Har också en takfot som täcker, men det räcker inte. Kan idag öppna dörren cirka 20 cm för i förrgår kom all snö farandes och landade på trappen. Har iofs kraftigt sluttande plåttak där. Tur jag har en ingång till :p.

Om inte snörasskyddet räcker lär jag få bygga ett tak över den nya entrén, för som det är nu är ohållbart och livsfarligt haha.
 
pelpet skrev:
Jag har småbarn, och de har inte en chans att undvika ett ras. Därför har jag snörasskydd överallt där det finns minsta risk för att barnen får ett snö och isras över sig.
Problemet är väl att det är en väldigt dålig säkerhet med tanke på hur mycket mera snö det kommer på en gång när det far över skydden. Här får ingen gå i riskzonen under taken. Varken barn eller vuxna
 
Precis, man skapar ju bara någon form av falsk trygghet. Det är bättre att barnen lär sig att det är farligt, den kunskapen tar de förhoppningsvis med sig när de uppehåller sig vid andra hus som saknar skydd. Vänjer de sig hemmavid att det är 'ofarligt' med snö på taket så är det ju inte så lyckat.
 
Jag ser det inte som falsk trygghet. Mitt plåttak blir halt och fint när det är varmt, vilket gör att stora mängder snö och is kan glida ner. Visst kan det komma så mycket snö att den vältrar sig över snörasskydden, men då hinner jag i alla fall se snön byggas upp och röja bort det värsta.

Är det snora mängder lätt snö ser jag inget större risk med det, det borde inte ta död på någon på samma sätt som en stor klump med is kan göra. Jag skulle tro att snörasskydd åtminstånde tar bort 95% av takrasen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.