Att man inte monterade övriga mot nock och ett par rader längre ned är kanske för att det är ett merjobb (man behöver dela på skenorna panelerna fästs i) och för att det inte blir någon vidare snygg installation (åsikt förvisso). Sedan att du tyckte det var okej att ta bort snörasskyddet gör ju att det inte fanns något behov av det heller.
 
Hade det varit krav för sotning borde inte grannen fått montera sina solceller dikt mot nock. Eller så kanske sotarreglerna ändrats de senaste 4-5 åren. Däremot gissar jag att det har med monteringstid och estetik att göra, som Tveksamt skriver. Hade jag förstått att snöras skulle kunna få entrétaket att lossna från fasaden hade jag såklart aldrig gått med på att demontera skyddet.

Om man kan förstärka upp fasaden så att entrétaket håller kan vi i familjen nöja oss där. Snöras på sidorna om entrén kan vi leva med. Vi vill ju helst inte ta bort 2-3 paneler för att återmontera ett snörasskydd. Men samtidigt så måste vi vara säkra på att taket håller så våra barn kan passera ytterdörren utan att riskera att ett tak ska rasa ned på dem.
 
  • Gilla
onaka
  • Laddar…
Dessutom hade dom ju enkelt kunnat förklara det isf, det var bara en tanke som slog mig när jag såg bilden uppifrån nocken. Hoppas det löser sig bra, snö är trevligt men farligt ibland.
 
J Joono skrev:
Hade det varit krav för sotning borde inte grannen fått montera sina solceller dikt mot nock. Eller så kanske sotarreglerna ändrats de senaste 4-5 åren. Däremot gissar jag att det har med monteringstid och estetik att göra, som Tveksamt skriver. Hade jag förstått att snöras skulle kunna få entrétaket att lossna från fasaden hade jag såklart aldrig gått med på att demontera skyddet.

Om man kan förstärka upp fasaden så att entrétaket håller kan vi i familjen nöja oss där. Snöras på sidorna om entrén kan vi leva med. Vi vill ju helst inte ta bort 2-3 paneler för att återmontera ett snörasskydd. Men samtidigt så måste vi vara säkra på att taket håller så våra barn kan passera ytterdörren utan att riskera att ett tak ska rasa ned på dem.
Fundera noga på vad ni kan acceptera och inte. Kommer det en hög blötsnö från panelerna på sidan av entrén kan det vara nog så farligt om någon går där just då. Snön kommer fort och är tung, och kan mycket väl ha frusna delar i sig också, så den kan göra stor skada på små barn (och vuxna).
Vi accepterade en installation utan snörasskydd (hade inte några tidigare heller) eftersom våra paneler alla är mot baksidan på huset på ytor där vi normalt inte spenderar så mycket tid under den period när det kan ligga snö på taket.
Hade det varit mot framsidan där vi passerar varje gång vi går in och ut hade jag behövt fundera mycket mer på saken.
 
  • Gilla
Joono
  • Laddar…
Panelerna verkar ju sitta nära upp mot nock på ena sidan taket. Antar att det blir svårt att komma åt paneler och skorsten och tak för underhåll om man gör så på båda sidor varför man ville ha den fria ytan. Men ja synd att det blev sida här kanske hade varit bättre att dra upp dem mot nock på andra sidan här.

Sedan inser jag att jag kanske också behöver sätta snörasskydd nedan mina paneler. Dock har jag någon halvmeter marginal så det borde finnas plats.
 
  • Gilla
Joono
  • Laddar…
K
Man vill installera panelerna i rader, inte lite hur som helst. Det upplevs som fult bland installatörerna. Så antingen helt upp vid nock och att den som är ivägen för skorstenen uteblir. Sedan behöver de kapa skenorna så att panelen får rätt stöd och inte kan skadas eller lossna.

Sedan att ta bort paneler, om de är parallellt kopplade mot samma mppt så måste de vara lika många paneler i slingorna. Troligtvis är det olika mppt och då är det inga problem
 
Redigerat:
  • Gilla
Joono
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.